به گزارش ایرنا، عباس آخوندی با اشاره به عبور کریدورهای شمال - جنوب و غرب - شرق از داخل ایران، اظهار داشت: باید از این موقعیت راهبردی حداکثر استفاده را ببریم چرا که در این زمینه امکانات بسیار خوبی داریم و میلیاردها تومان سرمایه گذاری شده است.
وی با اشاره به این که مجموعه بنادر ایران حدود ۱۸۶ میلیون تن امکان تخلیه و بارگیری دارند، تصریح کرد: در جنوب از بندرعباس تا آلماتی و در شمال نیز از قزوین به رشت، بندر آستارا و سپس سرزمین های شمالی هم از راه ریلی و هم جاده ای می توان متصل شد، بنابراین دو کریدور خوب شمال -جنوب و همین طور شرق - غرب را داریم.
وزیر راه و شهرسازی کسب و کار نامناسب حمل و نقل را از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: باید کمک کنیم بنگاه های بزرگی با ظرفیت حمل و نقل ترکیبی یعنی بهره گیری از وسایل متنوع از جمله کشتی، قطار و کامیون تشکیل شود که بار را از جنوب به شمال یا شرق به غرب حمل کند.
وی ظرفیت ترانزیتی بار کشور را ۱۵۰ میلیون تن اعلام کرد و افزود: باید بررسی کرد چه مشکلی وجود دارد که از این ظرفیت استفاده نمی شود و آمار ما در این زمینه خوب نیست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هم اکنون سهم حمل و نقل در بورس در حد صفر است، تشکیل بنگاه های بزرگ مقیاس با امکان عرضه در بورس را از برنامه های خود بیان کرد.
آخوندی تسهیل مقررات و قوانین، کمک های مالیاتی و اداری، دادن امتیازات، حل موانع در گمرک و بنادر و مانند آن را از دیگر برنامه های خود بیان کردو گفت : با کمک انجمن های حرفه ای حمل و نقل تلاش می کنیم راه هایی را برای افزایش ظرفیت پیدا کنیم.
وی درباره طرح های باقی مانده وزارت راه و شهرسازی گفت: حجم تعهدات انجام شده در بخش عمومی با درآمدهای دولت سازگاری چندانی نداردف به گونه ای که هم اکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم و با خوشبینی هم فکر نمی کنیم بیش از این رقم تخصیص بگیریم.
آخوندی با بیان این که حجم تعهدات وزارت راه و شهرسازی در زمینه حمل و نقل بسیار زیاد است، افزود: کمترین رقم گزارش شده در این زمینه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به آزاد راه تهران - شمال اشاره کرد و گفت: این آزاد راه دارای دو بحث فنی و حقوقی و نیز نظام تامین مالی است.
وی افزود: این طرح مشکل جدی در ساختار حقوقی دارد و از روز نخست کج متولد شده است و این داستان ادامه دارد.
آخوندی با بیان این که قرار است روز جمعه از این طرح بازدید کنم تصریح کرد: در پی بازبینی ساختار حقوقی و تحقق منافع ملی هستیم.
وی گفت: اگر چه این طرح از پیچیدگی های فنی مانند داشتن ۷۷ کیلومتر تونل و پل های عظیم برخوردار است اما بخش فنی کمتر از بخش مالی و حقوقی اهمیت دارد از این رو امیدوارم با انجام بررسی های لازم در یک ماه آینده تصویر روشن تری از این طرح به مردم ارائه کنم.
وزیر راه و شهرسازی دو برابر شدن ظرفیت حمل و نقل هوایی و سه و نیم برابر شدن ظرفیت حمل و نقل ریلی را از دیگر برنامه های خود بیان کرد و افزود : در هر دو مورد به جای پیشرفت، عقب رفت داشتم.
وی افزود: ۱۸ خط هوایی داریم که ظاهرا همه خصوصی هستند اما قیمت گذاری سختی وجود داد که از رویه دولتی هم سخت تر است به همین علت این شرکت ها دچار مشکل هستند و کار خود را توسعه نمی دهند.
آخوندی سپس ادامه داد: کاهش ظرفیت هوایی تنها به تحریم برنمی گردد بلکه بخش عمده آن به سیاست گذاری ها ارتباط دارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: البته خوشبختانه حمل و نقل هوایی اثر مستقیم روی زندگی مردم ندارد و ۳ درصد مسافران را شامل می شود که از این تعداد هم ۴۰ درصد کارمندان دولت هستند.
وی گفت: براساس قانون برنامه امسال باید صنعت هوایی ایران آزاد و رقابتی و بر اساس انتخاب مشتری باشد اما این اتفاق نیفتاده است.
وزیر راه و شهرسازی درباره حمل و نقل ریلی هم گفت: قرار بود ۳۰ میلیون تن بار از طریق ریلی حمل و نقل شود اما هم اکنون کمتر از ۱۰ میلیون تن است و هم چنین قرار بود سهم حمل و نقل مسافران از طریق ریلی ۱۸ درصد باشد در حالی که هم اکنون ۵ درصد است.
وی افزود: رفع این مشکلات و اجرای برنامه ها نیاز به سرمایه گذاری های گسترده و تبعیت از ساز و کار بازار دارد و ورود به قیمت گذاری های سفت و سخت به معنی حذف توسعه است.