سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

جزیره کیش - سید محمد ابوترابی: جزیره کیش،‌ میزبان افتتاحیه اولین کنفرانس روسای دانشکده های پزشکی کشورهای اسلامی بود

 که به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران ترتیب داده شده تا اولین گام در جهت انسجام دانشمندان مسلمان در حوزه علوم پزشکی در جهان برداشته شود.

در این کنفرانس که مراسم افتتاحیه آن صبح روز هشتم اردیبهشت ماه در هتل پارمیس کیش برگزار شد، رؤسای دانشکده های علوم پزشکی یا نمایندگان آنها از حدود 20 کشور اسلامی جهان در جزیره کیش خلیج فارس گردهم آمده اند تا در این چهار محور به بحث و تبادل نظر بپردازند: رتبه بندی دانشکده های علوم پزشکی کشورهای اسلامی، همکاری‌های آموزشی و پژوهشی، اخلاق پزشکی و آموزش الکترونیک.

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، دکتر باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تشکر از نمایندگان علمی کشورهای اسلامی، گفت: ایده برگزاری این کنفرانس از حدود یک و نیم سال قبل به وجود آمد تا به یک همکاری علمی در جهت استفاده از توانمندی های علمی دانشمندان مسلمان برسیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد، اگر همکاری‌های کشورهای اسلامی را از روسای دول اسلامی و اصطلاحا از رئوس هرم دول کشورهای اسلامی به قاعده و محیط و اجزای اجرایی ببریم، به دستاوردهای بیشتر، پربارتر و مفیدتری می رسیم و بیشتر امیدوارافتخارات آینده باشیم.

پیام رئیس مجلس

دکتر لاریجانی در پایان سخنانش پیام دکتر حدادعادل، رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت اولین کنفرانس رؤسای دانشکده های پزشکی کشورهای اسلامی را قرائت کرد. دکتر حداد عادل در این پیام گفت: «آگاهی از تاریخ درخشان طب در جهان اسلام و نیز آگاهی از امکانات موجود قطعا می تواند هم در ارتقای سطح این دانش در کشورهای اسلامی کمک کند و هم می‌تواند به گسترش بهداشت و افزایش درمان در جوامع اسلامی مدد رساند.

همچنین تجربه و تخصص پزشکان کشورهای اسلامی در عرصه پزشکی می‌تواند نیاز بیماران این کشورها را به مسافرت به کشورهای غربی کاهش دهد.»

عذرخواهی وزیر

دکتر نیکنام، مدیر کل امور بین الملل وزارت بهداشت نیز در ادامه این مراسم، ضمن عذرخواهی به خاطر عدم حضور دکتر لنکرانی در افتتاحیه همایش، قول حضور وزیر بهداشت ایران در مراسم اختتامیه این کنفرانس را داد و متن پیام وی را قرائت کرد.

در پیام وزیر بهداشت ایران آمده بود: «برای من موقعیت بسیار خجسته ای‌است که شاهد گردهمایی روسای محترم دانشکده های پزشکی کشورهای مهم اسلامی در جزیره کیش باشم. جایی که بیشترین اندیشه های بین‌المللی اسلامی با یکدیگر برخورد کرده و به سوی تکامل رسیده است.»

وزیر بهداشت در بخش دیگری از پیامش ضمن تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: «مطمئنم که همه شما با هدف اصلی این همایش که مستحکم تر کردن اتحاد اسلامی در زمینه های دانش و فناوری و نیز بسیاری نقاط قوت و رشد بیشتر است، موافق هستید.

با نگاهی بهتر به تاریخ جهان در می یابیم که قرن های متمادی و به ویژه در قرون وسطی، زمانی که مردم در کشورهای غیر اسلامی از جهل و بیماری رنج می بردند و از حقوق اولیه انسانی خود محروم بودند، اسلام و حکمت اسلامی برای کشورهای اسلامی و تمامی دنیا بهترین و مناسب‌ترین زمینه رشد علمی را فراهم ساخت و در حقیقت دانشمندان اسلامی راهی را آغاز کردند که به دانش و فناوری امروز ما ختم شد که هم اکنون همگان در دنیا از آن لذت می‌برند.»

این اجلاس تا روز دهم خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 23228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز