آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، ارزش صادرات کشور بیش از ۱۳درصد و ارزش واردات بیش از ۲۵درصد کاهش یافته است.

اقتصاد

مجموع ارزش مبادلات بازرگانی ایران با جهان بدون احتساب نفت و گاز در ۶‌ماه اول سال‌جاری 9.37 میلیارد دلار بوده است. در مدت یادشده در مجموع 17میلیارد و 972میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی از کشور صادر و 19میلیارد و 935میلیون دلار وارد کشور شد.
براساس این گزارش، مقایسه ارقام مربوط به صادرات و واردات نشان می‌دهد که ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی 13.59درصد و واردات کشورمان 25.4درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

همچنین وزن کالاهای صادراتی و وارداتی در 6ماهه اول سال‌جاری به‌ترتیب به 41میلیون و 659هزار تن و 13میلیون و 241هزار تن رسید که از این نظر نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به‌ترتیب9.41درصد افزایش و 31.26درصد کاهش داشته است. افزایش وزنی صادرات و کاهش ارزشی آن نشان می‌دهد که قیمت کالاهای صادراتی کشور کاهش یافته و یا انتقال پول به کشور با هزینه‌های بیشتری همراه بوده است.
براساس گزارش گمرک، برنج به ارزش یک میلیارد و 289میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل 6.47درصد از کل واردات در رتبه اول جای گرفته است و کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا جایگاه دوم را با 755میلیون دلار و سهم ارزشی 3.79درصد به‌خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش در 6ماهه اول سال‌جاری امارات متحده عربی عمده‌ترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات بوده است.این گزارش می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی به‌ترتیب شامل سنگ آهن به ارزش 652میلیون دلار، اوره به ارزش 609میلیون دلار و متانول به ارزش 559میلیون دلار بوده است.همچنین در این مدت بیشترین میزان کالای صادراتی به کشور چین صادر شد.

کد خبر 233566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز