همشهری آنلاین: مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه تعلل سازمان‌های بین‌المللی در جلوگیری از بکارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه بسیار خطرناک است، گفت: سناریوی اعمال فشار آمریکا بر سازمان‌های بین‌المللی در جلوگیری از کاربرد سلاح‌های شیمیایی بار دیگر در سوریه تکرار می‌شود.

باقرزاده

سردار سیدمحمد باقرزاده مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور فرهنگ دفاعی و حفظ ارزش‌های شهیدان و دفاع مقدس در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در طول جنگ تحمیلی بارها و بارها موضوع بکارگیری سلاح‌های شیمایی توسط رژیم بعثی عراق به مجامع بین‌المللی اعلام شد و در پی آن کارشناسان سازمان ملل جهت حقیقت‌یابی به مناطق عملیاتی عزیمت و پس از نمونه‌گیری و آزمایش‌های متعدد، چگونگی بکارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم بعثی عراق علیه رزمندگان و شهروندان ایرانی به اثبات رسید؛ متأسفانه با دخالت و نفوذ امریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها و دیگر هم‌پیمانان صدام، هیچ‌گاه به صورت صریح، رژیم صدام محکوم نشد که پیامد آن گستاخی بیشتر رژیم صدام و بکارگیری سلاح‌های شیمیایی گسترده در فاجعه «حلبچه» و «سردشت» بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی، مقامات سوریه به جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین اطمینان دادند که «هیچگونه استفاده‌ای از سلاح‌های شیمیایی نکرده‌‌اند» اما سردمداران آمریکایی و هم‌پیمانان غربی او که در جنگ‌های متعدد، متهم به تأمین و بکارگیری سلاح‌های شیمیایی و غیر متعارف هستند، همچنان در یک فضاسازی رسانه‌ای به دنبال انحراف افکار عمومی و افشای حقایق پشت پرده‌ی بکارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری هستند.

سردار باقرزاده یادآور شد: در حال حاضر اطلاعات و اخبار متعددی در داخل و حتی برخی کشورهای همسایه وجود دارد که تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری از سلاح‌های شیمیایی علیه ارتش و مردم بی‌گناه سوریه استفاده کرده‌اند که شاهد مدعا انتقال دو کپسول حاوی گاز «سارین» از یک کشور عربی به ترکیه و اقداماتی که در داخل ترکیه صورت گرفته است، می‌باشد. به نحوی که این مسئله در رسانه‌ها و مواضع برخی مسئولان ذیربط بازتاب گسترده‌ای داشته و نشان می‌دهد گروه‌های تحت الحمایه امریکا، عربستان سعودی، ترکیه، قطر، فرانسه و دیگر دول غربی بی‌محابا از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما هنوز در جریان تفحص شهداء با پیکرهایی که آثار شیمیایی بر بقایای اجساد آنها باقی است، مواجه هستیم از وزارت امور خارجه کشورمان درخواست کرد با توجه به مستندات موجود و تقاضای خانواده‌های قربانیان سلاح‌های شیمیایی با جدیت و قاطعیت بیشتری نسبت به احقاق حقوق قربانیان از طریق محاکم بین‌المللی اقدام کنند.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین افزود: عمق رسوایی دولت‌های غربی را ما سال گذشته در جریان عدم همکاری خبرگزاری "BBC" با خانواده خبرنگار جنگی آن رسانه شاهد بودیم که حاضر نشدند با وجود آنکه برای اثبات مجروحیت فرد توسط گازهای شیمیایی بکارگرفته شده توسط رژیم صدام مدارک قابل توجهی از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده بود را مورد توجه قرار دهند.

وی در پایان، تعلل سازمان‌های بین‌المللی در جلوگیری از بکارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه را بسیار خطرناک توصیف کرد و اظهار داشت: اگر امروز جلوی این پدیده زشت گرفته نشود خدای ناکرده فردا باید شاهد حلبچه‌ی دیگری باشیم.

شناسایی هویت ۳۲ شهید از ۹۲ شهید تازه‌تفحص‌شده؛ خاک‌سپاری شهدای گمنام تا هفته دفاع مقدس

تسنیم نیز نوشت: رئیس کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح گفت: هویت ۳۲ شهید از ۹۲ شهیدی که روز گذشته توسط مردم در تهران تشییع شدند، شناسایی شده است. مابقی شهدا گمنام هستند که با هماهنگی در ۱۸ استان مختلف کشور به خاک سپرده خواهند شد.

سردار سیدمحمدباقرزاده در مورد هویت 92 شهید تازه‌تفحص‌شده گفت: هویت 32 شهید از 92 شهیدی که روز گذشته توسط مردم در تهران تشییع شدند، شناسایی شده است. مابقی شهدا گمنام هستند که با هماهنگی در 18 استان مختلف کشور به خاک سپرده خواهند شد.

وی افزود: این شهدای گمنام در استان خراسان رضوی (شهر باخرز، زاوه و طرقبه‌، استان بوشهر (بندر ریگ‌، نیروگاه اتمی بوشهر، شهر چغادک و جزیره لیف)، استان گیلان (شهر لنگرود و اداره اطلاعات شهر رشت)، استان مازندران (اردوگاه شهدای هفتم تیر شهر رامسر)، استان قم (جامعة المصطفی العالمیه)، استان فارس (شه‌خشت، قیر، کارزین و سده) در استان البرز (ماهدشت)، استان سیستان و بلوچستان (دلگان)، استان اصفهان، استان همدان، استان کردستان،‌ استان قزوین،‌ استان سمنان،‌ استان تهران،‌ استان خوزستان،‌ استان کرمان، استان کهکیلویه و بویراحمد‌ و لرستان‌ به خاک سپرده خواهند شد.

سردار باقرزاده با اشاره به زمان خاک‌سپاری 60 شهید گمنام در 18 استان مختلف کشور گفت: این شهدا به‌مرور تا هفته دفاع مقدس و در مناسبت‌های مختلف به خاک سپرده خواهند شد، به‌عنوان مثال طبق هماهنگی‌های صورت گرفته قبل از راه‌اندازی رسمی نیروگاه اتمی بوشهر چند شهید گمنام در این محل به خاک سپرده خواهند شد. همچنین طبق تقاضای اهل‌سنت و صحبت‌های صورت گرفته در منطقه جزیره لیف نیز به‌زودی مراسم خاک‌سپاری شهید گمنام را خواهیم داشت. همزمان با سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در 19 شهریور ماه نیز مراسم تدفین شهدای گمنام در شهرستان طالقان نیز برگزار می‌شود.

رئیس کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح اظهار داشت: اسامی شهدایی که هویت آنان شناسایی شده است تا هماهنگی کامل با بنیاد شهید و امور ایثارگران و بررسی و مشورت با خانواده‌های شهدا به‌صورت رسمی اعلام نخواهد شد.

92 شهید تازه‌تفحص‌شده در عملیات‌های بدر، خیبر، والفجر8، کربلای5 و تک دشمن در سال 1367 در منطقه زبیدات عراق به شهادت رسیده‌اند و پیکر مطهرشان در مناطق عملیاتی فاو و جزیره مجنون توسط کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح کشف شده است. پیکر این شهدا، که طی عملیات برون‌مرزی در داخل خاک عراق کشف شده بود، 24 مرداد ماه 92 از طریق مرز شلمچه به خاک جمهوری اسلامی منتقل و طی مراسمی با اجساد 61 سرباز کشته‌شده عراقی مبادله شدند.

کد خبر 229703
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز