جایزه ملی گردشگری تحت عنوان "مدل جایزه ملی تعالی گردشگری ایران" توسط کارشناسان و مهندسان دانشگاه علم و فرهنگ طراحی شده است. این طرح به منظوروهدف توسعه اشتغالزایی در کشور و ثروتآفرینی برای کلیه اقشار جامعه به ویژه بنگاههای اقتصادی فعالحوزه گردشگری است.
هدف بلندمدت "مدل جایزه ملی تعالی گردشگری ایران" توسعه همه جانبه صنعت گردشگری کشور و شاخصهای کلیدی عملکردی در این حوزه را به دنبال خواهد داشت.
در سالهای اخیر، نتایج بسیار مثبتی از عملکرد مدلها و جوایز تعالی در کشور نظیر جایزه ملی کیفیت به دست آمده است. این گونه مدلها نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان کارایی و اثربخشی خود را به اثبات رسانده است.
دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اعلام این خبر گفت: با توجه به الزامات و اهداف تعریف شده در اسناد بالادستی کشور و در شرایط کنونی کشور، توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای سریع با قابلیت اجرایی بالا در اشتغالزایی و تولید ثروت مورد توجه بسیاری از مسئولان و نیز پژوهشگران کشور قرار گرفته است.
با بررسی مقالات، کتب و پروژههای متعدد پژوهشی که در کشور در ارتباط با مشکلات و معضلات این صنعت در ایران منتشر میشود، میتوان نتیجه گرفت که جهتگیری عمده راهکارهای پیشنهادی به منظور مرتفع نمودن مشکلات شناسایی شده است. این جهتگیری به سمت "ایجاد یک نگرش مدیریتیِ علمی، جامع، یکپارچه و هدفمند" در حرکت است.
خوشخو در ادامه این خبر افزود: شرایط کنونیگردشگری ایران،ظرفیتوپتانسیل مدلهای تعالی در توسعه شاخصهای کلیدی و نیز ایجاد فضای رقابتی، ما را در دانشگاه علم و فرهنگ بر آن داشت تا ضمن تشکیل یک هسته پژوهشی در معاونت پژوهشی این دانشگاه و انجام یک طرح پژوهشی توسط متخصصان و پژوهشگران این هسته، ضرورت وجود یک مدل تعالی در حوزه صنعت گردشگری ایران را با نگاهی عمیقتر و کارشناسی شده بررسی کنیم.
خوشبختانه نتایج ضمنی این پژوهش نشان داد، "مدل جایزه ملی تعالی گردشگری ایران"میتواند با همراستاسازی برنامههای عملیاتی با اسناد بالادستی کشور، آینده بسیار روشنی را برای صنعت گردشگری در ایران به همراه داشته باشد. در واقع "مدل جایزه ملی تعالی گردشگری ایران" خروجی اصلی طرح پژوهشی مذکور بوده است.
دانشگاه علم و فرهنگ برگزار میکند- گردشگری و آب
با مناسبت هفته جهانی گردشگری "سومین مدرسه پاییزی گردشگری" با عنوان "گردشگری و آب" افتتاح شد
این مدل از دو قسمت "محرکهای گردشگری" و "نتایج" تشکیل شده است. محرکها عبارتند از "رهبری، مدیریت و استراتژی"، "فرآیندهایگردشگری" و "زیرساختها، منابع و شرکای تجاری".
نتایج مدل نیز عبارتند از؛ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، عملکردگردشگری، گردشگران و متقاضیان خدمات است. این دو مانند دو محور دوار که تعالی را تضمین میکنند به یکدیگر متصل شدهاند و هر یک از بنگاههای اقتصادی برای کسب 1000 امتیاز در چهار محور 250 امتیازی تلاش خواهند کرد.
این محورها شامل:
- خشنودی و رضایت گردشگران با در نظر گرفتن سطح کیفیت.
- بهداشت، سلامت و استانداردسازی.
- تعهدات و مسئولیت های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی.
- توسعه، ارتقا و بهبود عملکرد متقاضیان ارزیابی برنامهریزی و تلاش هستند.
ریس دانشگاه گردشگری در ادامه گفت: درحال حاضر"دبیرخانهجایزهملیتعالیگردشگری ایران" در دانشگاه علم و فرهنگ شروع به عضوگیری مؤسسات و سازمانهای فعال در حوزه گردشگری نموده است و برنامه آموزش خودارزیابی سازمانها و نیز تربیت ارزیابان آماده شده و به زودی فراخوان اولین جایزه ملی تعالی گردشگری از طریق رسانهها منشر خواهد شد.