جعفر رعیت: در تاریخ ۲۵تیرماه سال گذشته به‌دنبال استیضاح شهردار قبلی ساری، وی برکنار و مهدی عبوری، معاون وقت صداوسیمای مرکز مازندران به سمت شهرداری ساری انتخاب شد.

ساری نیاز به توجه ویژه دارد

 اعضای دوره چهارم شورای شهر نیز در 12شهریورماه امسال این شهردار جوان را در مقام خود ابقا کردند تا سال دوم مدیریت عبوری بر شهرداری مرکز مازندران ادامه پیدا کند. در این 14‌ماه که از مدیریت عبوری در شهرداری ساری می‌گذرد وی موفق به دریافت جوایز مختلفی شده و به تازگی نیز به سازمان بین‌المللی شهرداران صلح پیوسته است. برای آشنایی بیشتر با معضلات شهروندان ساروی و برنامه‌های آقای شهردار در دوره دوم شهرداری‌اش با وی که برادر 3 شهید نیز هست به گفت‌وگو نشستیم.

  • جناب آقای مهندس عبوری! لطفا گوشه‌ای از عملکرد خودتان را از زمان انتصاب به‌عنوان شهردار ساری تاکنون بیان فرمایید.

طی یک سال و اندی که به‌عنوان شهردار ساری انتخاب شده‌ام توانسته‌ام با کمک و همیاری همکاران و مردم، بسیاری از پروژه‌هایی که آرزوی چندین ساله مردم بوده را به سرانجام برسانم که می‌توان به پروژه بازگشایی محوطه امامزاده یحیی ساری پس از چندین سال رکود، اجرای نهضت آسفالت در تمام مناطق ساری، پیشرفت بسیار خوب کمربندی شمالی، بازگشایی‌های معابری مانند 20متری مخلوقی، 20متری شهید اکبری در کمربندی، بازگشایی فاز اول 30متری شهبند که از سال 61آرزوی مردم بود، به مرحله نهایی رساندن پل بزرگ زغال‌چال، بازگشایی خیابان‌های 26متری داراب و بازگشایی 20متری شمال ریل راه‌آهن ساری اشاره کرد.

  • یکی از مشکلات شهرداری ساری عدم‌اجرای طرح تفصیلی و جامع شهر بوده است. در این طرح چه مواردی لحاظ شده که درصورت اجرا قابل مشاهده خواهد بود؟

نخستین کار مورد نظر ما در شهرداری، اجرای دقیق و کامل طرح‌های جامع و تفصیلی بوده است که متأسفانه تا یک‌سال قبل به درستی اجرا نشده بود و اگر حداقل‌های این طرح اجرا شده بود ترافیک فعلی را شاهد نبودیم و برای شهرداری هم درآمد‌زایی خوبی صورت می‌گرفت. یکی دیگر از مشکلاتی که با اجرای طرح تفصیلی حل می‌شد وضعیت املاکی بود که در طرح‌ها وجود داشت و مردم جهت فروش یا تبدیل آنها سرگردان هستند. بحث دیگر اتمام میان‌گذری به طول 3کیلومتر است که شرق و غرب ساری را به هم وصل می‌کند و مشکل ترافیکی خیابان امیرمازندرانی و کمربندی برای همیشه حل می‌شد. ادامه بلوار امیرمازندرانی تحت عنوان 30متری مهیار از بیمارستان امیرمازندرانی به بیمارستان شفا از دیگر طرح‌های در دست اقدام است که متأسفانه به‌علت عدم‌پیگیری شهرداران قبلی از 30متری به 20متری کاهش پیدا کرد. مورد بعدی راه‌اندازی کنارگذرها مانند 26متری داراب و 20متری عسکری محمدیان است که در دست اقدام قرار دارند و با راه‌اندازی این کنارگذرها و کمربندی شمالی جدید، ترافیک میدان امام(ره) ساری برای همیشه حل خواهد شد. ساماندهی رودخانه تجن و تبدیل آن به بزرگ‌ترین مرکز تفریحی توریستی شمال کشور در یک دوره 4ساله نیز در دستور کار است. راه‌اندازی بزرگ‌ترین پارک جنگلی خاورمیانه در سکوتپه به نام پارک کوهستانی و جنگلی شهید نوبخت از دیگر اولویت‌های شهرداری ساری به‌حساب می‌آید که مشاور آن در حال انجام مقدمات کار است.

  • نظر شما در مورد تأثیرات افزایش تعداد اعضای شورای شهر ساری چیست؟

به‌نظر من افزایش تعداد اعضای شورا بسیار خوب است و از نقاط قوت شورای فعلی این است که از همه قشرها یک نفر در شورا حضور دارد و این حضور، کمک بسیار خوبی در جهت تصمیم‌گیری برای امورات مردم خواهد بود. وجود تضارب آرا در شورای شهر بسیار ارزشمند بوده و شهرداری از انتقادهای سازنده استقبال می‌کند و اگر انتقادهای سازنده همراه با راهکار باشد بسیار مثمر خواهد بود.

  • معیار شما در انتصابات در شهرداری چیست؟ آیا معیارهای سیاسی هم تأثیر دارند؟

اگر تغییرات و جابه‌جایی‌ها براساس سیاسی کاری بود باید از زمان ورودم به شهرداری تغییرات و انتصابات زیادی صورت می‌گرفت ولی چون من از خارج از بدنه شهرداری وارد شده‌ام و اعتقاد به شایسته سالاری دارم اعلام کردم با همین نیروها و با هر سلیقه و هر دیدگاهی که توانمندی اداری و اجرایی حل مشکلات مردم را داشته باشند کار خواهم کرد.

  • آیا پروژه نیمه‌کاره‌ای در شهر وجود دارد که به‌دلیل کمبود اعتبار کار آن متوقف شده باشد؟

پروژه‌هایی هستند که انتقاداتی نسبت به پیشرفت کم آنها براساس زمانبندی، وارد می‌شود اما همین‌جا اعلام می‌کنم چون در اغلب موارد در بودجه شهرداری برای این پروژه‌ها از قبل برنامه‌ریزی لازم دیده نشده بود، قرار بود اعتبار آنها از منابع و بخش‌های دیگر تأمین شود ولی چون انجام نشد اکنون مراحل اجرایی این پروژه‌ها به کندی پیش می‌رود. همچنین از آنجاکه تخصیصی که از محل تملک دارایی‌ها برای پروژه‌های عمرانی اتفاق افتاده فقط حدود 15درصد بوده که در33سال گذشته بی‌سابقه بوده است؛ در نتیجه این تخصیص کم در هر پروژه تأثیر منفی گذاشته است.

  • با توجه به در پیش بودن فصل سرما و بارش، برنامه‌های شهرداری ساری درخصوص مهار آب‌های سطحی و در مواجهه با بارندگی‌های شدید چیست؟

در مازندران برخی از بارندگی‌ها واقعا شدت وصف‌ناشدنی دارند که با ایجاد مدیریت بحران تاکنون توانسته‌ایم با احداث کانال‌های مختلف خسارات را کمتر کنیم. البته چون طرح جامع هدایت آب‌های سطحی هنوز به بهره‌برداری نرسیده و تا زمانی که به‌صورت کامل این طرح جامع به بهره‌برداری نرسد قطعا آبگرفتگی خواهیم داشت. متأسفانه اراضی در سطح شهر به سمت منطقه 2شیب دارند و از دیگر مناطق، آب به سمت این منطقه هدایت می‌شود. از سوی دیگر شیب شهر هم برخلاف رودخانه تجن است و در مواقع طغیان این رودخانه هم به مشکلات اساسی برمی‌خوریم. لازم به یادآوری است که طرح جامع هدایت آب‌های سطحی از سال77آغاز شده اما طی سال‌های گذشته چون خوب عمل نشده در نتیجه آبگرفتگی همچنان ادامه دارد ولی برای نخستین بار با تولیدات سازمان عمران شهرداری ساری کانال بزرگ ویژه مهار آب‌های سطحی در دست ساخت است.

  • عمارت شهرداری ساری حدود 2سال است که به بهره‌برداری رسیده ولی ظرفیت پارکینگ آن و حتی خیابان‌های اطراف جوابگوی ارباب‌رجوع نیست و سبب تشدید ترافیک منطقه شده است. علت این امر چیست؟

در این مورد باید از سازندگان این عمارت سؤال کرد که چرا در این مورد فکری نکرده‌اند اما من در بدو ورودم به شهرداری دستور داده‌ام تا در پشت این عمارت پارکینگی حداقل برای کارکنان این اداره ساخته شود و در درازمدت نیز این پارکینگ تکمیل خواهد شد تا مشکل مراجعه‌کنندگان به شهرداری حل شود.

  • تدوین سند چشم‌انداز در چه مرحله‌ای است؟

تدوین سند چشم‌انداز مراحل آخر را می‌گذراند و طی هفته‌های آینده جهت تصویب نهایی تقدیم شورای شهر می‌شود.

  • شهرداری ساری چند سازمان فعال دارد و آیا تصمیم به ایجاد سازمان جدیدی دارید یا خیر؟

10سازمان زیرمجموعه شهرداری ساری فعالیت دارند و همچنین تأسیس سازمان خدمات موتوری در دست بررسی است.

  • به‌نظر می‌رسد مسافران از چگونگی وضعیت سواحلی که در اختیار شهرداری است رضایت کامل ندارند. در این مورد چه اقداماتی انجام شده است؟

بخشی از ساحل ساری در اختیار شهرداری است که براساس مصوبه شورای شهر در اختیار بسیج سازندگی سپاه ساری جهت اجرای پروژه‌های تعریف شده قرار گرفته است. طبق قراردادها باید در آینده‌ای نزدیک شاهد سواحلی زیباتر در ساری باشیم.

  • آیا عمر ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی ساری به سر نیامده است؟

عمر متوسط اتوبوسرانی زیر 10سال است ولی به‌علت نبود پارک سوار متأسفانه خدمات به خوبی ارائه نمی‌شود که البته در حال حاضر احداث پارک سوار شروع شده است. در مورد تاکسیرانی عمر متوسط ناوگان زیر 5سال است که وضعیت موجود بر همین اساس مورد رضایت است.

  • اگرچه شهر ساری یکی از شهرهای سبز کشور به‌حساب می‌آید اما سرانه فضای سبز در این شهر از حد متوسط کشوری پایین‌تر است. در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

سرانه فضای سبز در کشور 12متر که در ساری به 3متر رسیده است. درنظر داریم با احداث فضاهای سبز تجهیز شده جدید و ایجاد پارک‌های محله جدید مانند پارک گل‌ها در کوی آزادی، پارک امیر افشاری در بلوار طالقانی و... به حد نرمال برسیم.

  • آقای شهردار! کارخانه پسماند شهرداری ساری در چه وضعیتی است؟

در شهریور‌ماه سال گذشته قرارداد ساخت آن منعقد شده و بحث تحویل زمین انجام و قسط اول نیز پرداخت شده است اما چون این قراردارد براساس دلار بوده در نتیجه تغییر نرخ ارز مشکلاتی را به‌وجود آورده است. با رایزنی‌های انجام شده این مشکل حل شده و بقیه کار در دست انجام است.

  • در مورد طرح تفکیک زباله از مبدا چه اقداماتی انجام شده است؟

مدتی است که این طرح آغاز شده و برای پیشرفت و موفقیت به‌کار فرهنگی و همکاری مردم نیازمندیم.

  • برای ساخت شهر بازی که در این چند ساله در ساری مسئله‌ساز شده چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

این پروژه سالیان درازی است که طول کشیده و به نتیجه نرسیده است. به تازگی با سرمایه‌گذاری وارد مذاکره شده‌ایم که نتایج خوبی حاصل شده و امیدواریم هر چه سریع‌تر به نتیجه نهایی برسیم.

  • چه اقداماتی در مورد مکان زندان سابق ساری و پروژه شرکت ماهان انجام شده است؟

مکان زندان سابق ساری از طریق مزایده به سرمایه‌گذار واگذار شد و پروژه مربوطه در حال اجراست و قرارداد شرکت ماهان نیز به‌علت عدم‌انجام تعهدات لازم از سوی ماهان فسخ شده است.

  • در مورد آزاد‌سازی‌ خودروی مخزن زباله شوی از گمرک آیا اقداماتی انجام شده است؟

این دستگاه خریداری شده و مشکلی برای ترخیص از گمرک نبود اما چون این دستگاه روی شاسی‌ای نصب شده که مشکل گمرکی دارد با مکاتبات انجام شده سعی در حل این مشکل داریم.

  • اقدامات شهرداری در بحث خدمات الکترونیک چطور پیش می‌رود؟

بحث نصب پارکومتر توسط سازمان فاوای شهرداری ساری در دست انجام است که در برخی از خیابان‌ها در دست احداث است. همزمان با این کار، طرح کارت شهروند الکترونیک با 16نوع خدمات به‌صورت متمرکز در حال انجام و پیگیری است. این کار با همکاری بانک انصار و پشتیبانی فنی این بانک در دست اقدام است که با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این طرح و پرتال جدید، بسیاری از خدمات و کارهای مردم به راحتی توسط این سامانه انجام خواهد شد.

  • ساخت پل کابلی به کجا رسید؟

ساخت این پل در دست انجام بوده و پایلوت آن کاملا نصب شده است. عرشه آن هم در حال ساخت است و بخش اعظم کابل‌ها هم وارد شده.

  • در مورد پل دخانیات و پارک جنگلی زارع چه اقداماتی انجام شده است؟

پل دخانیات آماده بهره‌برداری است اما حواشی پل یعنی زیرگذر آن و کمی اصلاح هندسی ورودی و خروجی پل در دستور کار قرار دارد که توسط راه‌آهن شمال به‌زودی به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما در مورد پارک جنگلی زارع باید عرض کنم چون این پارک توسط منابع طبیعی به‌صورت 10ساله واگذار شده و 6سال نیز از این واگذاری گذشته، در نتیجه باید 4سال صبر کنیم تا بعد از آن جهت در اختیار گرفتن آن اقدام کنیم.

  • نظرتان در مورد انتقاد مسئولان بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس به‌علت عدم‌همکاری شهرداری در احداث پارک موزه استان مازندران چیست؟

متأسفانه وظیفه شهرداری در کمک به ساخت این پارک موزه تعریف نشده و ما هم اعتقاد داریم ساخت این پارک موزه هم برای نسل جوان و هم برای جذب مسافران بسیار خوب است و ما منتظر ابلاغ وظایف شهرداری از سوی آن بنیاد در ساخت این پارک موزه هستیم و هر نوع همکاری لازم را نیز خواهیم داشت.

  • در بحث تملک و دارایی‌ها چه اقداماتی انجام شد؟

ما اعتقاد داریم باید به ساری توجه ویژه شود زیرا هم مرکز استان است و هم اینکه تمام ادارات کل و سازمان‌ها در این شهر مستقر هستند و به مردم سراسر استان خدمات می‌دهند؛ در نتیجه ساری نیاز به توجه ویژه دارد.

  • آیا شهرداری ساری قصد ندارد به تیم‌داری در حوزه ورزش ورود کند؟

کمک‌های بسیار زیادی به تیم‌ها و هیأت‌های ورزشی از سوی شهرداری شده است و اگر فرصتی برای تیم داری به‌وجود بیاید حتما این کار انجام خواهد شد.

  • بحث ساماندهی نیروهای شرکتی تا کجا پیش رفته است؟

طبق بخشنامه دولت تا روزی که باید اقدامات لازم انجام می‌شد شهرداری ساری ساماندهی کرده است اما از زمانی که مجلس از اجرای آن جلوگیری کرد شهرداری نیز اقدامات خود را تا اعلام قوانین جدید قطع کرد.

  • در مورد ساماندهی تابلوهای سطح شهر چه اقداماتی انجام شده است؟

در دوره مدیریت شهرداری بنده هیچ مجوزی برای نصب تابلو داده نشده و تابلوهای فعلی هم از دوره‌های گذشته مجوز دارند که منتظر اتمام مجوز آن تابلوها و ساماندهی جدید هستیم.

  • احداث جایگاه ویژه برای سوختگیری تاکسی‌ها به کجا رسید؟

بیش از 95درصد کار ساختمانی آن انجام شده و شهرداری نیز به تمام تعهدات خود عمل کرده است. نصب برق و سیستم‌های سوخت‌گیری بر عهده شرکت نفت است که شرکت نفت در حال فعالیت بوده و به‌زودی با پایان گرفتن نصب سیستم‌ها این جایگاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

  • چرا مبالغی از شهروندان ساروی به‌عنوان خودیاری دریافت می‌شد؟

بابت انجام وظایفی که در قانون آمده و در بند25ماده 55اعلام شده ارائه برخی از خدمات به مردم از سوی شهرداری باید بدون اخذ وجه صورت بگیرد که در دوره شهرداران قبلی بابت این وظایف مبالغی به‌عنوان خودیاری از 30تا 70درصد غیر از عوارض دریافت می‌شده است. با ورود اینجانب دریافت این خودیاری‌ها قطع شده است و این از اتفاقات خوبی بود که صورت گرفت؛ البته مشکلاتی برای شهرداری نیز به‌وجود آمد که با مدیریتی که شد این مشکلات نیز حل شد و شهرداری با جدیت بیشتر و مصمم‌تر سعی در ارائه خدمات یکسان به همه مناطق سطح شهر دارد.

کد خبر 234976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز