همشهری آنلاین: موارد جدید شیوع آنفلوآنزای پرندگان در ویتنام، چین و اندونزی مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با شیوع آنفلوآنزای پرندگان در یک ایالت شمالی دیگر ویتنام تا به حال بیماری در 9 منطقه این کشور شایع شده است.

در این شیوع جدید 250 مرغ در یک مرغداری  در 100 کیلومتری جنوب هانوی پایتخت ویتنام مردند و پس از مثبت‌شدن نتیجه آزمایش‌ها از لحاظ وجود ویروس H5N1 بقیه 2000 مرغ در این مرغداری نیز معدوم شدند.

روز جمعه 26 مه (4خرداد) مقامات بهداشتی ویتنام اعلام کردند که یک کشاورز در ایالت شمالی وینه فوک به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شده است که اولین مورد ابتلای انسانی این بیماری از اواخر سال 2005 به حساب می‌آید.

به گفته پزشکان این مرد در وضعیتی بحرانی در بیمارستانی در هانوی بستری است.
ویتنام یکی از کشورهای با بیشترین تلفات انسانی آنفلوآنزای پرندگان بوده است و 42 نفر در فاصله سال‌های 2003 تا 2005 به این علت در این کشور فوت کردند.

همچنین شنبه 5 خرداد  وزارت بهداشت چین اعلام کردند یک سرباز 19 ساله ارتش این کشور که به علت تب بالا و سرفه در بیمارستان بستری شده بود به ویروس H5N1 مبتلا بوده است.

یک ماه پیش نیز یک نوجوان 16 ساله در این کشور به علت آنفلوآنزای پرندگان فوت کرده بود.
از هنگام بروز بیماری آنفلوآنزای مرگبار پرندگان در اواخر سال 2003 و گسترش جهانی آن تا به حال 25 نفر در چین به این بیماری مبتلا شده‌اند و 15 نفر آنها فوت کرده‌اند.

در اندونزی نیز یک دختر 5 ساله از ایالت جاوه مرکزی به دنبال مرگ 20 مرغ در مجاورت محل زندگیش در هفته‌های اخیر به علت آنفلوآنزای پرندگان درگذشته است و مقامات در حال بررسی هستند تا علت مرگ او را مشخص کنند.

کارشناسان معتقدند اندونزی با توجه به تراکم بالای انسان‌ها و طیور در آن و فقدان آگاهی عمومی در مورد ویروس H5N1  ممکن است به محل شروع همه‌گیری جهانی احتمالی آنفلوآنزای پرندگان بدل شود.

کد خبر 23078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز