دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) برای اولین بار سندی را در تایید نقش واشنگتن در کودتای سال ۱۹۵۳ بر ضد محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران منتشر کرده است.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی، تصدیق آشکار جامعه اطلاعاتی امریکا در حالی بیان می‌شود که شش دهه از کودتای تحت حمایت انگلیس و امریکا در ایران گذشته است.

بخش مختصری از یک گزارش داخلی که از سوی یکی از مورخان سازمان سیا در اواسط دهه ۷۰ میلادی نگاشته شد را بخوانید: «کودتای نظامی که به برکناری مصدق و کابینه جبهه ملی وی انجامید تحت دستورات سازمان سیا و در راستای سیاست خارجه امریکا انجام شد.»

این مدرک که در تارنمای آرشیو امنیت ملی منتشر شد، ابتدا در سال ۱۹۸۱ افشا شد اما بخش اعظم آن، به ویژه بخش مربوط به کودتا در آن زمان مسکوت ماند.

سازمان‌های جاسوسی انگلیس و امریکا در اوت سال ۱۹۵۳ (۱۳۳۲) کودتایی را به واسطه ارتش ایران برپا کردند (که به کودتای ۲۸ مرداد معروف است) آنان با این کار شماری از حوادث را رقم زدند که به شورش در خیابان‌‎های تهران و برکناری مصدق انجامید؛ وی همچنین چهار روز پس از این کودتا دستگیر شد.

مصدق به اتهام خیانت سه سال در زندان بود و سال ۱۳۴۶ در حصر خانگی جان سپرد.

نخست وزیر ایران در جنبش سال ۱۳۳۰ که به ملی شدن صنعت نفت کشور انجامید، نقشی اساسی ایفا کرد. صنعت نفت ایران پیش از آن تحت کنترل شرکت نفت ایران و انگلیس (AIOC) قرار داشت.

هنگامی که تحریم‌های جهانی بر ضد صنعت ایران نتوانست مصدق را به عدم ادامه این اقدام مجبور کند، انگلیس و امریکا توطئه‌ای را برای برکناری وی طراحی کردند.

کد خبر 227709
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز