یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

فراهم آوردن مجموعه‌ مقالات با وحدت موضوعی، یکی از اتفاقات خوب دهه‌های اخیر است که باعث می‌شود پژوهشگران در به‌دست‌آوردن بسیاری از مقالات و آرای دانشوران رنج دوچندان نکشند به‌ویژه اینکه بسیاری از این مقالات چون در کتاب‌ها نبوده‌اند بسیار دیریاب هستند و گاه حتی از دسترس خود نویسنده مقاله نیز خارج می‌مانند.

کتاب کیمیای خرد


«کیمیای خرد» با عنوان فرعی جستارهایی در زمینه دین و اخلاق، مجموعه 21مقاله از دکتر ا نشاء الله رحمتی است که باتوجه به حوزه علایق پژوهشی و علمی ایشان در مجلدی یگانه فراهم آمده‌ است. آنچه تلاش مولف محترم این مقالات در سال‌های دور و نزدیک تالیف آنها نشان می‌دهد دغدغه‌های ژرف فکری ایشان و گاه بحث‌های تطبیقی و مطالعاتی است که باعث به‌وجود آمدن این نوشتارها شده‌اند و هریک البته به مناسبتی در جریده‌ای منتشر شده‌اند.

آنگونه که مولف محترم در مقدمه این کتاب می‌گوید موضوع هیچ‌یک از جستارهای این اثر، تاریخ اندیشه نیست اما می‌توان گفت عمدتا با التزام به چنین مبنایی سامان یافته‌اند و با نگاهی فلسفی به مقوله دین و اخلاق نگریسته شده است و البته با چیدمانی که به نوعی سیر منطقی بحث را می‌نمایاند. مولف این مجموعه مقالات را به‌عنوان منظومه‌ای از تاملات خود درباره دین و اخلاق از منظر یک استاد فلسفه اسلامی نشان می‌دهد؛ مقالاتی که از نظر شکلی برخی‌شان فراتر از چندده‌صفحه در قالب مقالات دانشگاهی رخ نشان می‌دهند، برخی شرح‌گونه‌اند و برخی نیز ماهیت ژورنالیستی دارند.

اما نگاهی به عناوین، می‌تواند مشتاقان این کتاب را که توسط نشر سوفیا روانه بازار نشر شده است بیشتر به‌خواندن آن ترغیب کند: چرا باید فیلسوفی کرد، فلسفه دعوت به ژرف‌اندیشی، دین و خرد‌ورزی، تاملی در ماهیت تجربه دینی، پاسکال؛ ایمان و عقلانیت، برهان وجودی با نگاهی به فلسفه اسلامی، قدرت مطلق و فهم عقلانی دین، اراده الهی استقلال اخلاق، دین، اخلاق و محیط‌زیست، سرود عدالت:تأملی در رساله گرگیاس افلاطون، جاودانگی نفس: تأملی در رساله فایدون، وجودشناسی اسلام، آشتیانی، نمادی از حیات و نشاط فلسفه اسلامی، پرتوافشانی خیال در ازل، امکان اشرف، کارآمدی خیال در تبیین حقایق معنوی، سنت‌گرایی و موانع فهم آن، هنرقدسی و هنر ناسوتی، دین، طبیعت و علم تجربی از نظرگاه سیدحسین نصر و پاسخ به جووانی موناسترا.

کد خبر 225785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز