دکتر اصغر فرشاد، مدیرکل سابق دفتر محیط و کار وزارت بهداشت درباره ایمنی سرویس مدارس در گفتوگو با همشهری گفت: رانندههای سرویس مدارس باید بسیار باحوصله باشند، بهطور کامل باید مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، در زمان پیاده و سوارکردن کودکان نیز باید دقت کنند که محل خروج دانشآموزان در سمت پیادهرو باشد و شرایط کاملا ایمن باشد.
این کارشناس بهداشت محیط با اشاره به اینکه باید تا جایی که امکان دارد از رانندگان مجرب تاکسیها و مینیبوسهای مختص ایاب و ذهاب دانشآموزان استفاده کرد، گفت: درصورت استفاده از خودروهای عمومی برای انتقال دانشآموزان باید خودروهای عمومی که بهمنظور انتقال دانشآموزان از منزل به مدرسه و برعکس درنظر گرفته میشوند از نظر فنی بازرسی شده و سالم باشند، در ضمن در پشت و جلوی این خودروها باید آرم یا تابلوهایی نصب شود که مشخصکننده آن باشد که این خودروها مختص انتقال دانشآموزان هستند.
نکته دومی که باید در این میان مورد توجه قرار گیرد این است که فرد راننده باید دارای سابقه کافی رانندگی و همچنین مهارت در رانندگی با مینیبوس باشد و گواهینامه ویژهای جهت حملونقل دانشآموزان، مورد تأیید راهنمایی و رانندگی داشته باشد. همچنین راننده گواهی سوءپیشینه به مدارس ارائه دهد. رانندگان مینیبوسهای مخصوص انتقال دانشآموزان باید دورههایی را گذرانده باشند که در آن دورهها به آنها نحوه رفتار با دانشآموزان و نیز نحوه پیاده و سوارکردن دانشآموزان از سرویسهای مدارس توضیح داده شود.
بهعنوان مثال رانندگان مینیبوسها و خودروهای عمومی مخصوص انتقال دانشآموز باید نسبت به این مسئله آگاهی داشته باشند که حتما در زمان پیادهکردن دانشآموز در کنار خیابان بهطور کامل توقف کرده و منتظر شوند که دانشآموز وارد مدرسه یا منزل خود شود و نباید پیش از اطمینان از ورود دانشآموز به مدرسه حرکت کنند، در عین حال این رانندگان بهمنظور حفظ امنیت دانشآموزان باید بهطور کامل قوانین رانندگی را رعایت کرده و بین خطوط برانند تا احتمال بروز تصادف برای سرویس مدارس به حداقل کاهش یابد.
این متخصص بهداشت محیط درباره انتقال دانشآموزان توسط والدین گفت: والدین نیز هنگام بردن دانشآموز به مدرسه باید به مقررات راهنمایی و رانندگی توجه ویژهای داشته باشند و نباید بهدلیل عجله برای رسیدن به محل کار خویش با سرعت برانند چرا که امنیت فرزند آنها در اولویت است. برخی از دانشآموزان نیز بهصورت پیاده رفتوآمد میکنند که بهتر است تا سن 10سالگی، یکی از والدین، آنها را همراهی کند و طی مسیر به آنها قواعد عبورومرور از خیابان و محل خطکشی شده مخصوص عبور عابرپیاده و گذر از چهارراههای عابرپیاده را بیاموزد و تأکید داشته باشد که هنگام عبور از عرض یک خیابان حتما با احتیاط گذر کند و بهخودروهای عبوری نیز توجه داشته باشد.
دوچرخه نیز ازجمله وسایلی است که به کرات توسط دانشآموز برای انتقال به مدارس استفاده میشود. بهتر است که یکی از والدین تا سن 10سالگی دانشآموزی را که خواهان رفتوآمد به مدرسه با دوچرخه است، همراهی کرده و به وی توصیه کند که حتما از مسیرهایی که مخصوص عبور دوچرخهسواران در سطح شهر طراحی شده، عبور کند. درصورت نبود خط ویژه عبور دوچرخه نیز باید به دانشآموز توصیه شود که از منتهیالیه سمت راست مسیر حرکت کند و در زمان عبور از چهارراهها و میدانها و خیابانهای شلوغ به نحوه عبورومرور خودروها توجه کند و با سرعت مطمئن در معابر حرکت کند.
جهت رعایت بهتر و بیشتر مسائل ایمنی در زمان نقل و انتقال دانشآموزان از منزل به مدارس و برعکس بهتر است نهادهای مسئول در راهنمایی و رانندگی و آموزش و پرورش با تعامل و همفکری ویژه تدابیری جهت یکدست کردن سرویس مدارس و اختصاص سرویسهای ویژه با آرم مخصوص سرویس مدارس برای انتقال دانشآموزان اتخاذ کنند. به این معنا که مانند بسیاری از کشورهای توسعهیافته در کشور ما نیز خطوط ویژه سرویس مدارس با مینیبوسها و خودروهای ویژه و مختص انتقال دانشآموز تحتمدیریت یک شرکت دولتی تأسیس شود تا از بینظمی در انتقال دانشآموزان در فصل مدارس جلوگیری شود چراکه اکنون در کشور ما انتقال دانشآموزان اغلب توسط خودروهای فرسوده یا مینیبوسهای فرسودهای انجام میگیرد که در دیگر ساعات روز بهکار انتقال شهروندان عادی به نقاط شهر اشتغال دارند و کار انتقال دانشآموز به مدارس از کارهای جنبی یا شغل دوم آنها محسوب میشود.