گروه سیاسی: دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران سرعت خود در توسعه تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در سایت هسته‌ای نطنز را کاهش داده‌است.

به گزارش مهر، محمد البرادعی در حاشیه نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس که به موضوع بودجه و نیز از سرگیری همکاری‌های آژانس و کره شمالی اختصاص داشت، در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: بر اساس مشاهدات ما سرعت توسعه در ساخت آبشارهای جدید سانتریفیوژ در ایران تا اندازه ای کاسته شده است.

توصیه به لاریجانی

بر اساس خبری که ایرنا آنرا منتشر کرد، البرادعی در جمع خبرنگاران گفت: من در دیدار اخیر خود با علی‌لاریجانی به او گفتم که در مرحله فعلی واقعاًً نیازی به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای نیست و از آنها خواستم که فعلا دست نگهدارند.

دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت: آنچه که ایران در این مرحله به آن نیاز دارد، آرام کردن شرایط و تغییر آن به سمت پرهیز از رویارویی و نیز همکاری بیشتر است.

هسته مرکزی بحران

البرادعی تأکید کرد: شبهات باقی مانده آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، هسته مرکزی بحران 4 سال اخیر درباره پرونده اتمی ایران بود. وی افزود: من بار دیگر از اعزام هیات آژانس به ایران برای بررسی راه‌ حل مسایل باقی مانده برای آشکار شدن ابعاد برنامه هسته‌ای ایران استقبال می‌کنم.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اگر بتوانیم شبهات را برطرف کنیم و قادر به کسب اطمینان درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران شویم، می‌توانیم جلوی شورای امنیت را در انجام اقدامات بعدی بگیریم.

وی در ادامه تصریح کرد: پیش رفتن این روند به ایران و آمادگی این کشور برای همکاری بستگی دارد اما من به همکاری ایران امیدوارم، گرچه قضاوت خود را در این زمینه تا زمان بازگشت این هیات از تهران حفظ می‌کنم.

علی ‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم از مشخص شدن اعضای هیات اعزامی آژانس به ایران خبر داد و گفت که این هیات فنی، حقوقی و سیاسی است.

دیپلماسی، بهترین گزینه

در عین حال وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: دولت آمریکا معتقد است بهترین روش ممکن برای تعامل با ایران، استفاده از گزینه دیپلماسی است و اگر ایران نیز در این زمینه حسن نیت نشان دهد، مشکلات موجود حل خواهند شد.

کاندولیزا رایس در گفت‌وگو با هفته نامه تایم در پاسخ به این پرسش که آیا جرج‌بوش معتقد به استفاده از گزینه نظامی در برابر ایران است، گفت: اگر رئیس جمهوری چنین نظری را داشته باشد هیچگاه نظر خود را به عنوان تنها گزینه موجود به دیگران تحمیل نمی کند، اما بوش این نکته را به صراحت اعلام کرده که ما معتقدیم در حال حاضر استفاده از دیپلماسی بهترین پاسخ را در حل مسئله ایران خواهد داد.

ادعاهای وزیر خارجه جدید

دیوید میلی باند، وزیر امور خارجه جدید انگلیس با تکرار اتهامات و ادعاهای همیشگی مقام‌های این کشور علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران به فایننشال تایمز گفت: جامعه بین المللی خواستار یک راه حل غیر نظامی و دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران است، اما ایران حق ندارد یک رقابت تسلیحاتی هسته ای را در خاورمیانه به راه بیندازد.

کد خبر 26162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز