همشهری آنلاین: دومین بیمارستان بزرگ کشور آفریقایی سوازیلند به گفته مقامات روحانی این کشور به بازار سیاهی برای فروش اعضای بدن انسان که در ساخت طلسم‌های جادویی کاربرد فراوان دارند تبدیل شده‌است.

جادو

براساس گزارش لایو‌ساینس، تجارت اندام‌های بدن در بیمارستان Raleigh Fitkin Memorial در شهر مانزینی توسط منتقدان به عنوان رازی آشکار توصیف شده‌است. منتقدان می‌گویند مردم کشورهای آفریقای جنوبی به این بیمارستان می‌آیند تا اعضای بدن انسان از قبیل استخوان، قلب،‌مغز و دیگر اندام‌ها را خریداری کنند.

چنانچه این ادعاها درست باشند یا نباشند، چنین رسم و رسومی در این مناطق از آفریقا رواج دارند. در این مناطق طبیبان سنتی و یا جادوگران درمانگر اندام‌های بدن انسان را آسیاب کرده و با ریشه‌ها،‌گیاهان دارویی، آب دریا، اعضای بدن حیوانات و دیگر مواد ترکیب کرده و برای بیماران خود طلسم یا معجون می‌سازند. مراجعه‌کنندگان گاه این ترکیب را می‌نوشند و گاه آن را برروی زخم‌های باز یا پوست می‌مالند. در این مناطق رسم استفاده از اعضای بدن انسان در مراسم جادوگری موتی نام دارد، واژه‌ای به زبان زولویی به معنی دارو.

اعتقادات جادویی

براساس نظرسنجی سال 2010 موسسه گالوپ، اعتقاد به جادو در میان کشورهای پایینی صحرای آفریقا بسیار رایج است، به اندازه‌ای که بیش از نیمی از مصاحبه‌شوندگان در این تحقیق اعتراف کرده‌اند که خود به جادو اعتقاد دارند.

ژرارد لابسشین از محققان بخش مطالعات روانشناسی پلیس آفریقای جنوبی که برروی قتل‌های موتی مطالعه کرده می‌گوید در باور سنتی آفریقایی‌ها، تنها میزان معینی شانس در یک جامعه وجود دارد، هر فرد بخشی از این شانس را دریافت می‌کند و از این رو اگر فردی موفق باشد، این به آن معنی است که آن فرد از راه‌های مختلف، که عموما راه‌های ماورالطبیعه هستند شانس بیشتری به دست آورده است.

مشکلات یا فجایعی از قبیل خشکسالی و بیماری نشانه‌هایی هستند که بیانگر به هم ریختن نظم و ترتیب طبیعی و اجتماعی هستند. یکی از راه‌های دست‌یابی به مقدار بیشتر شانس و یا به هم ریختن نظم طبیعی استفاده از یک موتی قدرتمند است و اکثر قتل‌های موتی نیز با نیاز به موتی قدرتمند در ارتباطند. به اعتقاد آفریقایی‌ها موتی‌های ساخته شده از اعضای بدن انسان از قدرت استثنایی برخوردارند.

قتل‌های موتی با قتل‌های مذهبی یا قربانی کردن تفاوت زیادی دارد زیرا هدف آن الزاما کشتن قربانی نیست و هدف تنها یکی از اندام‌های بدن قربانی است و وی معمولا در اثر شوک یا از دست رفتن خون زیاد جان خود را از دست می‌دهد.

اعضای مختلف بدن در ساخت این طلسم‌ها کاربرد‌های متفاوتی دارند، برای مثال چشم‌های قربانی برای درمان ضعف بینایی یک مراجعه‌کننده استفاده می‌شود و دست معمولا برای موفقیت در کار و تجارت از بدن قربانی جدا می‌شود. در برخی از موارد تبهکارانی که طی سرقت توسط پلیس دستگیر شده‌اند یک موتی در جیب داشته‌اند زیرا جادوگر یا درمانگر به آنها گفته داشتن این موتی می‌تواند آنها را در چشم پلیس نامرئی یا حتی آنها را در برابر گلوله ایمن سازد.

اعضای بدن انسان زنده جادویی‌تر است!

جادوگران و درمانگران معتقدند اعضای بدن انسان زنده از قدرت بیشتری برخوردار است، با این وجود گاه از اعضای بدن اجساد نیز در ساخت طلسم استفاده می شود. به گفته لابسشین آمار جسد‌دزدی از قبرستان‌ها و قطع کردن اندام‌های بدن اجساد که در ساخت موتی کاربرد دارند در سوازیلند رو به افزایش گذاشته است و در عین حال سرقت یا تجارت اندام‌های بدن در بیمارستان‌ها و سرد‌خانه‌ها نیز رواج یافته است.

سرقت اندام بدن از اجساد برای ساخت طلسم‌های جادویی جنایتی وحشتناک است،‌اما دست کم اندام‌ها از بدنی سرقت شده که پیشتر مرده است. اما فاجعه اصلی اینجاست که معمولا منبع اصلی این اندام‌ها افراد زنده و سالمی هستند که مورد حمله قرار گرفته و بی گناه و تنها به خاطر اعضای بدنشان کشته می‌شوند. قتل‌های موتی معمولا بسیار سبعانه بوده و توسط چاقو، قمه و یا حتی تکه‌های شیشه برای بریدن اندام‌های بدن قربانیان از جمله کودکان انجام می‌شود.

براساس گزارش صلیب سرخ در سال 2009 در شرق آفریقا دست کم 50 نفر مبتلا به بیماری زالی به خاطر اندام‌های بدنشان به قتل رسیدند. آفریقایی‌هایی که به جادو اعتقاد دارند می‌گویند که انگشتان دست، بازو، گوش‌ها، خون و دیگر اندام‌های بدن افراد زال برای ساخت طلسم‌هایی قدرتمند بسیار ارزشمند است.

کد خبر 234835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز