گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: سازمان تأمین اجتماعی که تنها پشتوانه‌ بیمه‌پردازان برای دوران بازنشستگی است این روزها در شرایطی قرار گرفته که نشان می‌دهد در آینده‌ نزدیک از عهده‌ اجرای تعهداتش به بیمه‌شدگان بازبماند.

اگر چه مدیران کنونی تأمین اجتماعی تلاش می‌کنند تا مشکلات بزرگ مالی این سازمان را زیر لایه‌ای از اعداد و ارقام پنهان کنند، طی چند‌ماه گذشته بارها اعلام کرده‌اند که دولت تمام بدهی‌خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده، اما بررسی آمارها از سوی مسئولان سابق این سازمان حکایت دیگری را مطرح می‌کند.

رحمت‌الله حافظی مدیرعامل قبلی سازمان تأمین اجتماعی در این‌باره گفت: صحبت‌های وزیر در ارتباط با تسویه بدهی‌های دولت با سازمان تأمین اجتماعی سرپوش‌‌گذاشتن بر بدهی‌های دولت است. نکته‌ مهم این است که نداشتن بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی واقعیت ندارد.

او در مورد علت اینکه مسئولان سازمان معتقدند بدهی دولت به این سازمان 35هزار میلیارد تومان است و تسویه شده، درحالی‌که عنوان می‌شود این بدهی‌ بالغ بر 53هزار میلیارد تومان است، به خبرگزاری ایسنا توضیح داد: اگر چه سخنان وزیر برای تسویه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی مبنا و ملاک نیست اما اینگونه سخن گفتن نشان می‌دهد که ایشان اطلاعات چندانی در این زمینه ندارند.

به گفته‌ حافظی در سال 84که دولت کار خود را آغاز کرد، بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی 15هزار میلیارد تومان بود، در پایان سال 90این بدهی براساس گزارش مؤسسه حسابرسی به 35هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین با توجه به اینکه این گزارش توسط مؤسسه حسابرسی ارائه شده، این مبلغ بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی قطعی است. در سال 91بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی به 45هزار میلیارد تومان رسید و برآوردها نشان می‌دهد در 6ماهه اول سال 92نیز این بدهی به 53هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل قبلی این سازمان به مشکلات موجود در تسویه بدهی دولت با سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها و املاکی که به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌شود، اساسا املاک و شرکت‌های مرغوب و خوبی نیستند، علاوه بر این هزینه نقل و انتقال در مصوبات دولت به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی نوشته می‌شود، درحالی‌که باید طلب‌های سازمان به‌صورت نقدی پرداخت شود و باید درنظر داشت که ارقام هزینه نقل و انتقال این املاک و شرکت‌ها بسیار بالاست.

علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم درباره بحران کنونی در سازمان تأمین اجتماعی معتقد است: نسبت ذخایر سازمان تأمین اجتماعی از 3.75 در سال 80به 1.06 رسیده؛ یعنی اگر امروز حق بیمه قطع شود سازمان تأمین اجتماعی تنها توان یک سال پرداخت هزینه‌ها را دارد.

بیمه‌شدگان له می‌شوند

وقتی شرایط یک سازمان بیمه‌ای به این شکل گزارش می‌شود، بیمه‌شدگان و شرکای اجتماعی این سازمان باید در انتظار آینده‌ای خوفناک باشند. یکی از دلایلی که مردم تلاش می‌‌کنند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند این است که هنگام حادثه، بیماری، بیکاری، بازنشستگی یا فوت از پشتیبانی و حمایت سازمان‌های بیمه‌ای برخوردار شوند از سوی دیگر سازمان‌های بیمه‌ای باید با سازوکاری به فعالیت ادامه دهند که اطمینان کامل را برای شرکای اجتماعی‌شان ایجاد کنند. عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در سرمایه‌گذاری و به گردش انداختن حق بیمه ماهانه بیمه‌شدگان نشان از ناکارآمدی مدیریت در این بخش داشته و کار را به جایی رسانده که کارشناسان درباره‌ حوادث قریب‌الوقوعی که در انتظار بیمه‌شدگان این سازمان است هشدار می‌دهند.

کد خبر 226575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز