گروه بین‌الملل: درحالی‌که سوریه با پیوستن به کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات شیمیایی نخستین قدم عملی در مسیر حل دیپلماتیک بحران این کشور برداشته و به گفته مقام‌های روسیه «حسن نیت» خود را با این اقدام نشان داده و مذاکرات میان مقام‌های مسکو و واشنگتن همچنان درباره سوریه در ژنو ادامه دارد، رسانه‌های آمریکایی از رسیدن سلاح‌های این کشور به‌دست مخالفان سوریه خبر دادند.

جمع آوری سلاح شیمیایی سوریه

روزنامه واشنگتن‌پست دیروز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، محموله سلاح‌های سیا و تجهیزات ارتباطات پیشرفته وزارت خارجه آمریکا به‌دست مخالفان سوریه‌ای رسیده‌است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس او که از روز پنجشنبه مذاکرات خود را درباره طرح کنترل تسلیحات شیمیایی سوریه آغاز کرده بودند روز گذشته هم به گفت‌وگوهای خود برای دومین روز ادامه دادند؛ مذاکراتی که گفته می‌شود احتمال دارد امروز و فردا هم همچنان ادامه پیدا کند. با بازگشت پرونده سوریه به مسیر دیپلماسی، روز گذشته دیپلمات‌های ارشد آمریکا و روسیه دومین روز از مذاکرات خود را با شرکت در نشستی با حضور اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه اروپا با بحث درباره صلح در سوریه شروع کردند.

جان کری مذاکرات خود با لاوروف درباره کنترل و نظارت بر تسلیحات شیمیایی سوریه را «سازنده» خوانده و اعلام کرده که دوطرف تلاش می‌کنند تا به موضعی مشترک دست پیدا کنند. کری روز گذشته همچنین از توافق با روسیه برای دیدار در پایان‌ماه جاری میلادی در نیویورک برای تعیین تاریخ برگزاری کنفرانس صلح ژنو ۲ که مدتهاست به تعویق افتاده خبر داد. این در حالی است که نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که کشورش به‌صورت رسمی به معاهده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی پیوسته است.

سازمان ملل متحد هم اعلام کرده که مدارک درخواست سوریه برای پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی منع تسلیحات شیمیایی را دریافت کرده است. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه درخواست پیوستن به این کنوانسیون را پس از آن امضا کرد که در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ از این مسئله خبر داد. رئیس‌جمهور سوریه در این گفت‌وگو تأکید کرد: دلیل موافقت ما با نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی درخواست روسیه و نه تهدیدهای آمریکا بوده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم روز گذشته این اقدام سوریه را یک قدم مهم برای حل و فصل بحران سوریه دانست و تأکید کرد که این مسئله عزم راسخ بشار اسد را در این مسیر نشان می‌دهد. سوریه اعلام کرده براساس روند معمول این کشور طی ۳۰ روز فهرست زرادخانه‌های خود را به سازمان ملل ارائه خواهد کرد اما جان کری با خشم این مسئله را رد کرده و گفته است درصورت پایبند‌نبودن سوریه به مفاد توافق هدف حمله قرار خواهد گرفت.

درحالی‌که مقام‌های آمریکا از تلاش برای تعیین تاریخ برگزاری کنفرانس ژنو ۲ حرف می‌زنند در عمل واشنگتن در حال ارسال گسترده تسلیحات به این کشور است تا آتش درگیری‌ها در این کشور شعله‌ورتر شود. به گزارش روزنامه واشنگتن پست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به‌صورت رسمی ارسال تسلیحات برای شورشیان سوریه را آغاز کرده است. این روزنامه به نقل از منابع دولت آمریکا گزارش داده که فعالیت ارسال تسلیحات در کنار ارسال تجهیزات دیگر توسط وزارت امور خارجه از 2هفته پیش آغاز شده است.

هر چند مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که تسلیحات ارسالی شامل تسلیحات سبک و مهمات قابل پیگیری هستند اما برخی منابع گفته‌اند که سیا ارسال تسلیحات «تأثیر گذار» و وسایل پیشرفته ارتباطی را برای شورشیان سوریه برای تغییر وزنه درگیری‌ به نفع‌ آنها در دستور کار دارد. ارسال تسلیحات از سوی آمریکا با وجود اعلام مذاکره برای تعیین تاریخ کنفرانس صلح ژنو در حالی صورت می‌گیرد که سخنگوی یکی از گروه‌های مسلح مخالف سوریه روز گذشته با ادعای تلاش برای خرید زمان از سوی سوریه اعلام کرد که کشتار و حملات خود را متوقف نخواهند کرد.

کد خبر 230869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز