مینا شهنی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی دو فوریتی را تصویب کردند که بر اساس آن شرایط برقراری مستمری بازنشستگی و فوت بهبود می‌یابد.

بر اساس طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بازماندگان تمام بیمه‌پردازانی که حداقل 10سال سابقه پرداخت بیمه دارند از مزایای مستمری بازماندگان بهره‌مند خواهند شد.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در توضیح این طرح گفت: پس از فوت بسیاری از بیمه‌پردازان چنانچه در آخرین سال حیات خود 90 روز سابقه بیمه‌پردازی نداشته باشند خانواده‌هاشان از دریافت حقوق مستمری باز می‌مانند.

به گفته این نماینده مجلس شکایت مردم بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به نمایندگان مجلس سبب شد تا نمایندگان با پیگیری شکایات رسیده طرحی دوفوریتی را تنظیم و تقدیم هیات رئیسه کنند.

نکته جالب توجه دیگری که در  این طرح وجود دارد برقراری مستمری بازنشستگی با در نظر گرفتن سابقه بیمه‌پردازی برای اعضای صندوق تامین اجتماعی است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرده‌اند که بدون در نظر گرفتن بازده زمانی معین برای بیمه‌پردازان بر اساس سنوات بیمه‌پردازی‌شان حقوق بازنشستگی تعیین و پرداخت کنند.

ثروتی در این باره توضیح داد: با تصویب این طرح هر یک از بیمه‌پردازان با داشتن 60سال سن برای مردان و 55سال سن برای زنان می‌توانند بر اساس سنوات بیمه ‌پردازی از مزایای مستمری بازنشستگی برخوردار شوند.

به این ترتیب بیمه‌پردازانی که به سنین گفته شده می‌رسند می‌توانند درخواست برقراری مستمری بازنشستگی داشته باشند.

 بار مالی ناشی از اجرای مفاد این قانون از محل ردیف 132500 بودجه عمومی دولت (مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت) تامین و پرداخت می‌شود.

در بخشی از نامه نمایندگان آمده است: نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در سال 1379 در ماده‌ (39) قانون برنامه‌ی سوم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موقتا قوانینی را وضع کردند که حقوق بازماندگان به نحوی برقرار شد، به امید این که در فرصت مناسب با ارائه‌ طرحی از سوی نمایندگان  یا لایحه‌ای از سوی دولت این نارسایی اجتماعی و تضییع حق عده‌ای بی‌پناه برطرف شود ولی با غفلتی که صورت گرفت و این مدت هم سپری شد و با اتمام عمر قانونی برنامه‌ سوم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیمه‌شدگان فوت شده قبل از برنامه‌ سوم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بعد از آن از دریافت حقوق مسلم خود محروم می‌باشند و شاید به دلیل پراکندگی در سطح کشور و نداشتن هیچ‌گونه مامنی ناله‌شان کمتر یا اصلا به گوش ما نرسیده باشد که امروز با شنیدن و دریافت این مطالبه هیچ حجتی برای نمایندگان و دولت محترم در عدم حل مشکل باقی نمی‌ماند.

در بخش دیگری از نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات انجام شده با وزیر رفاه و تامین اجتماعی آمده است:  با مذاکراتی که با وزیر رفاه و تامین اجتماعی داشتیم ایشان نیز بر حل فوری مشکل پیش آمده تاکید داشتند اگر چه در مذاکرات ما تنفیذ حکم ماده‌ (39) قانون برنامه در یکی از مواد قانون برنامه‌ چهارم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مورد نظر بود ولی این راه‌حل هم موقتی به نظر می‌رسد ولی حل ریشه‌ای آن را در اصلاح ماده‌ (80) قانون تامین اجتماعی راهکاری اصولی و دائمی دیدیم و با عنایت به روشن بودن موضوع از یک طرف و ضرورت برقراری هر چه زودتر حقوق بازماندگان بیمه‌شدگان حتی برای یک روز، طرح موضوع را با دو فوریت در جلسه‌ علنی وظیفه‌ خود دانستیم و با توجه به این که هیچ‌گونه مشکلی در مسیر تصویب و اجرای آن نمی‌بینیم؛ حتی بار مالی ناشی از طرح را وزیر محترم رفاه و تامین اجتماعی تقبل فرموده‌اند.

به این ترتیب انتظار می‌رود که مشکل این دسته از بازماندگان و بیمه‌پردازان سازمان تامین اجتماعی به زودی برطرف شود.

کد خبر 22688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز