گروه شهری: شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهرتهران طی سخنانی ضمن دفاع از عملکرد مالی مجموعه تحت امرش، تفریغ بودجه را از افتخارات این دوره مدیریت شهری اعلام کرد.

شورای شهر

به گفته محمدباقر قالیباف، امروز مردم شهر تهران باید به این افتخار کنند که شورای دوره سوم در روزهای پایانی خود توانست آنچنان انضباط مدیریتی و برنامه‌ای در شهر اعمال کند که تفریغ بودجه 91بدون انحراف از برنامه اعلام شود. بخش دیگری از اظهارات قالیباف که پس از ارائه گزارش تفریغ بودجه سال‌های 90و 91از سوی حسابرس شورای شهر اعلام می‌شد شامل تقدیر و تشکر از اعضای شورای شهر بود زیرا از نظر وی در دوره سوم به‌طور جدی به بحث بودجه و حسابرسی پرداخته شد و گزارش‌های حسابرس شورا که در واقع حافظ منافع مردم است انصافا از کارهای بی‌نظیری است که جزو افتخارات شورا و شهرداری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بنا بر اسناد موجود پیش از این چنین بررسی‌های دقیقی روی شهرداری صورت نمی‌گرفت، افزود: مثلا در سال 78هیچ‌گونه حسابرسی در شهرداری وجود نداشت به‌نحوی که متأسفانه عملکرد بودجه از سوی حسابرسان غیرقابل اظهارنظر اعلام می‌شد اما امروز همین بحث‌ها بر سر فاقد یا غیرفاقد بودن بودجه نشان‌دهنده بررسی‌های دقیق است.

بنا براین گزارش، قالیباف درباره انحراف از بودجه از سال 89تا 91نیز گفت: در سال 88شهرداری تهران 8میلیارد تومان از بودجه انحراف داشته است، این میزان در سال 89 به 3 میلیارد تومان کاهش یافت و در سال 90نیز انحراف از بودجه در شهرداری تنها 500میلیون تومان اعلام شد و دست آخر در سال 91شهرداری تهران صفر ریال از بودجه انحراف داشت و این مسئله افتخار شهرداری و شورای شهر است.

به گفته قالیباف، گاهی اوقات بعضی رسانه‌ها به نقل از افراد نا‌آگاه بیاناتی مطرح می‌کنند که در واقع زحمات مدیریت شهری و شورای شهر در آن اظهارات نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که شورای سوم به خوبی در زمینه حسابرسی عمل کرد و زحمت کشید.

اجرای مناقصات در پروژه‌های شهرداری بخش دیگری از اظهارات قالیباف در صحن علنی شورای شهر دیروز بود. وی گفت: پیش از این تنها کمتر از 10درصد پروژه‌های شهرداری به مناقصه گذاشته می‌شد اما امروز بیش از 80درصد پروژه‌ها به مناقصه گذاشته می‌شود که این نیز از افتخارات مدیریت شهری است و باید قدر این زحمات را بدانیم. شهردار تهران افزود: پیش از این حدود 43درصد بودجه جاری و 60درصد بودجه عمرانی داشتیم و هر وقت می‌خواستیم اصلاحیه بودجه ارائه دهیم دکتر شکیب (رئیس کمیسیون عمران شورای شهر) تأکید می‌کرد که از بودجه عمرانی کم نکنید و امروز این افتخار شهرداری و شورای شهر است که رابطه بین بودجه عمرانی و جاری شهرداری 85 به 15است و در واقع 85درصد بودجه به بخش عمرانی که سرمایه‌ای برای شهر تهران به شمار می‌رود رسیده است.

تصویب تفریغ بودجه 90و 91

در نهایت دیروز و در آخرین جلسه دور سوم شورای اسلامی شهر تهران لایحه تفریغ بودجه سال‌های 90و 91شهرداری تهران به اتفاق آرا به تصویب رسید. بنابراین گزارش، لایحه تفریغ بودجه سال‌های 90و 91شهرداری تهران از سوی حسابرس شورا به‌عنوان گزارش دارای تطبیق و بدون انحراف اعلام شد.

روز گذشته همچنین یک فوریت لایحه استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ کارمزد مصوب شورای‌عالی پول و اعتبار بانک مرکزی جمهوری اسلامی درجهت اجرای پروژه‌های شهرداری تهران به تصویب رسید. این لایحه به‌دلیل رفع مغایرت نرخ سود بانک مرکزی با مصوبه شورای شهر ارائه شد زیرا نرخ سود مصوب شورا 17درصد و نرخ سود مصوب بانک مرکزی 21درصد بود؛ امری که باعث می‌شد شهرداری در گرفتن وام از بانک‌ها با مشکل مواجه شود.

تصویب لایحه نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران

یکی از مهم‌ترین مصوبات دیروز شورای شهر تصویب لایحه نظام فنی و اجرایی شهرداری بود؛ لایحه‌ای که به واسطه آن به جای پراکنده‌کاری یا تصمیمات مقطعی، در میان حوزه‌های مختلف شهرداری نوعی انسجام و هم‌افزایی به‌وجود خواهد آمد. علاوه براین از نظر مدافعان این لایحه، تصویب نظام فنی و اجرایی شهرداری می‌تواند به سرعت، دقت و صحت در فعالیت حوزه عمران شهری بینجامد. بنابراین گزارش در ذیل این لایحه بیش از 60سند مختلف تهیه شده است؛ امری که از نظر سیدمازیار حسینی، معاون فنی وعمرانی شهرداری تهران می‌تواند در زمره یکی دیگر از افتخارات مدیریت شهری به شمار آید.

کد خبر 228849
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز