گروه بین‌الملل: همزمان با اظهارات رئیس‌جمهور سوریه درباره نگرانی‌نداشتن از صدور قطعنامه در شورای امنیت درزمینه سلاح شیمیایی کشورش، رئیس‌جمهور ترکیه برای نخستین بار به نفوذ گروه‌های رادیکال وابسته به القاعده به داخل کشور اذعان کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالله گل به نفوذ برخی از گروه‌های مسلح و افراطی از سوریه به داخل ترکیه اعتراف و درباره نزدیک شدن گروه‌های جهادی القاعده به مرزهای ترکیه ابراز نگرانی کرد. رئیس‌جمهور ترکیه در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با اشاره به اینکه ادامه درگیری‌ها در سوریه به تقویت مواضع گروه‌های افراطی و تروریسم کمک می‌کند، افزود: با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه و استقرار توپخانه‌ها و تانک‌ها در مرز ترکیه با سوریه، ‌باز نمی‌توانیم مانع از نفوذ تروریست‌ها شویم.

این نخستین باری است که یک مقام بلندپایه در ترکیه به حضور و نفوذ گروه‌های مسلح در کشور اذعان می‌کند و به‌صورتی ضمنی و تلویحی به خطا بودن سیاست‌های آنکارا درقبال مسلح‌سازی‌ گروه‌های پیکارجو در سوریه و گشودن مرزها به روی آنان اقرار و اعتراف می‌کند. به‌نظر می‌رسد تحولات اخیر خاورمیانه به‌ویژه توافق اخیر آمریکا و روسیه درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه و کم فروغ شدن نقش برخی طرف‌های منطقه‌ای باعث چرخش مواضع مقام‌های آنکارا شده است.

ترکیه 910کیلومتر مرز خاکی با سوریه دارد.رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، فرقه گرایی را دامی برای مسلمانان و نشانه‌ای دال بر عقب‌ماندن از قافله تمدن خواند و کشورهای خاورمیانه را به هوشیاری در قبال در افتادن به این دام فراخواند. عبدالله گل شرایط اکنون جهان اسلام را به دوران قرون وسطای اروپا تشبیه کرد و گفت که مسئولیت بزرگی به‌عهده رهبران خاورمیانه است تا از بروز واگرایی جلوگیری کنند.

در داخل سوریه اما بشار اسد اعلام کرد که کشورش درقبال صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت درباره سلاح شیمیایی نگرانی ندارد. وی در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی چین (سی سی تی وی) افزود: 3کشوری که پیش نویس این قطعنامه را تهیه کرده‌اند یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه تنها می‌کوشند تا وانمود کنند پیروز جنگ علیه سوریه هستند. وی تأکید کرد که در این بین، کشورهای چین و روسیه می‌کوشند با از بین بردن تمام بهانه‌ها برای روی آوری به عملیات نظامی، نقشی مثبت در شورای امنیت ایفا کنند.

اسد درباره وضعیت سلاح‌های شیمیایی در کشورش هم با اشاره به اینکه میزان بالای این سلاح در سوریه به‌علت تولید آن از زمانی طولانی، امری طبیعی است، گفت: سوریه از 40سال گذشته در شرایط جنگی به سر می‌برد و بخشی از اراضی‌اش تحت اشغال است و طبیعی است که این سلاح را تولید کند اما این سلاح‌ها در مکانی امن نگهداری می‌شود و تحت کنترل ارتش سوریه است. بشار اسد پیش‌بینی کرد که گروه‌های مسلح در دسترسی بازرسان سلاح‌های شیمیایی به مکان‌های استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی سنگ‌اندازی و چنین وانمود کنند که دولت سوریه این اقدامات را صورت می‌دهد.

اما در عرصه میدانی، گروه‌های مسلحی که در سوریه به جان هم افتاده‌اند، دیروز هم به درگیری‌های خود ادامه دادند و در تازه‌ترین تحولات، فرمانده موسوم به امیر دولت شام و عراق کشته شد. در این درگیری‌ها که میان گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) وابسته به القاعده در حومه ادلب درگرفت، ‌علاوه بر کشتن شدن فردی به نام ابو عبدالله اللیبی فرمانده دولت اسلامی شام و عراق، 4نفر از اعضای ارتش آزاد هم کشته شدند اما دولت اسلامی عراق و شام علاوه بر درگیری با ارتش آزاد، با شبه نظامیان موسوم به جبهه النصره هم درگیر است و در تازه‌ترین این درگیری‌ها، ‌توانست کنترل مقر این جبهه را در منطقه الشدادی در حومه حسکه به‌دست گیرد. جبهه النصره چندی پیش ضمن مخالفت با قرارگرفتن زیر چتر دولت اسلامی عراق و شام، به القاعده اعلام وفاداری کرد.

کد خبر 232226
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز