در تبلیغات گوگل مشکل دارید و نمیفهمید چرا تبلیغاتتان بازدهی مناسبی ندارد؟ برای افزایش بازدهی تبلیغات در گوگل بیشتر از هر چیزی نیاز به کسب تجربه دارید. البته رعایت کردن یک سری نکات هم به بهتر شدن تبلیغات شما کمک میکند. از جمله این نکات میتوان به افزایش امتیاز کیفی گوگل ادز، استفاده از کلمات کلیدی متنوع، تخمین دقیق هزینه دریافت هر کلیک، بهینهسازی صفحه فرود تبلیغ و توجه به جزئیات چگونگی نمایش تبلیغات اشاره کرد. در ادامه بیشتر درباره این نکات صحبت میکنیم.
منظور از بازدهی تبلیغات چیست؟
بازدهی یک تعریف ساده و مشخص دارد. شما وقتی X تومان برای تبلیغ هزینه میکنید، انتظار دارید سودتان بیشتر از این هزینه باشد. حالا هرچقدر بتوانید سود بیشتری کسب کنید، در نتیجه بازدهی بالاتری هم دارید. برای مثال اگر 10 میلیون تومان برای تبلیغ در گوگل هزینه کردید و درآمدتان (نه سود!) از این تبلیغات 13 میلیون تومان بود، ابتدا باید هزینه تبلیغات گوگل را از این عدد کم کنید تا به میزان دقیق سودتان برسید. حالا میتوانید بازدهی تبلیغات را با تقسیم سود بر میزان هزینهها محاسبه کنید که در این مثال 30 درصد است.
در گوگل ادز برای مشخص کردن بازدهی تبلیغات از اصطلاح ROAS استفاده میشود. به گفته ادزینو:
اصطلاح ROAS مخفف بازگشت هزینه تبلیغات (return on ad spend) است. این معیار بازاریابی میزان درآمد کسبوکار شما را به ازای هر دلاری که برای تبلیغات خرج میکنید، اندازهگیری میکند. به بیان دیگر ROAS را میتوان معادل تبلیغاتی بازگشت سرمایه یا همان ROI فرض کرد.
برای افزایش بازدهی تبلیغات در گوگل چه کار کنیم؟
برای افزایش بازدهی تبلیغات در گوگل بیشتر از هر چیزی نیاز به کسب تجربه دارید. هرچقدر در ساخت کمپینهای گوگل باتجربهتر باشید، میتوانید راحتتر این کمپینهای مدیریت و بهینهسازی کنید. در حقیقت زیروبم تبلیغات در گوگل کاملاً دستتان میآید و دقیقاً میفهمید مشکل از کجاست.
1.امتیاز کیفیت گوگل ادز را بالاتر ببرید
به نقل از ویکیدمی:
Quality Score یا امتیاز کیفی، نمره یا امتیازی است که گوگل به کیفیت مطالب، کلمات کلیدی سایت و همچنین مرتبط بودن مطالب و تبلیغات کلیکی موجود در سایت شما خواهد داد. در واقع زمانی که شما یک کلمه کلیدی را در تبلیغات خود مشخص میکنید، گوگل با استفاده از رباتهای خود ارتباط بین کلمه کلیدی و فعالیت کسب و کار شما را بررسی کرده و نسبت به آن امتیازی را تعیین میکند. هرچه ارتباط میان کلمه کلیدی و صفحه لندینگ تبلیغ بیشتر باشد، امتیاز شما نیز بالاتر خواهد رفت.
براساس همین توضیح مختصر برای افزایش امتیاز کیفیت تبلیغات گوگل ادز باید تمرکزتان روی جلب رضایت از کاربر باشد. کاربر با جستجوی یک عبارتی به تبلیغ شما رسیده و روی آن کلیک کرده است. حالا در این صفحه دنبال خواستهاش میگردد. اگر کاربر پاسخ مناسبی برای این خواسته پیدا کند، گوگل امتیاز کیفیت اکانت شما را افزایش میدهد.
2.از کلمات کلیدی متنوع استفاده کنید
تبلیغات گوگل بر پایه کلمات کلیدی پیش میرود. پس برای افزایش بازدهی تبلیغات در گوگل باید حواستان به کلمات کلیدی هم باشد.
3.Bid Adjustment چیست و چه تاثیری روی افزایش بازدهی تبلیغات دارد؟
مفهوم Bid Adjustment را نگار پورجواد خیلی خوب در وبسایتش توضیح داده است:
تنظیم قیمت پیشنهادی یا Bid Adjustment، تغییری در مبلغ استانداردی است که شما حاضرید در رقابت برای نمایش آگهی خود پیشنهاد دهید. این قابلیت به شما کنترل بیشتری روی استراتژیهای پیشنهاد قیمتگذاریتان میدهد. گوگل ادز، تنظیمات قیمت پیشنهادی را بر اساس درصد محاسبه میکند و به شما امکان افزایش یا کاهش آن را میدهد.
به طور کلی با تغییر این عدد میتوانید روی عملکرد کمپینهای تبلیغاتی گوگل ادز تاثیر بگذارید. نکته دیگر اینکه میتوانید قیمت پیشنهادی خود را برای دستگاههای مختلف هم بهینهسازی کنید. برای مثال اگر متوجه شدهاید که نرخ ROAS کاربران تبلتی بیشتر است، میتوانید قیمت پیشنهادی را برای کاربران تبلتی افزایش دهید. در عوض اگر نرخ بازگشت سرمایه کاربران موبایلی پایین است، قیمت پایینتری برای نمایش تبلیغ به آنها در نظر بگیرید.
4.ادگروپهای اختصاصی داشته باشید
منظور از ادگروپ لیستی از کلمات کلیدی است که با هدفی یکسان و برای یک کمپین مشخص جمعآوری شدهاند. در ساخت کمپینهای گوگل میتوانید یک ادگروپ خاص ایجاد کنید و برای آن حداکثر قیمتی مشخصی داشته باشید. این کار بازدهی تبلیغات گوگل را بالاتر میبرد. نکته دیگر اینکه از کلمات کلیدی منفی هم استفاده کنید تا کاربران با جستجوهای اشتباه وارد وبسایت شما نشوند و روی امتیاز کیفیت تبلیغات تاثیر منفی نگذارند.
5.روی صفحه لندینگ تمرکز کنید
خیلی وقتها تمرکز کسب و کارها برای تبلیغ در گوگل فقط روی نحوه اجرای تبلیغات است؛ اما فراموش میکنند به همان اندازه روی صفحه لندینگ تبلیغ هم وقت بگذارند. وقتی روی کلمات کلیدی هدف تبلیغ میروید، کاربرانی را به وبسایت خود میکشانید؛ اما در صفحه لندینگ قرار است چه چیزی به کاربر ارائه دهید؟
فراموش نکنید که اگر کاربر پس از ورود به وبسایت خیلی زود آن را ترک کند، گوگل ادز امتیاز کیفیتتان را کاهش میدهد. پس حواستان به تولید محتوا برای صفحه لندینگ هم باشد. سعی کنید در همان مقدمه پاسخ اصلی کاربر را تا 85 درصد بدهید. سپس در داخل لندینگ بحث را باز کنید و به جزئیات خواستههای مخاطب بپردازید. در انتها نیز از یک فراخوان اقدام به عمل مشخص استفاده کنید و از کاربر بخواهید تا کار مشخصی را انجام دهد.
این یک فرمول کلی است؛ اما در طراحی صفحه لندینگ، باید به اهداف خاص کسبوکار و نوع تبلیغات توجه کنید. مثلاً در تبلیغات کلینیک زیبایی، اگر هدف شما جذب مراجعهکنندگان برای خدمات بوتاکس است و تبلیغات شما روی کلمه کلیدی «بوتاکس ارزان» تمرکز دارد، صفحه لندینگ باید بهطور کامل شامل اطلاعاتی درباره خدمات بوتاکس، قیمتها، تصاویر قبل و بعد، و نظرات مراجعین قبلی باشد.
6.انتخاب عنوان مناسب برای تبلیغات گوگل
راهکار بعدی برای افزایش بازدهی تبلیغات گوگل توجه به عنوانهایی است که استفاده میکنید. به گفته جیمکس:
هر عنوان در تبلیغات گوگل دارای محدودیت 30 کاراکتری است، بنابراین برای اینکه مردم تبلیغات شما را بخوانند و از نتایج جستجو، شما را برای کلیک کردن، انتخاب کنند، باید از یک عنوان تبلیغاتی جذاب استفاده کنید که کاربران را متقاعد کند که باید روی آن کلیک کنند.
برای نوشتن عنوان جذاب میتوانید از چند نکته زیر کمک بگیرید:
- از صفتهای تفضیلی استفاده کنید. صفتهایی مثل برترین، بهترین، بزرگترین، کمترین، عظیمترین و...
- از اعداد ریاضی استفاده کنید. اعداد توجه کاربران را جلب میکنند. مثلاً: «خرید 10 انیمیشن برتر 2025»
7.از افزونههای تبلیغاتی گوگل ادز استفاده کنید
اگر هدفتان افزایش بازدهی تبلیغات در گوگل است، باید از این افزونهها نیز بهدرستی استفاده کنید. برای مثال وقتی تماس مستقیم برای دریافت مشاوره راهکار مناسبی است، این افزونه را مورد استفاده قرار دهید؛ یا به کمک افزونه Structure Snippet توضیحات جدیدی را به لینک تبلیغ اضافه کنید تا کاربر راحتتر به شما اعتماد کند. یادگیری چگونه استفاده کردن از افزونهها نیاز به کسب تجربه دارد و با آزمون و خطا به دست میآید.
سخن آخر
کسب و کارها دوست دارند تا به ازای هر 1 دلار هزینه در گوگل ادز بیشترین سود ممکن را کسب کنند. این خواسته کسب و کارها با اصطلاح نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یا نرخ بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) بیان میشود. برای افزایش بازدهی تبلیغات در گوگل باید نکات ریزی را رعایت کنید که بیشتر با تجربه حاصل میشوند. در این مقاله به برخی از این نکات پرداختیم. شما هم اگر نکتهای دارید، در کامنتها آن را برایمان بنویسید.
نظر شما