پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گسترش مرزهای آمازون تا ژاپن، با نگرانی‌های دست اندرکاران داخلی صنعت نشر این کشور آسیایی همراه شده است.

amazon

از زمانی که آمازون به موقعیتی تعیین کننده در چشم‌انداز بازار کتاب الکترونیک ژاپن دست یافت، ناشران و کتابفروشان نگران داخلی، از قانونگذاران کشور می‌خواهند به تعیین ظرفیت‌ها و خطوط کاری این خرده فروش الکترونیکی مستقر در سیاتل بپردازند.

آمازون که کیندل را اکتبر سال پیش (دقیقا یک سال پیش) روانه ژاپن کرد، در این مدت در راس فروشندگان بازار کتاب الکترونیک این کشور قرار گرفت و موفق شد تا سونی و کوبو را به عقب براند.

به گزارش و‌گاه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، برمبنای گزارشی از موسسه تحلیل ام اند ام، کیندل موفق شد در همین زمان اندک، فروش بازار الکترونیک ژاپن را 38.3 درصد افزایش دهد و بیش از 180 هزار دستگاه کتابخوان به فروش برساند. در مقام بعدی کوبو که کارش را پنج ماه پیش‌تر از آمازون شروع کرده بود 33 درصد و سونی 25.5 درصد از بازار کتاب الکترونیک را در دست دارند.

بازار ژاپن با تلاش برای یافتن ظرفیت‌های این بازار حساسیت خود را نسبت به این امر نشان داده است. برمبنای گزارشی از این بازار، 9 ناشر از بزرگترین گروه ناشران ژاپن، که طبق مقررات ژاپن دارای کتابفروشان و چاپخانه‌های خودشان هم هستند- از دولت خواستار این شده‌اند تا برای بازار فروش سال آینده بر کار فروشندگان کتاب الکترونیک که از آن سوی آب‌ها راهی این بازار شده‌اند، مالیات ویژه ای ببندد. آنها همچنین خواستار این شده‌اند تا توکیو از تمام کتاب‌های الکترونیک که از آن سوی آبها دانلود می‌شود، مالیات بگیرند.

هیوکی کاماتا یکی از ناشران کتاب الکترونیک مستقر در توکیو معتقد است برای صنعت نشر قدیمی ژاپن، شامل ناشران، چاپخانه داران، کمپانی های چاپ، توزیع کنندگان، و فروشندگان کتاب که تقریبا از 120 سال پیش کار خود را آغاز کردند، ایجاد تغییراتی در درون سیستم کار دشواری به نظر می‌رسد. به گفته وی این سیستم پیچیده از ظرفیت‌های تغییرپذیری برخوردار نیست و ممکن است دچار فروپاشی شود. در این میان تنها صنعت نشر با خوش‌بینی نگاه به آینده دارد و درآمد دیگر بخش‌های این صنعت از سال 1998 تاکنون کاهش یافته و می توان گفت در نهایت در حال مرگ است.

صنعت ژاپن تلاش کرده است یک مدل تمام ژاپنی خلق کند. در آوریل 2012 ، ابتکارات نوآورانه نشر دیجیتال ژاپن، طراحی دیجیتالی کردن یک میلیون کتاب الکترونیک و توزیع آن را طراحی کرد. این برنامه که توسط ناشران، دو شرکت چاپ داخلی نیپون و تاپون و دولت طراحی شد، به صورت تدریجی و کندی در حال حرکت است.

با این حال کاماتا اعتقاد دارد حرکت به سوی مدرن شدن این صنعت به دلیل ترس از کسب این جایگاه‌ها توسط آمازون و کیندل بسیار کند است.

ناشران ژاپنی اکنون تنها یک راه برای رسیدن به رقیب آمریکایی خود دارند . فروشگاه کیندل آمازون که یک سال پیش افتتاح شد تاکنون بیش از 140 هزار عنوان ژاپنی زبان تولید کرده است که تنها 20 هزار عنوان کمتر از رقیب خرده فروش نزدیک آن در ژاپن یعنی راکوتن است . آمازون همچنین به سرعت در حال تملیک شرکت برجسته نشر ژاپن یعنی تاپون است که به آهستگی در حال دیجیتالی کردن کاتالوگی متشکل از 200 هزار عنوان کتاب است.

اکنون نه تنها آمازون 40 درصد بازار کتابخوان الکترونیک را در اختیار گرفته، بلکه به عنوان بزرگترین کتابفروشی ارایه کننده همه اشکال کتاب، ادعا دارد که بیش از 20 درصد از بازار نشر معمولی را نیز در اختیار گرفته است.

کاماتا می گوید موفقیت کیندل نتیجه طبیعی این حقیقت است که آمازون خدمات بهتری را در مقایسه با صنعت داخلی به مصرف کنندگان ارایه می‌کند. به گفته وی صنعت ژاپنی از سوی دیگر در جستجوی راه هایی است که امتیاز انحصاری به نویسندگان و مصرف کنندگان اعطا نکند.

کد خبر 235337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز