گروه بین‌الملل: با وجود گذشت ۳‌ماه از برکناری محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر با دخالت نظامیان، مصر هنوز هم سر آرامش ندارد.

اخوان المسلمین

 اوضاع در این کشور هر روز وخیم‌تر می‌شود و هر اتفاق و بهانه‌ای بار دیگر تقابل و درگیری میان حامیان و مخالفان رئیس‌جمهور سابق را رقم می‌زند. برگزاری مراسم چهلمین سالگرد جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳باعث شد تا یک روز تعطیل رسمی در این کشور تبدیل به روزی خونین شود و کشته شدن حداقل ۵۳ نفر و زخمی شدن ۲۴۰ نفر دیگر را در شهرهای مختلف رقم بزند. مقام‌های اخوان‌المسلمین ارتش مصر را مسئول خون این افراد معرفی کرده‌‌ و در مقابل نیروهای نظامی مصر روز گذشته هدف چندین حمله قرار گرفتند تا آتش این تقابل و رویارویی مرگبار شعله‌ور‌تر از گذشته شود.

به‌دنبال درگیری‌های خونین یکشنبه شب در قاهره و شهرهای دیگر مصر روز گذشته مردان مسلح با حمله به گشتی ارتش در شمال شهر اسماعیلیه در نزدیکی کانال سوئز6 نظامی مصر را کشتند. حمله به نیروهای نظامی مصر اما به همین جا ختم نشد. انفجار مهیب یک خودروی بمبگذاری شده مقر نیروهای امنیتی در جنوب سینا را هدف قرار داد که کشته شدن ۵ نفر را به‌دنبال داشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که خودروی بمبگذاری‌شده در نزدیکی این ساختمان منفجر و باعث تخریب شدن بخشی از ساختمان این مرکز مهم در شهر الطور در جنوب شبه جزیره سینا شد. این انفجار زخمی شدن حداقل ۴۰ نفر دیگر را هم به‌دنبال داشت و با تخریب شدید این ساختمان ۴‌طبقه به‌احتمال زیاد تعداد تلفات نظامیان با پایان عملیات جست‌وجو زیر آوار افزایش خواهد یافت. در حومه قاهره هم یک مرکز ماهواره‌ای در منطقه المعادی هدف حمله با راکت قرار گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که افراد مسلح با استفاده از آر‌پی‌جی این مرکز را هدف قرار داده‌اند.

در قاهره، پایتخت مصر نیروهای امنیتی همزمان با درگیری خونین بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را بازداشت کرده‌اند. در قلوبیه در شمال قاهره هم ۳۸ نفر از اعضای اخوان‌المسلمین دستگیر شده‌اند. مقام‌های پلیس گفته‌اند که اعضای اخوان المسلمین با بمب‌های دست‌ساز به یک ایستگاه مترو حمله و به سوی نیروهای امنیتی تیراندازی کرده‌اند. مقام‌های اخوان المسلمین به‌دنبال کشته‌شدن ۵۳ نفر، دولت و ارتش مصر را مسئول کشتارها در این کشور دانسته و خواستار تحقیقات بین‌المللی در این رابطه شده‌اند. حزب آزادی و عدالت(شاخه سیاسی اخوان المسلمین) در بیانیه‌ای تأکید کرده که نظامیان حاکم بر کشور مسئول کشته شدن معترضانی هستند که برای بیان مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود به خیابان آمده بودند. اخوانی‌ها اعلام کرده‌اند که بیشتر حامیان آنها به‌دست نیروهای امنیتی با لباس شخصی کشته شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که طرفداران اخوان‌المسلمین با تلاش برای تجمع در میدان التحریر با برخورد خشن مخالفان مرسی و نظامیان مصر مواجه شده‌اند. گفته می‌شود در منطقه مرفه جاردن سیتی در مرکز قاهره بعضی از معترضان برای فرار از گاز اشک‌آور و نیروهای پلیس به رود نیل پریده‌اند، اما مأموران پلیس با قایق‌ آنها را تعقیب و دستگیر کرده‌اند. ارتش، سازماندهی تجمع به مناسبت چهلمین سالگرد جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ را بر عهده داشت و مقام‌های نظامی مصر اعلام کرده‌ بودند مانع از رسیدن طرفداران محمد مرسی به میدان اصلی قاهره می‌شوند. درحالی‌که تقابل با نظامیان مصر و حملات علیه ارتش این کشور در حال افزایش است عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر و فرمانده نیروهای مسلح اعلام کرد ملت مصر هرگز ارتش این کشور را رها نکرده و ارتش و ملت در کنار هم هستند.

مصر با درگیری‌های خونین یکشنبه به‌احتمال زیاد شاهد تظاهرات و ناآرامی‌های جدید خواهد بود. طرفداران مرسی بار دیگر در حال سازماندهی تجمع‌ در روزهای مختلف تا پایان هفته هستند؛ اعتراض‌هایی که می‌تواند با خشم طرفداران اخوان المسلمین از نظامیان وضعیت را در این کشور بغرنج‌تر از گذشته کند.

کد خبر 234139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز