شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: محاسبه بازپرداخت وام‌های صنعت نساجی از حساب ذخیره ارزی با نرخ یوروی 720 تومانی با وجود وعده رئیس جمهوری و درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنوز محقق نشده و صنعت نساجی همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران  با اشاره به تدوین طرح بازسازی و نوسازی صنایع نساجی کشور در سال 80، گفت: براساس این طرح قرار شد وام 500 میلیون دلاری با بهره 3 درصد و بازپرداخت 8 ساله در اختیار کارخانه‌های نساجی قرار گیرد.

بر همین اساس کارخانه‌های نساجی متقاضی دریافت وام تا مبلغ 283 میلیون یورو برای خرید ماشین آلات اقدام کردند این در حالی بود که  در آن زمان ارزش یورو 640 تومان بود.

جمشید بصیری، افزود: با افزایش ارزش یورو، 63 کارخانه‌ دریافت کننده تسهیلات برای بازپرداخت وام‌های دریافتی با مشکل مواجه شدند. این در حالی بود که با نوسازی این تعداد کارخانه نساجی با استفاده از تسهیلات دریافتی، میزان تولید این صنعت 50 درصد افزایش یافته بود. اما  با افزایش نرخ یورو به 1200 تومان کارخانه‌های نساجی با ضرر‌دهی مواجه شدند و بخشی از تولید آنها متوقف و نوسازی بقیه واحدها متوقف شد.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران افزود: با وجود تلاش مسوولان در جهت حل مشکل صنعت نساجی تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته و تولیدکنندگان با موانعی مانند افزایش قیمت تمام شده، کاهش حجم تولید، از دست دادن بازارهای صادراتی و افزایش بدهی به بانک‌ها روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به نشست‌های مختلف با مسئولین کشور برای رفع مشکلات این صنعت، گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری نیز در نشستی با وزیر صنایع و معاون تولید این وزارتخانه پیشنهاداتی را برای رفع مشکلات این صنعت در کوتاه مدت ارایه کرده‌ایم که درصورت اجرا با کاهش هزینه قیمت تمام شده تولید با افزایش رقابت‌پذیری زمینه حضور صنایع نساجی در بازارهای جهانی را فراهم می سازد.

کد خبر 22938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز