گروه بین‌الملل: در روزهای گذشته هر چند بحث و جنجال درباره حمله و جنگ احتمالی آمریکا و متحدانش علیه سوریه داغ بوده ، اکنون در عمل، جنگ لفظی میان سیاستمداران به‌ویژه بر سر شواهد و اسناد استفاده از تسلیحات شیمیایی، همه نظرها را به‌خود جلب کرده است.

اوباما

پس از آنکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی از اسناد و مدارکی حرف زد که کشته شدن هزار و ۴۲۹ نفر را ثابت می‌کند، مسکو و دمشق، صحت مدارک مورد ادعای واشنگتن را رد کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در روزهای گذشته برخلاف دیگر مقام‌ها، اظهارات کمی درباره مسئله سوریه داشت با ایجاد شک و شبهه درباره اسناد آمریکا و غیرمنطقی خواندن اتهام‌های مطرح‌شده علیه دمشق از مقام‌های واشنگتن خواست اگر مدرکی در دست دارند به شورای امنیت ارائه کنند تا صحت آن مورد رسیدگی قرار بگیرد.

پوتین با به چالش کشیدن مدارک آمریکا تأکید کرد که اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه کاملاً بی‌معنی و پوچ است. وی همچنین با ابراز خوشحالی و شگفت‌زدگی از رأی مخالف پارلمان انگلیس علیه طرح دولت این کشور اعلام کرد که اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه باعث تأسف فراوان خواهد شد.ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه هم روز گذشته همزمان با خروج بازرسان سازمان ملل از این کشور تأکید کرد که کشورش هیچ گزارش جزئی که پیش از پایان ماموریت ناظران سازمان ملل صادر شود را نمی‌پذیرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه‌شب در نشستی خبری بار دیگر اعلام کرد که دولت این کشور اسناد و مدارکی در دست دارد که انجام حمله از سوی نیروهای نظامی سوریه را نشان می‌دهد. کری گفت: ما می‌دانیم که موشک‌ها فقط از ناحیه‌ای که تحت کنترل دولت است شلیک شده و فقط به نواحی تحت کنترل مخالفان اصابت کرده است. وزیر امور خارجه آمریکا با تکیه بر اسناد و مدارکی که گفته می‌شود بخشی از آنها شنود مکالمات مقام‌های نظامی و دولتی سوریه است، اعلام کرد که این کشور واقعیت‌ها را می‌داند و بازرسان سازمان ملل چیزی علاوه بر آنکه آمریکا می‌داند ارائه نخواهند کرد.

دوری از یک جنگ بی‌پایان

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم به‌دنبال اظهارات جان کری با اعلام اینکه هنوز «تصمیم نهایی» را درباره سوریه نگرفته تأکید کرد که اقدام نظامی احتمالی درباره سوریه «محدود» خواهد بود و آمریکا تعهد به اقدام‌های درازمدت ندارد. دولت اوباما در تلاش است که در کنار واکنش نظامی علیه سوریه خود را از وارد شدن به یک درگیری تمام‌عیار کنار بکشد. وی گفت: ما به یک تعهد بی‌پایان یا اعزام نیرو به سوریه فکر نمی‌کنیم. تصور ما یک اقدام محدود احتمالی است.

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که این کشور یک واکنش محدود نظامی را درنظر دارد که نیروهای زمینی این کشور در آن شرکت نخواهند کرد و درازمدت هم نخواهد بود.اوباما با اعلام اینکه آمریکا مذاکرات خود با متحدانش در این رابطه را ادامه خواهد داد، گفت: در نهایت ما نمی‌خواهیم جهان در این رابطه ناتوان باشد. بسیاری فکر می‌کنند که کاری باید صورت بگیرد اما هیچ‌کس نمی‌خواهد آن را انجام دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا درحالی‌که اکثریت مردم این کشور مخالف اقدام نظامی علیه سوریه هستند اعلام کرد: مردم آمریکا از ما می‌خواهند که روی تجارت و بازسازی اقتصاد تمرکز کنیم تا بتوانند به سرکارهایشان بازگردند. من به آنها اطمینان می‌دهم که هیچ‌کس در نهایت بیشتر از من از جنگ بیزار نیست.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم در همین راستا تأکید کرد که هر واکنشی شامل درگیری طولانی‌مدت نظامی مانند آنچه در عراق یا افغانستان اتفاق افتاد، نخواهد بود. این در حالی است که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با اعلام اینکه دخالت نظامی محدود در سوریه، آنکارا را قانع نمی‌کند گفته است که عملیات احتمالی باید پایان حکومت اسد را رقم بزند.

خروج بازرسان سازمان ملل

بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل روز گذشته پس از نمونه‌برداری و گفت‌وگو با شاهدان خاک سوریه را ترک کردند تا همه منتظر اعلام نتیجه رسمی تحقیقات آنها باشند. بازرسان سازمان ملل قرار است ظرف 2هفته آینده نمونه‌های خاک، ادرار و خون را در آزمایشگاه بررسی کنند و گزارش خود را به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل ارائه بدهند. ۱۳ بازرس سازمان ملل پس از ۴ روز تحقیق در مناطق مختلف سوریه روز گذشته با خروج از خاک این کشور وارد لبنان شدند تا بررسی‌های خود را به پایان برسانند. مارتین نسیرکی، سخنگوی بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که بان کی‌مون آماده است درصورت نیاز شورای امنیت را در جریان تحقیقات درباره حمله شیمیایی اخیر در سوریه قرار دهد.

کد خبر 229264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز