گروه بین‌الملل: ردگیری ۲موشک بالستیک در مسیر شرق مدیترانه و به سمت سوریه از سوی ارتش روسیه روز گذشته باعث شد تا در شرایط حساس منطقه همه گوش به زنگ شوند و برای واکنش خیز بردارند.

دریا

ساعت ۱۶:۱۰ صبح روز گذشته به وقت مسکو رادارهای مستقر شده در شهر آرماویر در جنوب روسیه هشدار شلیک 2موشک بالستیک از نواحی مرکزی دریای مدیترانه را اعلام کردند. جهت‌گیری این موشک‌ها به سمت شرق مدیترانه و نقطه‌ای که سوریه واقع شده باعث شد تا وزیر دفاع روسیه موضوع را به سرعت به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور گزارش کند. با توجه به موقعیت پرتاب، ظن شلیک موشک‌ها از سوی رژیم صهیونیستی داده می‌شد اما مقام‌های این رژیم در ابتدا خبردار بودن خود از این مسئله را رد کردند اما وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، حدود یک ساعت پس از این اعلام بی‌اطلاعی، در بیانیه‌ای تأکید کرد که شلیک‌ این موشک‌ها طی آزمایشی مشترک با آمریکا صورت گرفته است. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده که آزمایش انجام شده برای سنجش توانایی سامانه دفاع موشکی Arrow-3 صورت گرفته است؛

سامانه‌ای که با کمک و بودجه آمریکا برای دفاع از رژیم صهیونیستی طراحی و ساخته شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که 2موشک شلیک شده در دریا سقوط کرده‌اند اما بسیاری اعتقاد دارند که این مسئله برای سنجش واکنش روسیه و سوریه انجام شده است. موشه یعلون،وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم روزگذشته اعلام کردکه این اقدام برای تاکید برای برتری نظامی این رژیم صورت گرفته است.

هر چند مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که این موشک‌ها در یک آزمایش مشترک با آمریکا شلیک شده‌اند، نیروی دریایی آمریکا تأکید کرده‌ است هیچ موشکی از ناوهای این کشور در دریای مدیترانه شلیک نشده‌ است. یک مقام‌ امنیتی سوریه هم در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار تأکید کرده که موشکی به قلمرو این کشور وارد نشده است. مقام‌های سوری همچنین تأکید کرده‌اند که این موشک‌ها توسط سامانه هشدار سریع حمله موشکی این کشور رصد نشده‌اند.

اگرچه رژیم صهیونیستی رزمایش‌های مشترک با آمریکا را هر چند وقت یک‌بار در برنامه خود دارد ، به عقیده بسیاری شلیک‌ این موشک‌ها در موقعیت حساس کنونی یک پیغام آشکار یا تلاشی برای آزمایش میزان واکنش روسیه و سوریه به‌حساب می‌آید. 2رادار از سامانه دفاع هوایی روسیه در شهر آرماویر مستقر هستند که در صبح روز گذشته «پیش هشدار» شلیک موشک را به مقام‌های نظامی روسیه اعلام کردند. شلیک این موشک‌ها در زمانی صورت گرفته که بحث درباره حمله احتمالی نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه داغ است و باراک اوباما برای شرکت در نشست گروه ۲۰ راهی روسیه شده است.

مقام‌های رژیم صهیونیستی هر چند در روزهای گذشته گفته‌اند که از هر نوع دخالت در بحران سوریه خودداری می‌کنند ، در حال آماده کردن نیروهای نظامی خود هستند. درحالی‌که باراک اوباما عملیات نظامی را به تصمیم کنگره منوط کرده مقام‌های این رژیم نیروهای نظامی خود را به حال آماده باش درآورده و اعلام کرده‌اند که آماده هر نوع سناریویی هستند. علاوه بر سامانه گنبد آهنین که ویژه مقابله با راکت با کمک آمریکا ساخته شده اکنون به‌نظر می‌رسد که سامانه Arrow-3 هم برای مقابله با موشک‌های میان برد و بالستیک آماده شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که طعم تلخ رسیدن موشک به تل‌آویو در جریان درگیری‌های اخیر با حماس را چشیده در آخرین موضعگیری خود با تأکید بر اعلام بی‌طرفی گفت که اگر کسی بخواهد به این رژیم لطمه بزند با واکنش روبه‌رو خواهد شد. حزب‌الله لبنان چندی پیش هشدار داد که اگر سوریه با هدف تغییر موازنه قوا در منطقه هدف حملاتی گسترده قرار بگیرد شهرهای سرزمین‌اشغالی در دسترس موشک‌هایش خواهد بود. موشک‌های اسرائیل هر چند در دریا سقوط کردند ، واکنش‌ها به آنها نشان داد که همه‌‌چیز در منطقه منتظر یک جرقه است.

کد خبر 229715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز