همشهری آنلاین: یک عضو شورای فقهی بعثه مقام معظم رهبری، به احداث سازه‌ای دو طبقه‌ در صحن مسجد الحرام با فاصله‌ای از کعبه اشاره کرد و گفت: به فتوای همه فقها طواف در این محل صحیح است، اما در مورد طبقه دوم این سازه همچون طواف در طبقه دوم مسجدالحرام باید عمل کرد.

حجت الاسلام فلاح زاده، بعثه مقام معظم رهبری

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام فلاح‌زاده پیرامون مسایل شرعی سازه جدید در مسجد الحرام برای طواف حج‌گزاران گفت: زائران عزیز مطلع هستند هر سال برای اجرای مناسک حج تغییراتی در اماکن حج صورت می‌گیرد که در اعمال حج بی‌تأثیر نخواهد بود از جمله این تغییرات که امسال روی داده تغییر در مطاف است.

وی تصریح کرد: قبلا زائران چه افرادی که به صورت عادی طواف می‌کردند و چه افرادی که معذور بودند و با ویلچر در صحن مسجد الحرام طواف می‌کردند بر اثر کثرت جمعیت حج‌گزار و ازدحام زائران در سال‌های اخیر افراد معذور را به صحن مسجد الحرام راه ندادند و این افراد در طبقه دوم طواف خود را به جای می‌آوردند.

عضو شورای فقهی بعثه مقام معظم رهبری افزود: طبق فتاوایی که از مراجع صادر شد برخی طواف در طبقه دوم را برای معذور کافی دانستند و برخی احتیاط کردند که معذور در طبقه دوم طواف کند و نایبی بگیرد که از طرف ایشان در صحن طواف کند.

فلاح‌زاده ادامه داد: حجاج گرامی باید توجه داشته باشند افرادی که برایشان مقدور نیست در صحن مسجد الحرام طواف کنند در طبقه اول آن سازه و اگر امکان نداشت و ازدحام بود، در طبقه دوم خواستند طواف کنند حتما از روحانیون کاروان راهنمایی بگیرند تا بتوانند بر اساس فتوای مرجع تقلید خودشان عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: چون طواف باید حول کعبه انجام گیرد و طبقه دوم در حدود 30 سانتی‌متر پایین‌تر از بام کعبه است بنابراین فرد وقتی طواف می‌کند قامت او حول کعبه نمی‌گردد لذا برخی مراجع معظم تقلید آن را طواف ندانسته و احتیاط می‌کنند.

کد خبر 228063
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز