گروه اقتصادی: دولت یازدهم مصمم است تا نظام فعلی پرداخت یارانه‌های نقدی را با ۲ رویکرد افزایش سهم اقشار با درآمد پایین و متوسط و نیز افزایش سهم بخش‌های تولیدی از منابع هدفمندی یارانه‌ها اصلاح کند.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، با اعلام این خبر از انتقال سازمان هدفمندی یارانه‌ها به سازمان در شرف شکل‌گیری مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خبر داد و افزود: ضمن زمینه‌سازی برای پرداخت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده، یارانه دهک‌های پایین (اقشار آسیب‌پذیر) افزایش خواهد یافت.

این مقام ارشد دولت تأکید کرد: با سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی به دهک‌های قطع شده، یارانه غیرمستقیم پرداخت خواهد شد و با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و طرح‌های صنعتی، رکود اقتصادی احیا و طرح‌های علمی و صنعتی به اجرا در می‌آید. مسئولان تیم اقتصادی دولت در روزهای اخیر با تأکید بر تداوم اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی تأکید کرده‌اند: دولت برای پرداخت یارانه نقدی با کسری شدید منابع مواجه است.

به گفته علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد احتمال دارد بخشی از کسری بودجه برای تداوم پرداخت نقدی یارانه‌ها با اصلاح قانون بودجه جاری جبران شود و حتی قیمت حامل‌های انرژی برابر با قانون بودجه امسال افزایش یابد.به گزارش همشهری، محمدباقر نوبخت با استناد به گزارش مرکز آمار ایران از رشد منفی اقتصاد ایران به میزان منفی 4/5درصد در سال گذشته خبر داد و اصلاح قانون بودجه92 را نخستین گام برای بهبود وضعیت رفاه مردم دانست. او گفت: با اصلاح بودجه سال‌جاری، کارکنان دولت اخراج و یا بیکار نمی‌شوند. وی با تأکید بر احیای سازمان مدیریت عنوان کرد: با ترکیب و تلفیق 2معاونت برنامه‌ریزی و معاونت توسعه این سازمان به‌طور کارآمد و به‌روز تشکیل و تحت عنوان قوه‌ای مستقل عمل خواهد کرد.

نوبخت همچنین در مورد خبرهایی مبنی بر اعمال مسئولیت سازمان هدفمندی‌ به معاونت برنامه‌ریزی بیان کرد: درصورت احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها به این حوزه اضافه خواهد شد که بار سنگینی را بر دوش این سازمان قرار می‌دهد اما من مطمئن هستم که درصورت به کارگیری نیروهای کارشناسی مسئله‌ای دراین مورد ایجاد نمی‌شود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به بار مالی سنگین مصوبه مهرآفرین اظهار کرد: ‌ دولت دهم در شرایطی نامساعد و نامتعادل درآمد و هزینه‌ای اقدام به تصویب مهرآفرین کرد، ازاین‌رو ترجیح می‌دهیم که این طرح را فعلا تا زمان بررسی و بازبینی دقیق متوقف تا منابع آن پیش‌بینی و تأمین شود.

تناسب حقوق و تورم در بودجه93

او با تأکید بر اینکه به‌طور واقعی دستمزد کارکنان دولت در حال کاهش است، گفت: تلاش بر این است تا در بودجه93 حقوق‌ها متناسب با شرایط موجود افزایش یافته و اجرای برنامه‌هایی برای رشد تولید تورم کنترل و کاهش یابد.

کد خبر 228688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز