گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که سهامداران بورس تهران در ۵‌ماه نخست سال‌جاری هر روز به‌طور متوسط ۴۲۲میلیارد تومان سهام دادوستد کردند.

بورس

به گزارش همشهری، اگر چه شاخص کل بورس تهران در 2هفته گذشته با نزول مواجه شده است و ارزش معاملات نیز دیروز به پایین‌ترین سطح خود رسید، اطلاعات جدید نشان می‌دهد که تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است. این اطلاعات نشان می‌دهد که سهامداران بورس تهران در 5‌ماه نخست سال روزانه 706میلیون سهم را به ارزش 422میلیارد تومان در بورس خریداری کرده‌اند، در حالی که این میزان در دوره مشابه سال گذشته 225میلیون سهم به ارزش 57میلیارد تومان بود. این اطلاعات نشان می‌دهد که میزان سهام خریداری شده در 5‌ماه نخست سال‌92 نسبت به 5‌ماه نخست سال 91، 641درصد رشد داشته است.

سهامداران همچنین در 5‌ماه نخست امسال 42هزارو193میلیارد تومان سهام خریده‌اند که 21هزارو740میلیارد تومان از این میزان به معاملات عمده و 20هزارو453میلیارد تومان هم به معاملات عادی بورس که روزانه انجام می‌شود، اختصاص داشته است. جمع کل معاملات انجام شده در 5‌ماه نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته 634درصد رشد نشان می‌دهد. سهامداران در 5‌ماه نخست سال پیش فقط 5هزارو750میلیارد تومان سهام را دادوستد کرده بودند.

سهامداران در طول این مدت توانسته‌اند به‌طور میانگین 56درصد بازده در بورس به‌دست بیاورند. ارزش کل بورس هم در طول این مدت به 292هزار میلیارد تومان رسید. نکته جالب آنکه با وجود رشد قیمت سهام شرکت‌ها در بورس، میانگین نسبت قیمت به درآمد بورس تهران در طول یک سال فقط یک مرتبه رشد کرده و از 5مرتبه به6.13 مرتبه در پایان مردادماه امسال رسیده است.

سال گذشته متوسط نسبت قیمت به درآمد بورس تهران که نشان‌دهنده افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بورس است، در 31مرداد‌ماه در محدوده 5مرتبه قرار داشت. علت اصلی این موضوع افزایش میزان سود سهام شرکت‌های بورس تا سقف 40هزار میلیاردتومان است که منجر شده میانگین نسبت قیمت به درآمد بورس چندان افزایش نیابد. این موضوع نشان می‌دهد که سهام شرکت‌های بورس هنوز هم گران نیست.

کد خبر 230112
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز