یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

تبریز: با فرا رسیدن‌ماه درس و تحصیل و آماده شدن دانش‌آموزان برای حضور در مدارس، مسئولان از آماده بودن فضاهای آموزشی مناطق زلزله‌زده ارسباران خبر می‌دهند.

 زنگ مهر در مناطق زلزله‌زده ارسباران

به گزارش مهر هرچند به گفته مسئولان آموزش و پرورش مدارس تنها اماکنی بوده‌اند که در جریان زلزله آسیب چندانی ندیده‌اند اما حتی تا قبل از این زلزله نیز برخی مدارس غیرمستحکم و‌خشتی بوده‌اند به همین دلیل آسیب آنها از زلزله زیاد هم بعید به‌نظر نمی‌رسد. مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان‌شرقی درخصوص تعداد مدارس بازسازی شده در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی گفت: تا قبل از وقوع زلزله در این مناطق در حدود 483باب مدرسه دایر بود که 158باب از این مدارس مستحکم بوده و 143مورد نیز نیمه‌مستحکم بودند. علی آذرنژاد ادامه داد: 182ساختمان از این مدارس نیز غیرمستحکم بودند. وی با بیان آسیب‌های وارده بر اثر زلزله به ساختمان‌های آموزشی مناطق ارسباران گفت: 84ساختمان آموزشی قدمت بالای 30سال داشته یا خشتی بودند که تکان‌های شدید 2 زمین لرزه اولویت بازسازی آنها را به جلو انداخت. آذرنژاد ادامه داد: 24مدرسه نیز آسیب‌های غیرسازه‌ای قابل توجهی دیده بودند که یا تعمیرات اساسی شده و یا مقاوم‌سازی‌ شدند که اکثر این مدارس تحویل داده شده و 6 مورد دیگر نیز تا چندین روز دیگر تحویل داده خواهند شد. وی افزود: 81مدرسه نیز آسیب جزئی یا نزدیک به کلی دیده بودند که تعمیر و تحویل شدند.

آذرنژاد با بیان اینکه تا مهرماه 91، 102باب مدرسه پیش ساخته تحویل داده شده بودند، گفت: 102باب مدرسه پیش ساخته و کانکس به‌صورت موقت و تا مهرماه 91تحویل داده شد که به‌تدریج این مدارس که عمدتا یک یا 2 کلاسه بودند با احداث به‌صورت سنتی جایگزین می‌شوند.وی افزود: 19دستگاه کانکس یک، 2 یا 3 کلاسه نیز از مناطق دیگر به‌صورت قرضی به این مناطق ارسال شد. مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان‌شرقی ادامه داد: از میان ساختمان‌هایی که آسیب بالایی دیده بودند اکثر مدارس تحویل داده شده یا در حال ساخت هستند، هرچند در این میان نیازمند کمک خیران هستیم زیرا نداشتن اعتبار زمینه‌ساز مشکلات بزرگی در ساخت مدارس شده است.

احداث و بازسازی 140کلاس

فرماندار هریس با اشاره به وضعیت اماکن آموزشی در هریس گفت: پس از زلزله در مناطق روستایی و شهری هریس در حدود 32مدرسه احداث شده که در مجموع 140کلاس درسی را شامل می‌شوند. داریوش مرادی ادامه داد: برای ساخت این مدارس حدود 10میلیارد تومان هزینه شده که این مبلغ توسط خیران و همچنین اداره کل نوسازی مدارس استان پرداخت شده است. وی از وجود مدرسه در 91روستای این شهرستان خبر داد و گفت: در برخی از این روستاها که دارای دانش‌آموز کمتری هستند، مدارس تک کلاسه ایجاد شده و در برخی روستاها نیز کانکس‌هایی برای آموزش دانش‌آموزان وجود دارد تا هیچ کودکی از نعمت تحصیل بی‌بهره نماند. مرادی با اشاره به نیازهای شهرستان به کلاس‌های بیشتر گفت: در شهر هریس نیازمند یک مدرسه 9کلاسه و یک تک کلاسه و همچنین 2 مدرسه 2 کلاسه هستیم که در این میان امیدواریم خیران ‌مانند همیشه یاریگر ما در این زمینه باشند.

ساخت 40مدرسه در ورزقان

فرماندار ورزقان نیز درخصوص مدارس بازسازی شده ورزقان گفت: 40مدرسه در این شهرستان در حال ساخت است که 15باب از آنها آماده شده و بقیه نیز تا 10مهرماه تحویل داده می‌شود. محرم فروغی ادامه داد: در کنار بازسازی این مدارس، کار تعمیر 15مدرسه نیز تمام‌شده است و به همین دلیل تقریبا از لحاظ آموزشی مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه هیچ دانش‌آموزی از حق تحصیل در این شهرستان باز نخواهد ماند، گفت: حتی اگر در یک روستا نیز ساختمان مدرسه نباشد به‌طور قطع کانکسی دایر خواهد بود، به همین دلیل در تمامی روستاها حتی روستاهایی با یک دانش‌آموز مدرسه وجود دارد.

فروغی ادامه داد: در برخی روستاها که امکان انتقال مصالح وجود ندارد، کانکس قرار داده‌ایم. وی افزود: همچنین مشکلی از بابت لوازم التحریر و کتاب در این مناطق نداریم و 90درصد از کتب درسی مورد نیاز در این مناطق توزیع شده است و بقیه کتاب‌ها نیز تا اول مهر‌ماه توزیع می‌شود. فرماندار ورزقان همچنین از برگزاری جشن‌هایی برای دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی خبر داد و گفت: طبق هماهنگی‌ها 360نفر از دانش‌آموزان بخش مرکزی که به کلاس اول ابتدایی وارد می‌شوند توسط خیران در نخستین روز‌ماه مهر تجلیل می‌شوند.

مدارس کانکسی‌

فرماندار اهر نیز درخصوص روند احداث ساختمان‌های مدارس در این شهرستان گفت: در ابتدای زلزله 104مدرسه در اهر آسیب دیده بودند که همه این مدارس به‌جز 24مدرسه مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته که بازسازی این 24مدرسه همچنان ادامه دارد. رضا صدیقی ادامه داد: هرچند در این 24روستا نیز به جای مدرسه، کانکس‌هایی نصب شده تا دانش‌آموزان به تحصیل خود به‌راحتی ادامه دهند. وی افزود: این سیاست آموزش و پرورش است که در روستاهای با دانش‌آموز کمتر به جای ساخت مدارس، کانکس نصب ‌شود.

کد خبر 231943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز