گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره راه‌حل خروج برنامه هسته‌ای ایران از مناقشات موجود تأکید کرد: این راه حل شامل ازسرگیری مذاکرات بدون پیش شرط برای هر دو طرف است و در این رابطه فرانسه با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور جدید خود می‌تواند نقش یک واسطه‌ صادق را ایفا کند.

علی لاریجانی در گفتگو با روزنامه فرانسوی فیگارو که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، افزود: فرانسه از چهره‌ بسیار خوبی نزد ما برخوردار است، زیرا هرگز فشار نواستعمارگرانه علیه ایران اعمال نکرده است و زمانی که امام خمینی از سوی دیکتاتوری شاه تبعید شد، حضور ایشان در فرانسه را پذیرفت.

لاریجانی از کشورهای منطقه و نیز کشورهای اروپایی که برنامه‌ تولید برق هسته‌ای دارند دعوت کرد در کنسرسیوم تولید سوخت هسته‌ای ایران شرکت کنند تا علاوه بر کنترل موجود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای عضو کنسرسیوم هم بتوانند در جهت اعتمادسازی بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت داشته باشند.

وی گفت: اگر برایم انجام گفت‌وگویی سازنده با غرب ممکن بود، مطمئن هستم که می‌توانستیم به همراه هم و بدون تأثیرپذیری از پیش‌شرط‌های آمریکا، ابزارهای بسیار دیگری را برای ایجاد اعتماد متقابل پیدا کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سؤال فیگارو مبنی بر اینکه اگر جامعه‌ بین‌المللی تصمیم بگیرد حق ایران برای غنی سازی را به رسمیت بشناسد، آیا حاضرید پروتکل الحاقی را تصویب کنید، گفت: بله، ما می‌توانیم درباره‌ این موضوع در صورتی که گفت‌وگوها ازسرگرفته شود بحث کنیم، ما هرگز از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیم نداشته‌ایم و تنها کشوری در جهان هستیم که بازدید از تاسیسات نظامی را پذیرفته و اجازه داده است آژانس 53 بار از آنها دیدن کند.

مذاکره مقدماتی

به گزارش ایسنا، روز شنبه خبرگزاری‌ها از حضور جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست مقدماتی به منظور فراهم کردن شرایط برای ادامه مذاکرات لاریجانی و سولانا با حضور کارمندان دولتی انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین دستیار ارشد سولانا خبر دادند.

کد خبر 22978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز