دفاع از حقوق رسانه و روزنامهنگاران، کوچکسازی و کاهش تصدیگری دولت، توجه به اقتصاد مطبوعات و بهبود فضای کسب و کار رسانهیی، بازنگری، پیشنهاد، پیگیری اصلاح و تکمیل قوانین و آییننامهها و توسعهی دیپلماسی رسانهی بهمثابه یکی از پایههای دیپلماسی عمومی سرفصلهای برنامههای معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دور جدید فعالیتهایش است.
به گزارش بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرفصل برنامههای معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی در پنج فصل به شرح زیر اعلام شد:
1- دفاع از حقوق رسانه و روزنامهنگاران و تلاش برای افزایش منزلت آنان از طریق:
1-1) تشکیل نظام صنفی رسانه
2-1) پیگیری اصول «حقوق مطبوعات» مندرج در قانون مطبوعات
3-1) توسعهی آموزشهای حرفهیی با رویکرد اقتضائات و نیازهای روز
4-1) جلوگیری از انتظارات غیرقانونی یا نامعقول دستگاهها از رسانهها
5-1) تقویت سیاست عمومی دولت یازدهم در کاهش جدی یا توقف کامل شکایت از رسانهها
6-1) بیمهی همگانی روزنامهنگاران از طریق اعمال ماده 46 قانون مطبوعات و سیاستهای تشویقی بنگاهها و تشکلها
7-1) ساماندهی روزنامهنگاری و رتبهبندی روزنامهنگاران توسط ساز و کارهای صنفی (و نه دولتی)
2- کوچکسازی و کاهش تصدیگری دولت از طریق:
1-2) بازنگری مجدد در اهداف، وظایف، ساختارها و روشها
2-2) حمایت از فعالیت تشکلهای صنفی و واسپاری کارویژههای غیرحاکمیتی به نهادهای صنفی
3-2) توجه به الزامات «دولت الکترونیک»
4-2) حذف رویهها یا مقررات دست و پاگیر
5-2) شفافیت
3- توجه به اقتصاد مطبوعات و بهبود فضای کسب و کار رسانهیی:
1-3) صلاح نظام یارانهی مطبوعات با رویکرد توجه به زیرساختها
2-3) ترویج نگاه آمایش سرزمینی در سیاستهای توسعهیی کمی و کیفی رسانهها
3-3) اتخاذ سیاستهای تشویقی در توسعهی بنگاههای مطبوعاتی
4-3) تلاش برای توانمندسازی رسانهها به جای وامداری آنان به دولت
5-3) توسعهی زیرساختها، بویژه صنایع کاغذ و توزیع
6-3) ترویج بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات
7-3) فرهنگسازی و پیگیری سیاست پرهیز از رقابت با بخش خصوصی
4- بازنگری، پیشنهاد، پیگیری اصلاح و تکمیل قوانین و آییننامهها:
1-4) قانون تبلیغات
2-4) قانون تأسیس نظام صنفی رسانه
3-4) اصلاح قانون مطبوعات
4-4) اصلاح آییننامهها
5-4) پیگیری تصویب مقرراتی از جمله معافیت کامل مالیاتی مطبوعاتی، معافیت گمرگی، بخششهای مالیاتی صنایع در کمک به مطبوعات
5- توسعهی دیپلماسی رسانهیی بهمثابه یکی از پایههای دیپلماسی عمومی:
1-5) تربیت روزنامهنگاران بینالمللی از طریق آموزش و حمایت از قراردادهای همکاری متقابل با رسانههای بینالمللی
2-5) توسعه و تسهیل فعالیت دفاتر رسانههای خارجی در تهران با رعایت منافع و امنیت ملی
حسین انتظامی - معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در مراسم معارفهی خود، گفت: برنامههای معاونت مطبوعاتی از طریق سایت این معاونت اعلام میشود.
او دربارهی این برنامهها اظهار کرد: برنامههای معاونت مطبوعاتی در راستای شعارهای انتخاباتی رییسجمهور منتخب و همسو با اهداف ارائهشده در برنامههای وزیر فرهنگ و ارشاد به مجلس شورای اسلامی تنظیم شده است.