به گزارش مهر، سید جعفر تشکری هاشمی با بیان مطلب گفت: این در حالی است که در سایر کلانشهرهای کشور بیشتر بار مترو بر دوش دولت است و در 8 سال گذشته به جز شهر مشهد که از 10 سال پیش تونلهای متروی آن آماده شده بود، در هیچ شهر دیگری مترو راهاندازی نشد.
اگر دولت سهم خود را می پرداخت امروز مترو تکمیل شده بود
وی با اشاره به اینکه اگر دولت سهم 50 درصدی خود را به صورت کامل پرداخت میکرد و پا به پای مدیریت شهری پیش میآمد، امروز تهران دیگر نیاز به ساخت خطوط جدید مترو نداشت و شبکه متروی آن تکمیل شده بود، اظهار کرد: وقتی فضای سیاسی کاری بر کشور حاکم میشود و همه چیز از نگاه سیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد، مردم باید سنگینی چنین فضا و تیرگی چنین نگاهی را بر دوش خود تحمل کنند و تاوان آن را بپردازند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، سالانه 10 هزار میلیارد تومان باید صرف بهبود ترافیک شهرها و جادههای کشور شود، تصریح کرد: از این مبلغ باید 4 هزار میلیارد تومان را به شهرها میدادند که با توجه به سهم تهران در جابهجاییها، حداقل یک سوم از اعتبار مذکور باید به این شهر اختصاص داده میشد.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه به این ترتیب تهران باید هر سال حداقل یک هزار و 300 میلیارد تومان از این محل دریافت میکرد، اضافه کرد: این در حالی است که سهم این شهر در این سال ها از مبلغ فوق به طور میانگین هر سال 20 تا 50 میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هر ساله مجلس شورای اسلامی باید مبلغ دو میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی -که البته بعدها به صندوق توسعه ملی تغییر نام داد- در اختیار تهران و سایر کلان شهرهای کشور قرار میگرفت، گفت: از این مبلغ یک میلیارد دلار سهم پایتخت بود که با آن میتوانستیم حدود 50 کیلومتر به طول خطوط موجود مترو اضافه کنیم.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در قانون هدفمندسازی یارانهها پیشبینی شده که از محل افزایش درآمدهای دولت به بهبود حمل و نقل شهری کمک شود، افزود: البته از این محل نیز هرگز اعتباری به تهران پرداخت نشد و حتی اعتباراتی که باید به صورت معمول از محل عوارض سوخت به این شهر داده میشد نیز پرداخت نگردید.
تشکری هاشمی با تاکید بر این که در چند سال گذشته برای احقاق حق خود که در واقع حقوق شهروندان تهرانی بود جایی نماند که به آن مراجعه نکرده باشیم، اعلام کرد: جالب این جاست که هر جا میرفتیم حرف ما را تایید و اعلام میکردند اقدامات دولت درست نیست و به عنوان نمونه، سازمان بازرسی کل کشور در یکی از گزارشهای خود تاکید کرد دولت باید به تعهدات خود در قبال تهران عمل کند تا مردم آن از این همه گرفتاری نجات پیدا کنند اما در عمل هیچ اتفاقی نمیافتاد.
8 سال فریاد زدیم طلب مردم تهران را بدهید
وی با اشاره به این که اگر مدیریت شهری در همه این سالها فریادش بلند بود که منابع در اختیارش قرار نمیگیرد، علت آن این نبود که به عنوان یک طلبکار حق مادی مردم تهران را از دولت بگیرد که البته این نیز خودش به حق بود، اظهار کرد: نگرانی اصلی ما احقاق حقوق معنوی مردم تهران بود که بر اثر اتلاف وقت، افزایش هزینههای جانی و مالی و شیوع انواع بیماریها به دلیل آلودگی هوا، سلامتی و جان آن ها را مورد تهدید قرار می داد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه بابت یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی سهم تهران بسیار ناچیز است، تصریح کرد: اتوبوسرانی منهای خرید اتوبوسهای جدید، هر سال 300 میلیارد تومان هزینه دارد در صورتی که سالانه 3 میلیارد تا 10 میلیارد تومان از دولت دریافت میکند که البته طبق مصوبه خود دولت، مدیریت شهری فقط یک سوم هزینههای اتوبوسرانی را باید بپردازد.
تشکری هاشمی در پایان با تاکید بر اینکه 60 درصد مبلغ جرایم رانندگی باید به مدیریت شهری پرداخت شود که این امر هرگز محقق نشد، خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر از محل این جرایم حداقل 150 میلیارد تومان به خزانه دولت وارد شده که باید 60 درصد آن یعنی 90 میلیارد تومان به مدیریت شهری پرداخت میشد که البته یک تومان نیز پرداخت نشده است.