یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

برای دولت و مردم آمریکا آغاز سال جدید مالی از تحویل سال‌نو میلادی هم مهم‌تر و جنجالی‌تر شده است؛ اول اکتبر(۹ مهر) تبدیل به روزی حساس شده است که می‌تواند سازمان‌های فدرال آمریکا را به‌صورت موقت فلج کند و با تقابل جمهوریخواهان کنگره و دولت دمکرات آمریکا بر سر بودجه، احتمال دارد که تعطیلی دولت ضرری جدی به این کشور بزند.

چراغ قرمز

درحالی‌که زمانی اندک برای توافق دولت و کنگره بر سر بودجه وجود دارد، میلیون‌ها آمریکایی حالا منتظر هستند تا ببینند در روز آغاز سال جدید مالی چه بر سر کشورشان می‌آید و پیروزی به اوباما با طرح اصلاحات بیمه درمانی‌اش می‌رسد یا رقبای او در کنگره می‌توانند سرانجام حرفشان را به کرسی بنشانند و یکی از معروف‌ترین شعارها و طرح‌های رئیس‌جمهور آمریکا را کنار بگذارند. درصورت تصویب نشدن بودجه تا نیمه شب دوشنبه، بیش از یک میلیون کارمند فدرال آمریکا مجبور می‌شوند به مرخصی اجباری بروند و برای مدتی خانه‌نشین شوند.

روز گذشته مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است بودجه لازم برای اجرای برنامه اصلاحات بیمه‌درمانی اوباما مشهور به Obama Care را با بی‌توجهی به حق وتوی کاخ سفید تصویب نکرد تا به این ترتیب اکثریت جمهوریخواهان این مجلس نظر خود را برای تعویق اجرای این طرح جنجالی برای حداقل یک سال دیگر(تا آغاز سال آینده میلادی) اعلام کنند. در مقابل جمهوریخواهانی که با حمایت شرکت‌های ثروتمند بیمه به‌دنبال کنار گذاشتن طرح بیمه‌درمانی جدید دولت هستند، کاخ‌سفید و اکثریت دمکرات در سنا قرار گرفته‌اند.

هری رید، رهبر اکثریت دمکرات مجلس سنای آمریکا اعلام کرده است که سنا طرح مورد نظر جمهوریخواهان را رد خواهد کرد تا مشخص شود که آیا دعوای دوطرف تا آخرین ساعات روز دوشنبه ادامه خواهد داشت یا نه. از سال ۲۰۱۲ اختلاف میان رئیس‌جمهور آمریکا و جمهوریخواهان کنگره بر سر بودجه وجود داشته و به همین‌خاطر دولت این کشور بدون داشتن یک برنامه بودجه سالانه هر چند وقت یک‌بار با یک بودجه موقت کار خود را پیش برده است. مخالفان سیاست‌های مالی اوباما که اکثر آنها جمهوریخواهان هستند از اوباما می‌خواهند که از طرح اصلاحات بیمه درمانی خود صرف‌نظر کند تا بودجه دولت تصویب شود اما اوباما اعلام کرده که به هیچ عنوان حاضر به این کار نیست و تا زمانی که او رئیس‌جمهور است اجازه تعلیق اجرای این طرح را نمی‌دهد.

همه‌‌چیز بر سر طرح اصلاحات بیمه‌درمانی اوباماست که در جریان رقابت‌های انتخاباتی یکی از مهم‌ترین شعارهای رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. بر اساس طرح جدید اوباما همه شهروندان آمریکایی تحت پوشش درمانی قرار می‌گیرند. طبق آمار دولت آمریکا حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم این کشور (۱۶ درصد جمعیت آمریکا) فاقد بیمه خدمات درمانی هستند که می‌توانند حتی با درآمد پایین در طرح جدید پوشش بیمه‌ای دریافت کنند.

دولت چطور تعطیل می‌شود؟

نمایندگان سنا تا عصر دوشنبه دیدار دیگری ندارند و به همین‌خاطر سرنوشت کار به ساعات پایانی این روز کشیده می‌شود. درصورتی که با تقابل بر سر Obama Care دولت و کنگره به توافق نرسند و بودجه تصویب نشود دولت آمریکا بدون داشتن منابع مالی عملاً تعطیل می‌شود. تعطیلی دولت به‌معنای تعلیق موقت فعالیت همه ادارات و دفاتر دولت فدرال خواهد بود که براساس قوانین «غیر ضروری» خوانده می‌شوند. کارمندهایی که در این گروه قرار می‌گیرند تعدادشان به بیشتر از یک میلیون نفر می‌رسد. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته به همین‌خاطر جمهوریخواهان را که اهرم تعطیلی دولت را به‌دست دارند به «بی‌مسئولیتی» متهم کرد. هر چند نیروهای نظامی آمریکا باید بدون مشخص بودن زمان پرداخت حقوق‌شان به سر کار بیایند اما حدود ۴۰۰ هزار نفر از نیروهای کارمند پنتاگون باید در خانه بمانند.

رئیس‌جمهور آمریکا و کابینه‌اش هم در کنار کسانی که فعالیت‌‌شان به «امنیت ملی» و آنطور که قوانین آمریکا گفته به «حفظ جان و مال شهروندان» مرتبط است سر کار خواهند بود. کارمندهای بخش کنترل هوایی، همه بخش‌های اورژانس پزشکی، بازرسان بهداشت غذایی، مرزبانان، زندان‌های فدرال، نیروهای انتظامی، خدمات امداد بحران و حوادث غیرمترقبه باید سر کار باشند اما تقریباً همه بخش‌های دیگر دولت تعطیل می‌شود.

در زمان ریاست‌جمهوری کلینتون هم تقابل مشابهی بر سر بودجه به‌وجود آمد و با توافق نکردن دوطرف دولت برای ۲۶ روز تعطیل شد. در جریان مشابه دولت کلینتون تعطیلی سال ۱۹۹۶ به‌صورت تقریبی خسارتی بیش از1.4 میلیارد دلار برای اقتصاد این کشور داشت و حالا برآورد شده درصورت تکرار وضعیتی مشابه رقم این ضرر به 2.1میلیارد دلار خواهد رسید.

اختلال در زندگی آمریکایی‌ها

مرخصی اجباری کارمندهای دولت زندگی روزانه مردم این کشور را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. در پایتخت شهردار شهر گفته است که درصورت تعطیلی دولت، دست‌کم تا یک هفته پس از تعطیلات، کسی زباله‌های واشنگتن را جمع نمی‌کند و این شهر را آشغال محاصره خواهد کرد. کسب و کارهای کوچک که به‌دنبال دریافت وام هستند باید در این وضعیت منتظر بمانند و با مشکلات‌شان دست وپنجه نرم کنند.

دریافت پاسپورت، ویزا و مجوزهای حمل‌ونقل هم مختل خواهد شد. در تعطیلی زمان کلینتون ۲۰۰ هزار نفر برای گرفتن پاسپورت‌شان تا بازگشت شرایط به وضعیت عادی معطل ماندند. صنعت گردشگری دچار مشکلات جدی می‌شود. به غیراز کم شدن حضور مسافران خارجی، پارک‌های ملی و باغ‌وحش‌ها تعطیل می‌شوند. کارمندهای دولت هم تا پایان این وضعیت مشخص نخواهد بود چه زمانی حقوق‌شان را دریافت می‌کنند.

کد خبر 233074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز