گروه حوادث: این هفته، برای زورگیران و سارقان پایتخت هفته سختی است؛ چراکه همزمان با شروع هفته، طرح مبارزه با کیف‌قاپی، زورگیری و حمل سلاح سرد در مناطق جرم‌خیز تهران شروع شد و طی چند روز گذشته مأموران پلیس توانستند در عملیات‌های ویژه ۹۴ سارق و زورگیر را دستگیر کنند.

متهمان

در این میان، هدف تیم‌های عملیاتی پلیس در روزهای نخست انهدام 6 باند زورگیری بود؛ باندهایی که بیشتر اعضای آن، اتباع افغانی بودند و برای اجرای نقشه‌های خود از هیچ کاری حتی مجروح‌کردن طعمه‌هایشان چشم‌پوشی نمی‌کردند.به گفته سردار ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران، از 37نفری که در این باندها دستگیر شدند 4نفر مالخر و بقیه آنها سارقانی هستند که دست به زورگیری می‌زدند.
طبق اظهارات رئیس پلیس تهران دست‌کم 30نفر از 37نفر دستگیرشده افغانی هستند که اغلب آنها در شهرک‌های اطراف تهران زندگی می‌کردند. آنها معمولا برای اجرای نقشه خود راهی تهران می‌شدند و شب‌ها، پس از پایان سرقت‌ها به خانه‌های خود برمی‌گشتند.

اعضای این 6 شبکه، معمولا در شمال تهران و در محدوده شمیرانات، مناطق مرکزی و جنوبی به‌ویژه شهرری فعالیت می‌کردند و در آنجا دست به زورگیری از طعمه‌های خود می‌زدند.مأموران در مخفیگاه این 37نفر تعداد زیادی قمه، چاقو و ساطور کشف کردند که دزدان در سرقت‌های خود برای تهدید طعمه‌هایشان از آنها استفاده می‌کردند.طبق اظهارات برخی مالباختگان، اعضای این باندها چنانچه با مقاومت طعمه‌هایشان روبه‌رو می‌شدند، با قمه یا ساطور آنها را مجروح می‌کردند و سپس دست به سرقت اموالشان می‌زدند.

سردار ساجدی‌نیا گفت: تاکنون در حدود 200مالباخته با شناسایی 37نفری که در طرح نخست دستگیر شدند، از آنها شکایت کرده‌اند و پرونده این دزدان خشن، در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است.وی افزود: هنگام دستگیری اعضای این باندها، تعدادی از متهمان وقتی در محاصره پلیس قرار گرفتند قصد داشتند هر طور شده فرار کنند اما با شلیک‌های هوایی یا مستقیم دستگیر شدند. در این میان یکی از متهمان، روز یکشنبه و هنگام فرار از دست پلیس هدف گلوله قرار گرفت و مجروح شد.

علاوه بر اعضای 6 باند زورگیری، 57سارق و شرور دیگر نیز در ادامه این طرح دستگیر شدند.سردار ساجدی‌نیا ادامه داد: درخصوص 57نفری که در طرح دوم دستگیر شدند، هنوز تعداد مالباخته‌های آن به‌دست نیامده است. وی ادامه داد: این طرح در مناطق جرم‌خیز تهران همچنان ادامه دارد و متهمان دستگیرشده برای انجام تحقیقات بیشتر به مراجع قضایی معرفی خواهندشد.

دانشجوی خارجی در دام دزدان

روز گذشته همزمان با دستگیری متهمان، تعدادی از مالباخته‌ها نیز در اداره آگاهی حاضر شده بودند تا سارقان اموالشان را شناسایی کنند. در بین آنها مردی بود که در رشته مهندسی مقطع دکتری تحصیل می‌کرد. وی که در دام اعضای باند زورگیری - که روز یکشنبه از سوی مأموران دستگیر شدند - گرفتار شده اهل یکی از کشورهای منطقه است و برای گرفتن دکتری به دانشگاهی در تهران آمده روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری درخصوص حادثه‌ای که برایش رخ داده، گفت:

زمستان سال گذشته از خوابگاه دوستم در خیابان حافظ بیرون آمدم تا به خوابگاه خودم بروم. ساعت حدودا 10شب بود که ناگهان 2موتورسوار با 4سرنشین سد راه من شدند. یکی از آنها به سمت من حمله‌ور شد و با تهدید قمه از من خواست تا لپ‌تاپم را در اختیارشان قرار دهم. من نیز مقاومت کردم که در همین هنگام یکی از سارقان با قمه ضرباتی به دستم و روی سرم زد که خون‌آلود روی زمین افتادم اما از آنجا که مقالات دانشگاهی‌ام داخل لپ‌تاپم بود، مقاومت کردم و آنها بدون اینکه سرقتی انجام دهند، پا به فرار گذاشتند. وی افزود: من 4روزی در بیمارستان بستری بودم و بعد از آن به طرح شکایت پرداختم تا اینکه متوجه شدم که متهمان دستگیر شده‌اند.

سرقت از کارگاه

مالباخته دیگر نگهبان کارگاه است که درخصوص حادثه به خبرنگار همشهری گفت: مرداد‌ماه سال‌جاری در کارگاه بودم که ناگهان 5 نفر به آنجا حمله کردند. آنها مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند و بعد از آن دست و پایم را بستند. وی ادامه داد: سارقان بعد از آن در حدود 50میلیون تومان مس داخل یک نیسانی که در حیاط بود ریختند و پا به فرار گذاشتند، چند روز بعد هم نیسان مسروقه را در اطراف خیابان رها کردند. وی افزود: بعد از چند روز به طرح شکایت پرداختم تا اینکه پلیس تماس گرفت و از من خواست تا به اداره آگاهی بروم و آنها را شناسایی کنم.به گزارش همشهری، ‌تحقیقات از متهمان دستگیرشده و عملیات برای دستگیری دیگر سارقان ادامه دارد.

کد خبر 231269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز