گروه سیاسی: علی لاریجانی، مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران و خاویر سولانا، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا دهم خرداد در مادرید، پایتخت اسپانیا مذاکرات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را پیگیری خواهند کرد.

ایرنا این خبر را در حالی منتشر کرد که مذاکرات دهم خرداد، هفتمین دور از مذاکرات لاریجانی و سولانا خواهد بود که از 16 خرداد 1385 و با سفر سولانا به تهران برای تحویل بسته پیشنهادی اروپا آغاز شده است.

خاویر سولانا نیز تأیید کرد که دهم خرداد با علی لاریجانی در مادرید دیدار خواهد کرد.

به‌گزارش ایسنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا در هامبورگ آلمان با اعلام این مطلب گفت: همه چیز در جریان است و امیدوارم که بتوانیم گفت‌وگو ها را ازسر بگیریم.

مقام‌های اتحادیه اروپا نیز پیش از این گفته بودند که تاریخ احتمالی برای دیدار سولانا و لاریجانی 9 یا 10 خرداد و مکان احتمالی آن هم مادرید خواهد بود.

پیش از این خوزه لوئیس زاپاترو، نخست وزیر اسپانیا روز جمعه 28 اردیبهشت در نشستی با محمد البرادعی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سازمان ملل خواسته بود کشورش نقش فعال‌تری را در حل تنش‌های موجود بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران ایفا کند.

همچنین اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که با تلاش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافق و معتقد است حل مناقشه‌ هسته‌ای ایران بسیار مهم است.

اما از سوی دیگر روز گذشته وزیر خارجه‌ آلمان در نشستی که سولانا نیز در آن حضور داشت، گفت: اعمال فشار بیشتر بر ایران به منظور مورد توجه قرار گرفتن قوانین بین‌المللی در این کشور مورد نیاز است.

فرانک والتر اشتاین مایر که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ اروپا را عهده‌دار است، در پایان نشست مقامات اروپایی و چین در عین حال افزود: مذاکرات دیپلماتیک و نه راه‌های نظامی تنها روش برای حل مساله‌ هسته‌ای ایران است. 

خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا هم که در این نشست حاضر بود، گفت: با وزیر خارجه‌ چین درباره برخی مسائل از جمله مساله‌ هسته‌ای ایران و خشونت‌های اخیر خاورمیانه تبادل نظر کرده است.

ادوار مذاکرات

پس از سفر سولانا به تهران در خرداد 85، دورهای بعدی مذاکرات طرفین به ترتیب در تاریخ 20 تیر 85 در بروکسل، 17 و 18 شهریور 85 در وین، 7 و 8 مهر 85 در برلین، 22 بهمن 85 در مونیخ و بالاخره 5 و 6 اردیبهشت سال جاری در آنکارا برگزار شد.

پس از انجام مذاکرات آنکارا، سولانا که نزدیک به یک سال است به عنوان نماینده اروپا برای مذاکره با ایران تعیین شده است، با اشاره به اینکه دو طرف بحث‌های روشنی برای معلق نگه ‌داشتن غنی سازی اورانیوم نداشته‌اند، نسبت به ادامه گفت‌وگوها اظهار امیدواری کرد.

کد خبر 23265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز