گروه شهری: پایتخت کشور در سال‌های اخیر با اتکا به فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی توانسته است حد و مرز نهادهای خدماتی تهران را به‌عنوان یک نهاد اجتماعی ارتقا دهد.

شهرداری و خدمات فرهنگی

انبوه فعالیت‌های اجتماعی با گسترش زمینه حضور مردم در جامعه به‌نحوی فراهم شده است که امروز به جرأت می‌توان گفت مردم چرخ عملکرد اجتماعی شهر را با اتکا به استعداد خود پیش می‌برند.برگزاری 2دوره انتخابات شورایاری‌ها در محله‌های 374گانه شهر تهران نخستین گام برای تشکیل مدیریت محله‌های شهر تهران به شمار می‌رفت. همچنین به‌دنبال موفقیت این طرح، مدیران شهر بر آن شدند تا با ساخت سرای محله‌ها در محله‌های 374گانه شهر تهران، زیرساخت‌های مناسب برای تشکیل کانون‌های مختلف در شهر تهران را فراهم کنند. این سراها به ایجاد پارلمان‌های محلی منجر شدند که افزایش مشارکت شهروندان در بخش‌های مربوط به‌خودشان را سامان می‌داد.

تداوم اجرای فعالیت‌های سراهای محله در همه روزها، ماه‌ها و فصل‌های سال باعث شد انبوهی از مخاطبان با فهرست بلند بالایی از برنامه‌های متنوع مواجه شوند که در آن سعی شده آموزش و سرگرمی را به‌صورت همزمان به آنان ارائه دهد. مشارکت اجتماعی بالای بانوان در حوزه‌های مدیریت شهری از دیگر بخش‌هایی است که مدیران برای اجرای آن راه سختی را پیموده‌اند. درصد قابل توجهی از افرادی که به سراهای محله‌ها مراجعه می‌کنند، بانوان هستند. بانوان به‌دلیل مشارکت‌پذیری بالاتر و اجتماعی‌تر بودن زمینه خود اشتغالی بیشتری را برای خود فراهم می‌کنند و این امر هم به اقتصاد خانواده‌ها کمک می‌کند و هم دستاوردهای ارزشمندی در این زمینه دارد.

از سوی دیگر شورایاری‌ها نقش حلقه اتصال مدیران منطقه‌ای و شهروندان را ایفا کرده‌اند. هم‌اکنون در هر منطقه از تهران حدود 200نفر شورایار و در کل شهر تهران 3700نفر معتمد محله و یاری‌دهنده شورا وجود دارد که مستقیما و بدون واسطه با ستاد اجرایی شورایاری‌های شورای اسلامی شهر تهران ارتباط دارد تا مسائل و مشکلات شهری را به اعضای شورای شهر تهران و احیانا نمایندگان مجلس منتقل کرده و باعث ارتقای مشارکت هرچه بهتر منتخبان محله‌ها در امور مدیریتی منطقه شود.

دیگر لبه فعالیت‌های مدیریت شهری به‌عنوان یک نهاد اجتماعی بر گسترش فعالیت‌های فرهنگی تمرکز داشت. در این زمینه احداث باغ موزه‌های فرهنگی- آیینی از یک سو و برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی مذهبی از سوی دیگرتوانست امید را در دل فرهنگ دوستان پایتخت زنده کند. دامنه اقدامات فرهنگی و هنری شهر با برگزاری 3جشنواره شمسه به‌صورت چشمگیری گسترش یافت. در این جشنواره بیش از نیم میلیون نفر استعداد فرهنگی و هنری کشف شد و کار کشف استعداد در شمسه سوم همچنان ادامه دارد.

ساخت 8پردیس سینمایی نیز لبه دیگری از فعالیت‌های فرهنگی بود که با نگاهی عدالت محور، فضاهای فرهنگی را در همه بخش‌های شمال و جنوب شهر گسترش داد. همچنین در زمینه گسترش فعالیت‌های نمایشی، رخدادهای مهمی چون ساخت و بهره‌برداری از تماشاخانه شماره 3، افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تئاتر حرفه‌ای کشور و بهره‌برداری از سالن‌های نمایشی مجموعه خاوران ازجمله برنامه‌های مهم بود. در گام دیگر تلاش شهرداری تهران برای حفظ تئاتر شهر، راه‌اندازی تماشاخانه ایرانشهر به‌عنوان نخستین سالن خصوصی تئاتر ایران، اجرای طرح توسعه تماشاخانه سنگلج و ساخت مرکز نمایش‌های آیینی صبا گام‌های بلندی برای ارتقای جایگاه فرهنگ و هنر در پایتخت برداشت.

فرهنگ جهادی

اهمیت نگاه فرهنگی اجتماعی در مدیریت شهر شاید در سخنان اخیر شهردار تهران مشهود باشد؛ جایی که محمدباقر قالیباف گفت: «در جنوب شهر بچه‌های مستضعفی هستند که باید در اولویت استفاده از 300کتابخانه‌ای باشند که در شهر ساخته شده است و از 70کتابخانه شبانه روزی شهر استفاده کنند. همچنین خانه‌های سلامت در حوزه بهداشت و پیشگیری به گفته وزیری که در دولت فعلی مستقر است بی‌نظیر است.» شهردار تهران در ذکر اقدامات فرهنگی سال‌های اخیر گفت: «قبل از این دوره مدیریت شهری چند هزار صندلی در سینماهای شهر بوده است؟

کسانی که روزی مسئول فرهنگ بودند آمار دهند که چه کرده‌اند. در این دوره 5هزار صندلی سینما با کیفیت و استاندارد ساخته شد و 4500صندلی تئاتر و آمفی تئاتر ساخته شده و حتما سینماهای قبل را به یاد دارید.» قالیباف تصریح کرد: «ما به این فرهنگ جهادی که انقلابمان آن را فراهم کرده افتخار می‌کنیم و معتقدیم که این فرهنگ در مسائل کشور ودر همه حوزه‌ها نجات بخش است و به آن مدیریت کارگاهی نمی‌گوییم.»

کد خبر 229992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز