دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

ترجمه و تنظیم: پگاه شفتی تصور کنید وقتی پا روی کف‌پوش یک ساختمان می‌گذارید، آن کف‌پوش همه‌ی اطلاعات و مشخصات شما را ثبت کند، بتواند تصویری سه‌بعدی از شما تهیه کند و رد شما را بگیرد. تا چند سال پیش، چنین اتفاقی شاید خیال به نظر می‌رسید، ولی حالا دارد تحقق پیدا می‌کند.

کف‌پوش هوشمند

دانشمندان آلمانی در شهر پوتسدام، در حال کار بر روی پروژه‌ی منحصر به­‌فردی هستند. آن­‌ها کف­‌پوشی، مانند آینه طراحی کرده‌اند که قابلیت­‌های زیادی دارد. این کف‌پوش می‌تواند با اندازه‌گیری میزان بار و اثر انگشت، افراد را ردیابی کرده و تصاویری سه‌بعدی از کاربران تهیه کند.

دوربین‌های مادون قرمز و پروژکتورها می‌توانند ژست، وزن و حرکات کاربر را ثبت کنند و از آن یک تصویر ویدیویی تهیه کنند. این فناوری قادر است افراد را از هم تشخیص دهد.

«دومینیک اشمیت» یکی از محققان این پروژه معتقد است: «این کف‌پوش مزایای زیادی در طیف‌های مختلف دارد. از طیف بازی و سرگرمی گرفته تا کمک به بیماران و سالمندان و البته بالا بردن ایمنی مناطق حساسی مانند بانک یا...»

از این کف‌پوش می‌توان به‌طور هیجان‌انگیزی در پیشرفت بازی‌های تعاملی میان انسان و رایانه هم استفاده کرد. از همین حالا معلوم است که با داشتن این کف‌پوش و متصل کردن آن به کنسول بازی، دیگر نیازی به ادا درآوردن نیست و کاربر می‌تواند واقعاً بازی کند.

هم‌چنین می‌دانیم بیماران و یا سالمندانی هستند که نیاز به مراقبت‌های شبانه‌روزی دارند. با کمک چنین کف‌پوشی، ناظران می‌توانند در وقت‌های گوناگون، مخصوصاً هنگام بروز حادثه‌ای مانند زمین خوردن یا حمله‌ی قلبی و... از حال خود این افراد اطلاع پیدا کنند.

کف‌پوش هوشمند می‌تواند با اندازه‌گیری فشار پا، نشانه‌های حاکی از وضعیت سلامتی و علایم مهم حیاتی شخص (و در این‌جا بیمار) را به بیرون مخابره کند. برای مثال اگر بیمار یا سالمند در حالت تلوتلو خوردن باشد یا روی زمین بیفتد، این سیستم بلافاصله این مسئله را تشخیص می‌دهد و زنگ خطر را به‌صدا درمی‌آورد تا کمک‌ها از راه برسند.

کف‌پوش‌های هوشمند هم‌چنین می‌توانند در مراکز حساس مانند بانک یا موزه‌ها یا مناطق نظامی مورد استفاد قرار بگیرند. درواقع به‌محض این‌که کسی به غیر از افراد ثبت شده و مجاز قدم بر روی این سیستم بگذارند، زنگ خطر به صدا درمی‌آید.

محققان تاکنون توانسته‌اند یک کف‌پوش هشت متری با این مشخصات تهیه کنند، اما آن‌ها بسیار خوشبین‌ا‌ند که در آینده بتوانند مساحت‌های بسیار بیش‌تری را با این کف‌پوش پوشش بدهند.

کف‌پوش هوشمند

کف‌پوش هوشمند

کد خبر 225988
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز