همشهری آنلاینک یکی از اعضای اخوان المسلمین می‌گوید کودتای نظامی اخیر در مصر که به برکناری محمد مرسی رئیس جمهور این کشور انجامید، با هدف بازگرداندن قدرت به رژیم حسنی مبارک دیکتاتور پیشین و تحت حمایت غرب صورت گرفته است.

مصر

محمد غانم یکی از اعضای اخوان المسلمین در لندن روز چهارشنبه (۲۳ مرداد) در گفتگو با شبکه پرس تی وی گفت: «من فکر می‌کنم که ایده اصلی این کودتا تنها یک کودتای ساده نبوده است؛ این کودتا با هدف انتقام از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ صورت گرفته است.»

وی با اشاره به این که این هدف (بازگرداندن رژیم پیشین به قدرت) صورت نخواهد گرفت، افزود هدف از این کودتا در مصر «کنترل مردم مصر به منظور بازگرداندن رژیم پیشین برای سرکوب مردم، کنترل ثروت و انحصار بر مردم مصر» است.

تنش در مصر از تاریخ سوم جولای و پس از آن که ارتش این کشور محمد مرسی را از قدرت خلع کرد، بالا گرفته است. ارتش مصر همچنین به دنبال آن قانون اساسی و پارلمان را به حال تعلیق در آورد.

روز چهارشنبه در حمله نیروهای امنیتی برای پاکسازی هزاران نفر از هواداران مرسی از دو کمپ، یکی نزدیک مسجد رابعه العدویه در قاهره و کمپ کوچک تر در میدان النهضه الجیزه، شمار زیادی از آنان کشته و زخمی شدند.

غانم تاکید کرد که مردم مصر به اعتراضات خود ادامه خواهند تا «قدرت ارتش و پلیس را حذف کنند و مشروعیت و دموکراسی را به کشور بازگردانند.»

وی افزود رهبران دولت موقت که از حمایت ارتش برخوردارند خواستار به دست گرفتن قدرت هستند اما از آنجایی که آنها «هیچ پایگاهی در خیابان های مصر ندارند» و «از هیچ حمایتی برخوردار نیستند»، آنها در تلاش هستند با کمک ارتش مصر «که رویای رهبری کشور را دارد»، به این قدرت دست یابند.

این عضو اخوان المسلمین گفت چیزی که هم اکنون در این کشور روی می‌دهد، «توطئه در حد گسترده علیه ثبات مصر» است. وی همچنین کشتار مردم مصر توسط ارتش را محکوم کرد.

محمد غانم گفت: «هیچ ارتش در جهان مردم خود را نمی‌کشد. وظیفه ارتش مبارزه با دشمن و نه کشتن مردم کشور خود می‌باشد.»

کد خبر 227129
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز