وحیدرضا نعیمی: در کشوری که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را دارد و ابرقدرت نظامی است، میلیون‌ها نفر با کمک غذایی دولت زندگی می‌کنند.

جدال سیاسی  برسر کوپن غذا درآمریکا

در سال‌های اخیر و با بروز بحران اقتصادی شمار دریافت‌کنندگان کمک غذایی به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. مانند دیگر مسائل در آمریکا، این موضوع اکنون محل کشمکش بین جمهوریخواهان و دمکرات‌ها شده است. جمهوریخواهان از کاهش بودجه طرح برنامه کمک غذایی تکمیلی حمایت می‌کنند اما دمکرات‌ها خواستار ادامه آن هستند. اطلاعات بیشتر را در این زمینه در مطلبی که در پی به نقل از آسوشیتدپرس می‌آید، می‌خوانیم.

از دهه‌ها قبل، کوپن خواربار برای فقرا بخشی از برنامه‌های رفاهی دولت‌ها در آمریکا بوده است اما همواره پاره‌ای از سیاستمداران با آن موافقت چندانی نداشته‌اند. اختلاف بین قانونگذاران آمریکایی در این زمینه اخیرا برملا شد و مجلس نمایندگان که در اختیار جمهوریخواهان است، تصویب کرد که ظرف 10 سال حدود 40میلیارد دلار از بودجه برنامه کوپن خواربار فقرا حذف شود. با وجود اینکه کاهش 5درصد از بودجه سالانه این برنامه که حدود 80 میلیارد دلار است، چیز زیادی به‌نظر نمی‌رسد، این امر واکنش منفی دمکرات‌ها و کاخ سفید را برانگیخته است که تهدید به وتوی این مصوبه کرده است. براساس مصوبه مجلس نمایندگان، معیارهای حائز شرایط بودن برای دریافت کوپن خواربار سختگیرانه‌تر می‌شود. ایالت‌ها می‌توانند شروط اشتغال جدیدی اعمال کنند و از دریافت‌کنندگان کوپن، آزمایش مواد‌مخدر به عمل آید. طرحی موازی که در سنا مطرح شده است، فقط یک‌دهم این کاهش یعنی 400میلیون دلار را درنظر گرفته است. دمکرات‌ها می‌گویند افزایش فهرست دریافت‌کنندگان این کوپن‌ها نشان می‌دهد که این برنامه در دوره حاضر که آمریکا با بیکاری بالا روبه‌رو است، مؤثربود. اکنون 47میلیون نفر از مردم این کشور یعنی حدود یک هفتم کل جمعیت آمریکا از کوپن خواربار استفاده می‌کنند.

گذشته، حال و آینده کوپن خواربار

امروز کسانی که در چارچوب این برنامه هستند، بهای خواربار مورد نیاز خود را با کارت می‌پردازند. آنان با کارت‌های نقدی ویژه‌ای که در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود، بهای خواربار را می‌پردازند. از این کارت‌ها نمی‌توان برای خرید مشروبات الکلی یا سیگار یا مواد غیرخوراکی مانند خمیر دندان، دستمال و... استفاده کرد. نخستین کوپن‌های خواربار طرح موقت دولت برای تغذیه فقرا در سال‌های پایانی دهه 1930 بود؛ یعنی سال‌هایی که آمریکا دچار رکودی بزرگ شده بود. دولت بر هزینه کوپن‌های آبی‌رنگی که فقرا با آن از مزارع مواد خوراکی می‌خریدند، یارانه می‌داد.

در سال‌های دهه1960 بار دیگر این طرح احیا شد و در زمان ریاست‌جمهوری لیندون جانسون به برنامه‌ای دائمی بدل شد که براساس آن کوپن خواربار با تخفیف به خانواده‌های کم‌درآمد ارائه می‌شد. در سال‌های آغاز دهه1970، کوپن‌های خواربار به رایگان به فقرا داده می‌شد. در سال‌های دهه1980، تدریجا‌ کارت‌های رفاه جایگزین کوپن‌های کاغذی شد تا از تقلب جلوگیری شود و استفاده‌کنندگان به هنگام پرداخت بهای مواد غذایی، احساس ناخوشایندی نکنند. در سال 2008، اسم کوپن‌های خواربار به برنامه کمک غذایی تکمیلی تغییر کرد اما هنوز بیشتر مردم آن را به اسم قدیمی آن می‌شناسند. به غیر از این برنامه، دولت آمریکا طرح‌های دیگری برای کمک غذایی دارد، از جمله کمک غذایی به زنان، نوزادان و کودک و ناهار رایگان یا ارزان در مدارس.

از 314میلیون نفر جمعیت آمریکا، بیش از 47میلیون نفر یعنی یک‌هفتم هر ماه از کوپن‌های خواربار استفاده می‌کنند. کودکان و نوجوانان نیمی از استفاده‌کنندگان را تشکیل می‌دهند. 10درصد هم سالمندان هستند. اکثر آنان هیچ کمک رفاهی نقدی‌ای دریافت نمی‌کنند. بیشتر خانواده‌هایی که با این کارت‌ها خرید می‌کنند، عضوی دارند که کار می‌کند اما به‌دلیل دریافتی اندک، واجد شرایط این کوپن می‌شوند. میانگین ارزش کوپن غذایی به ازای هر نفر در ماه حدود 133دلار است. مبلغ ماهانه‌ای که هر خانواده در ماه می‌گیرد، به شمار اعضا، درآمد و مخارج آن و نیز تغییر بهای خواربار و دیگر عوامل بستگی دارد. خانواده‌هایی که درآمد آنها تا حدود 30درصد بیشتر از خط فقر فدرال است، واجد شرایط دریافت کوپن خواربار هستند.

در سال‌جاری، مثلا یک خانواده 4 نفره که کمتر از 30هزار دلار در سال درآمد دارد، می‌تواند برای دریافت کوپن درخواست بدهد. این خانواده‌ها نباید بیش از 2هزار دلار پس‌انداز داشته باشند. رقم پس‌انداز برای خانواده‌های دارای فرد سالمند یا معلول 3250 دلار است. اگر خانواده‌ای با 3 نفر عضو کمتر از ماهانه 2069 دلار درآمد داشته باشد، مشمول این طرح می‌شود. همچنین بیشتر ایالت‌ها این امکان را به ساکنان خود می‌دهند که اگر واجد شرایط برخورداری از برخی برنامه‌های رفاهی باشند، به‌طور خودکار از این برنامه نیز بهره‌مند شوند. با وجود اینکه هزینه این برنامه از مالیات‌های فدرال تأمین می‌شود، ایالت‌ها می‌توانند تا حدی شرایط برخورداری از آن را معین کنند. کسانی که غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کنند، واجد شرایط دریافت کوپن خواربار نیستند. بیشتر افراد بزرگسالی هم که به‌طور قانونی به آمریکا مهاجرت می‌کنند، ظرف 5 سال اول اقامت نمی‌توانند از این برنامه استفاده کنند.

هزینه برنامه توزیع کوپن خواربار ظرف 4 سال 2 برابر شد و از 38میلیارد دلار در سال 2008 به 78میلیارد دلار در سال گذشته رسید. دمکرات‌ها معتقدند این برنامه در زمان نیاز به داد نیازمندان رسیده است. محافظه‌کاران معتقدند هزینه آن لگام‌گسیخته است و باراک اوباما را مقصر آن می‌دانند. نیوت گینگریچ، نامزد اولیه جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2012، اوباما را رئیس‌جمهور کوپن خواربار نامید. قدری از رشد شمار دریافت‌کنندگان کوپن ناشی از سیاست‌های اوباماست اما تحقیقات کنگره نشان می‌دهد بیشتر آن ناشی از وضعیت اقتصاد است. براساس قانون، هر کسی که واجد‌شرایط باشد، می‌تواند از کمک خواربار استفاده کند. در جریان بحران اقتصادی که از سال2008 آغاز شد، بیکاری گسترش یافت و بسیاری از افرادی هم که شاغل هستند، در ساعات کمتر یا با حقوق کمتری کار می‌کنند. در نتیجه افراد بیشتری واجد شرایط دریافت کمک هستند. کنگره هم در سال‌های2002 و 2008 یعنی پیش از ریاست‌جمهوری اوباما شرایط دریافت کمک غذایی را آسان‌تر کرد. به علاوه، نوسان بهای خواربار باعث افزایش دریافتی ماهانه شده است.

کاهش شمار دریافت‌کنندگان

به‌نظر می‌رسد افزایش شمار دریافت‌کنندگان کمک امسال متوقف شود و با بهبود وضع اقتصادی، شمار آن کاهش یابد. با وجود اینکه شمار افراد واجد شرایط از اوج آن در سال 2009 کمتر شده است همچنان این رقم بالاست و شمار زیادی از مردم واجد شرایط استفاده از آن هستند. از زمان آغاز رکود، شمار زیادی از افراد واجد شرایط برای دریافت آن ثبت‌نام کرده‌اند. دفتر تحقیقات کنگره برآورد می‌کند که ظرف یک دهه شمار افراد استفاده‌کننده از کوپن خواربار به 34میلیون نفر کاهش یابد، یعنی یک‌دهم جمعیت آمریکا. موافقان این طرح می‌گویند هنوز زمان کاهش شمول این طرح نرسیده است. آنان می‌گویند در 11ایالت و پایتخت آمریکا هنوز آمار بیکاری بیشتر از 7/3میانگین ملی است. منتقدان می‌گویند سیاست‌هایی که در دوره رکود اعمال شده، سبب شده است تا ثبت‌نام برای دریافت کمک غذایی از نیاز واقعی فراتر رود. دفتر تحقیقات کنگره آمریکا برآورد می‌کند درصورت تداوم روند فعلی، شمار دریافت‌کنندگان کمک غذایی در سال2017 به 43میلیون نفر خواهد رسید. آمار همین دفتر نشان می‌دهد هزینه این برنامه در یک دهه آینده بیش از 700میلیارد دلار به میزان بدهی آمریکا خواهد افزود.

به‌رغم اینکه برای اعطای این کوپن‌ها، شرایطی درنظر گرفته شده است، عده‌ای با تخلف از آن استفاده می‌کنند. از زمانی که کارت‌های پلاستیکی جای کوپن‌های کاغذی را گرفت، تخلف نسبتا کمتر شده است. دولت می‌گوید قاچاق کوپن‌ها به‌طور چشمگیری در خلال 2دهه گذشته کم شده و از 4 سنت در هر دلار در سال1993 به یک‌سنت در هر دلار کاهش یافته است اما برخی قانونگذاران معتقدند تخلف همچنان هزینه زیادی را بر دوش مالیات‌پردازان می‌گذارد. برخی افراد درباره درآمدشان دروغ می‌گویند، در چند ایالت برای دریافت کوپن درخواست می‌دهند یا وقتی درآمدشان بالا می‌رود، دست از دریافت کوپن برنمی‌دارند. براساس قانون، افراد باید ظرف 10 روز پس از بالا رفتن درآمد، این امر را اطلاع دهند. برخی فروشگاه‌ها به‌طور غیرقانونی کوپن خواربار را برای خرید کالاهای دیگر می‌پذیرند یا پول آن را به میزان پایین‌تر به‌طور نقد به صاحبان آن می‌پردازند.

کد خبر 233121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز