مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: جاده قم به گرمسار که ۲ سال پیش در یک اقدام عجولانه توسط رئیس دولت دهم افتتاح شد، آنقدر قربانی گرفت تا مسئولان مجبور شدند در نخستین روزهای پس از عید نوروز۹۲، برای تعریض و اصلاح این جاده آن را مسدود کنند.

جاده قم گرمسار

با این حال گزارش می‌رسد با گذر برخی از خودروها از طریق محورهای فرعی و تردد در این جاده مسدود شده باز هم تصادفات خونین در این محور رخ می‌دهد.

عجله در افتتاح و تأخیر در بازگشایی

اینکه چرا قرار شد محور قم- گرمسار تبدیل به آزادراه شود به‌ بی‌توجهی مسئولان دولت قبلی به هشدار کارشناسان و عجله در افتتاح آن برمی‌گردد. این محور قرار بود تقویت‌کننده اصلی کریدور مرکزی حمل‌ونقل کشور باشد و مسیر قم به شهرهای شمال شرقی ازجمله مشهد را نسبت به مسیر موازی این محور 100کیلومتر و بیش از 2ساعت کاهش دهد‌ اما با افتتاح زودهنگام تبدیل به جاده مرگ شد. افتتاح آن در سال 90در حالی توسط رئیس‌جمهور صورت گرفته بود که کارشناسان امر بارها نسبت به ایمن نبودن آن هشدار داده بودند. آن زمان اختلاف زیاد سطح جاده و حاشیه راه، عرض کم جاده، پیچ‌های غیرفنی و ظرفیت محدود تردد وسائل نقلیه، نبود پایگاه انتظامی و امدادی، نبود علائم هشداری، عدم‌بهره‌مندی از جایگاه پمپ بنزین و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و... ازجمله مشکلات و معایب محور قم به گرمسار اعلام می‌شد. البته برخی نیز عنوان کردند که به‌دلیل استقبال مردم از این جاده، ترافیک جاده طی مدت کوتاهی افزایش یافته بود ولی رانندگان سرعت مجاز را رعایت نمی‌کردند.

به هر ترتیب گویا مسئولان راه و شهرسازی آن زمان باید خود به چشم می‌دیدند که چه تصادفات دلخراشی در این محور رخ می‌دهد تا نسبت به اصلاحش اقدام کنند. بنابراین تقریبا 2سال گذشت تا نهایتا تصمیم گرفتند فکری به حال جاده بکنند؛ تصمیمی که منجر به مسدود شدن راه شد تا جاده تغییر شکل اساسی داده و آزادراه شود. 26فروردین امسال پروژه آزادراه شدن قم به گرمسار در فهرست طرح‌های مهر ماندگار آغاز و اعلام شد جاده تا 3ماه مسدود است. تاریخ 26تیر گذشت و مسئولان اعلام کردند 17مرداد کار به پایان می‌رسد اما 17مرداد‌ماه هم گذشت و پلیس راه استان قم اعلام کرد این محور قطعا تا اواخر تابستان مسدود خواهد بود. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد تکمیل این پروژه ‌ بیشتر از اینها به زمان احتیاج دارد چراکه هنوز درخصوص عملیات احداث پل‌ها، بحث زیرسازی و آسفالت جاده، همچنین احداث ساختمان پلیس‌راه و عوارضی این محور، بخش مهمی از کار باقی‌مانده است.

تردد در محور مسدود شده

آنچه این روزها و طی انسداد جاده قم به گرمسار عجیب به‌نظر‌ می‌رسد، گزارش تصادفاتی است که طی چند مدت اخیر در این محور مسدود رخ داده است. گویا هنوز هم برخی رانندگان این محور به شکل‌های خاصی از این محور عبور می‌کنند؛ رانندگانی که عقیده دارند با گذر از این جاده سریع‌تر به محل کار یا منزل خود می‌رسند. البته برخی از خودروهای عبوری مربوط به روستاهای اطراف هستند که راه دیگری را برای رسیدن به شهر پیدا نمی‌کنند. سرهنگ جمشیدی‌راد، رئیس پلیس راه قم در این خصوص گفت: کار این دسته از رانندگان نه عقلانی است و نه قانونی. وی در گفت‌وگو با مهر افزود: مقصر اصلی این تصادفات رانندگان بی‌قانون و بی‌احتیاطی هستند که با وجود بسته بودن این محور از محورهای روستایی وارد مسیرهای فرعی خاکی می‌شوند. وی اضافه کرد: پیمانکار بر سر راه مسیرهای انحرافی موانعی ازجمله خاکریزی‌یا حفر گودال با استفاده از بیل مکانیکی‌ یا نصب علائم هشدار ایجاد کرده اما این رانندگان متخلف هستند که این هشدارها را جدی نمی‌گیرند. وی ادامه داد: در ابتدا و بعد از وقوع چندین تصادف به‌رغم مسدود بودن این محور تصور ما این بود که پیمانکار در کار خود کوتاهی کرده و به این ترتیب ما پیمانکار را 50درصد مقصر این حوادث اعلام کردیم اما بعد از بازدید از تمامی مسیرهای انحرافی متوجه شدیم که پیمانکار تمامی نکات را برای انسداد جاده رعایت کرده است.

وعده افتتاح در آبان‌ماه

مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز در رابطه با وضعیت این آزادراه به فارس گفت: تبدیل جاده قم-گرمسار به آزادراه یکی از پروژه‌های مهم ملی و به ارزش 500میلیارد تومان است. محمدامین نصراللهی افزود: این آزادراه در حقیقت بخشی از راه بزرگ حرم تا حرم یعنی از قم تا مشهد مقدس محسوب می‌شود و توسط بخش خصوصی در حال انجام است. وی ادامه داد: قرار بود 50کیلومتر نخست این پروژه ملی تا هفته دولت امسال به اتمام برسد اما به‌علت حجم بالای کار چند‌ماه تأخیر در بهره‌برداری از آن به‌وجود آمده و قرار جدید بر این است که تا آبان‌ماه این فاز به پایان برسد. وی با بیان اینکه جاده قم - گرمسار در حال حاضر مسدود بوده و به‌عنوان کارگاه تحویل پیمانکار است درخصوص تصادفاتی که در این محور مسدود شده رخ می‌دهد، گفت: تخلف از قانون و عبور و مرور در این جاده در حال حاضر موجب بروز حوادثی می‌شود که باید در این زمینه فرهنگسازی صورت بگیرد.

کد خبر 227612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز