همشهری آنلاین: رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: بسیاری از مساجد از داشتن امام جمعه و هیأت‎های تازه نفس و روشنفکر محرومند.

محسن قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، حجت‎‎الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در افتتاحیه اجلاس سراسری نماز که در دانشگاه لرستان برگزار شد، افزود: مدیر خوب کسی است که راه‎های نرفته را نگاه کند و به راه‎های رفته توجه نکند.

وی تصریح کرد: چند کار است که هنوز وجود دارد، در بعضی پروازها نماز به راحتی قربانی می‎شود هنوز ساختمان‎های مسکن مهر بدون مسجد افتتاح می‎شود، هنوز مناطقی در کنار تهران با 120 هزار نفر جمعیت 3 مسجد دارد و این یعنی هر 40 هزار نفر یک مسجد.

رییس ستاد اقامه نماز ادامه داد: هنوز اکثر مساجد ما اذانش حلقومی نیست، بودجه‎ای که برای موسیقی، ورزش و سایر حواشی می‎گذاریم قابل مقایسه با بودجه اذان و نماز نیست.

وی ادامه داد: ما نسبت به نماز خیلی عقب هستیم، نسبت به زمان شاه جلوییم ولی نسبت به امر قرآن عقب هستیم.

رییس ستاد اقامه نماز اظهار کرد: هنوز بسیاری از مساجد از داشتن امام جمعه و هیأت‎های تازه نفس و روشنفکر محرومند؛ مساجد از بهداشت کافی برخوردار نیستند و امامان جماعت از ازدواج‎هایی که در محله صورت می‎گیرد خبر ندارند.

وی تصریح کرد: به فکر ساختمان‎سازی بلند نباشید به جایش به فکر نماز باشید؛ تهران 45 حوزه علمیه دارد که مساحت این حوزه به اندازه یکی از دانشگاه‎های تهران نیست.

قرائتی افزود: این سمینارها جای نعره زدن است، ما باید خود را به آتش بزنیم که این بحث‎ها در جامعه رواج یابد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: از اجلاس‎ها نتیجه نمی‎گیریم مگر این‎که تکانی بخوریم و حرف تازه بزنیم.

قرائتی همچنین با اشاره به شعار اجلاس "نماز و سبک زندگی" اظهار کرد: از تیتر نماز و سبک زندگی وحشت نکنید، گاهی تیترها آدم را گیج می‎کند. نماز و سبک زندگی همان پیوند نماز است.

وی در ادامه خطاب به حاضران، گفت: اگرچه اجلاس مربوط به نماز است اما راجع به زکات طرح، ایده و فکر ارایه دهید.

قرائتی یادآور شد: خیلی از افراد کارهایی می‎کنند که ما از آنها بی‎خبریم. مشکل همه، راه دعوت به نماز است و ما متخصصانی مربوط به شیوه آموزش نماز، مهدویت، تفسیر و... داریم که می‎توان از آنها کمک گرفت.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه تأکید کرد: از این اجلاس‎ها نتیجه نمی‎گیریم مگر این‎که تکانی بخوریم و هر کدام حرف و ایده نو داشته باشیم. باید از امکانات موجود برای ایجاد طرح‎های نو استفاده کرده و ابتکارات را بخریم.

وی با انتقاد از سخنرانی‎های طولانی متذکر شد: سخنرانی‎های ما تحمیلی است، هرجا مردم خسته شدند سخنرانی‎ها را تعطیل کنید و در این جلسات تنوع به‎وجود آورده و حرف نو بزنید.

قرائتی با اشاره به برخی پیش‎نمازها که مساجد را هنگام نماز می‎بندند و به ادارات می‎روند، بیان کرد: بنا نبود انقلاب شود تا مساجد بسته شوند. پیش‎نمازها می‎توانند از این پس در دو وقت نماز را اقامه کنند؛ به این‎ صورت که نماز اول وقت در مسجد اقامه شود و پس از آن برای اقامه نماز به ادارات بروند.

وی با تأکید بر این‎که «مصوبات دولت نباید برای ما بت شود» افزود: اگر قانونی به مصلحت نماز نباشد، مجمع تشخیص مصلحت آن را اصلاح خواهد کرد.

رییس ستاد اقامه نماز گفت: قیدها را برداریم و درگیر آداب، رسوم و مقررات نباشیم و هرچه موجب گسترش نماز می‎شود بر طبق آنها عمل کنیم و آن را رواج دهیم.

وی همچنین در حاشیه این اجلاس گفت: اگر مساله نماز را پررنگ کنیم آمار فساد کم می‎شود.

قرائتی افزود: راجع به مدیریت، موضوعاتی در اسلام وجود دارد که در هیچ جای دیگر یافت نمی‎شود.

وی با بیان این‌که «در مدیریت راجع به برنامه‎ریزی، نظارت، کنترل و ارزیابی صحبت می‎شود، در حالی که در مدیریت اسلام راجع به اخلاق سخن به میان می‌آید» اظهار کرد: در جنگ تحمیلی همه با هم بودیم که به پیروزی رسیدیم و تفکیک مسوولیت‎ها به این معنا نیست که تلاشی صورت نگیرد.

قرائتی با تأکید بر این‌که «نباید از اسلامی دفاع کنیم که حجت‎الاسلامش من باشد» تصریح کرد: انسان باید به گونه‎ای عمل کند که در هر شرایطی شغل برایش دکان نباشد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت نماز مطلوب نیست در حالی که اگر نماز را محکم بگیریم آمار فساد کاهش می‎یابد و اگر مردم اهل نماز شوند از فحشا و منکر به دور خواهند بود.

قرائتی یادآور شد: نماز مجموعه‎ای از کمالات است و از نظر اسلام هر چه انسان توانمندتر باشد باید تواضعش هم بیشتر باشد.

وی با بیان این‌که «دین اسلام قاطعیتش با محبت عجین شده است» تصریح کرد: کدام دین می‎تواند اینقدر صلابت داشته باشد که قاطعیتش با محبت عجین شود.

قرائتی گفت: هر چه فساد بیشتر باشد باید معنویت را نیز بیشتر کنیم؛ مدیریت در نهج‎البلاغه و قرآن است.

وی گفت: نماز اول وقت مستحب است اما تعطیلی مساجد فاجعه است.

کد خبر 229865
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز