گروه اقتصادی: بررسی دلایل حادثه جاده‌ای اخیر به محل اظهارنظر کارشناسان و مسئولان حمل‌ونقل بدل شده است.

تصادف

در تازه‌ترین اظهارنظرها پای اجناس بی‌کیفیت چینی هم به میان کشیده شد.به‌گفته مدیرعامل شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا که در این چند روزه به‌عنوان مقصر از این اتوبوس‌ها نام برده شد، اتوبوس حادثه‌دیده، 3سال عمر داشته است درحالی‌که لاستیک اصلی این خودرو بعد از 2سال تعویض شده و لاستیک غیراصلی جایگزین شده است. رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری کشور در این زمینه به فارس گفت:

دولت قبلی به وعده خود برای ارائه لاستیک عمل نکرد. ترکیدن لاستیک موجب بروز حادثه آزادراه تهران- قم شد اما شرکت تعلیق شد؛ مگر ما لاستیک چینی وارد کرده‌ایم که حالا مقصریم؟ همه می‌دانند لاستیک‌های چینی را چه کسانی وارد می‌کنند. احمدرضا عامری افزود: ‌دولت قبلی، از آذر89 که قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد از راننده‌ها خواست با دولت همکاری قوی داشته باشند و دولت هم بابت این همکاری لاستیک و روغن با قیمت مناسب دراختیار آنها قرار می‌دهد، اما متأسفانه هیچ لاستیک و روغنی از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به راننده‌های حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری اختصاص نیافت. پیش از این بیشتر کارشناسان از ضعف در سیستم برقی اتوبوس‌های اسکانیا انتقاد می‌کردند اما اکنون تولیدکننده این اتوبوس‌ها پای متهم دیگری را به ماجرا باز کرده است.

در این خصوص عبدالله اکبری‌راد مدیرعامل شرکت تولید‌کننده اتوبوس‌های اسکانیا، به فارس گفت: راننده این اتوبوس قبل از حادثه، در مرکز خدمات شرکت حضور داشته و کارشناسان این شرکت هشدار داده بودند که لاستیک‌های اتوبوس دارای مشکل است و نباید با آن تردد شود، اما راننده گفته بود که بعداً این مشکل را برطرف خواهد کرد.

به‌گزارش همشهری، در پی تصادف مرگبار آزادراه تهران- قم شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: طبق رأی کمیسیون ماده12 سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت همسفر چابک‌سواران تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت ندارد. روز گذشته سخنگوی دولت نیز در این زمینه از اهتمام اعضای هیأت دولت برای بررسی دقیق این حادثه خبرداد و گفت: با توجه به مسئولیت دولت در جهت حفظ ایمنی و سلامت مردم، رئیس‌جمهور به وزرا تأکید کرد در مدت یک هفته پس از این حادثه گزارشی به وی ارائه دهند. از این‌رو وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌زودی گزارشی در این زمینه به رئیس‌جمهور خواهند داد.

در این خصوص وزیر راه و شهرسازی نیز با تسلیت به بازماندگان حادثه دلخراش سانحه تصادف 2اتوبوس در آزادراه تهران - قم تصریح کرد: یکی از عوامل کاهش تصادف، کنترل الکترونیک و مدیریت هوشمند جاده‌هاست که در این زمینه ضعف شدید دیده می‌شود. وی افزود: باید از طریق بخش خصوصی خدمات مدیریت هوشمند جاده‌ها را دریافت و محصول نهایی را خریداری کنیم و این سیستم به مرکز مدیریت راه‌های وزارت راه و پلیس متصل شود. در منابع مالی وزارت راه و شهرسازی نیز سرمایه‌گذاری کلان دراین بخش پیش‌بینی نشده است.

کد خبر 230764
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز