شهروندان شهر تهران تا چه اندازه شهرداری را نهادی فرهنگی و متکفل فعالیت های آموزشی می‌دانند؟ روزنامه همشهری در این میان چه جایگاهی در ذهن شهروندان تهرانی دارد؟

مقدمه

نظرسنجی حاضر به منظور پاسخگویی به پرسش هایی از نوع پرسش های فوق طراحی و اجرا شده است.

در این پژوهش متغیر اصلی "نیاز وجدان شده به آموزش در عرصه های تربیتی، سلامتی، ورزش، هنر، و زندگی" است. این بدان سبب بوده است که اولا ممکن است در مواردی شهروندان نیازهایی داشته باشند اما نسبت به آن ها اشعار و آگاهی نداشته باشند.

درثانی، با توجه به گستردگی زمینه ها، پژوهشگران ناگزیر از انتخاب حوزه هایی مشخص بودند. لذا با محدود کردن دامنه نیاز ها، پژوهش حاضر صرفا به نیاز های اشاره شده خواهد پرداخت.

نهاد شهرداری از جمله نهادهایی است که همگام با رشد و توسعه جامعه شهری گسترش یافته و در این تحول بخشی از نیازهای جدید و اساسی مدیریت کلان شهرها مانند ترافیک، حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، ترویج فرهنگ و رفاه شهری نیز به وظایفش افزوده شد. از جمله پیامدهای گسترش و توسعه شهرداریها، ایجاد سازمانهای وابسته با وظایف مشخص است.

از جمله سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که با هدف گسترش مسائل فرهنگی در سطح جامعه بوجود آمده است. نمود فعالیت های فرهنگی و هنری این سازمان در فرهنگسراها بخوبی مشاهده می شود. فرهنگسراها به عنوان مکانی برای آموزش در هر منطقه تأسیس شده است و با تشکیل دوره های آموزشی در زمینه های مختلف سعی در جذب مخاطبین همان منطقه دارد.

فرهنگسراها به عنوان مجموعه ای منسجم و با هویت به آموزش علاقه مندان در رشته های مختلف می پردازد. اطلاع از میزان آشنایی ساکنین مناطق با فرهنگسراها و فعالیتهای آن، زمینه را برای انجام هر چه بهتر وظیفه آنها هموار می کند.

از جمله رشته های هنری و اجتماعی که در فرهنگسراها آموزش داده می شوند، می توان به مواردی همچون مسایل تربیتی،  حفظ سلامتی، اطلاعات دینی، مسائل مختلف زندگی، هنر و ورزش اشاره کرد. موارد فوق الذکر علاوه براینکه موضوعاتی جدای از هم به شمار می روند، اما به نوعی به هم وابسته هستند.

به منظور آگاهی از نظرات و آرای ساکنین مناطق مختلف، تحقیق میدانی انجام گرفت که نتایج حاصل از آن در برنامه ریزی های آتی فرهنگسراها مورد توجه قرار می گیرد. بخشی از این سنجش آرا به روزنامه همشهری اختصاص یافته است که نتیجه آن در سیاست های آتی روزنامه تجربه خواهد شد.

اهداف پژوهش

مهمترین اهداف این پژوهش عبارت بوده‌اند از:
1. شناخت دیدگاههای مردم تهران نسبت به عملکرد شهرداری از طریق فرهنگسراها در آموزش مردم در زمینه های مختلف

2. شناخت رشته های هنری، ‌ورزشی و دینی که مردم تهران علاقه دارند در آن زمینه اطلاعات بیشتر بدست بیاورند یا در آن رشته آموزش ببینند.

3. میزان اهمیتی که مردم تهران برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه های روانشناسی، ‌ورزشی،‌ هنری و دینی برای خود، فرزندان و همسرشان قائل هستند.

4. ارزیابی مردم از نقش روزنامه همشهری در کمک به آنها برای بدست آوردن اطلاعات جامع و کامل در زمینه های هنری، ‌ورزشی، روانشناسی و دینی

نوع مطالعه و روش تحقیق:
این پژوهش در نخستین گام، یک تحقیق توصیفی است که قصد دارد نگرش و ارزیابی مردم را مورد سنجش و توصیف قرار دهد. برای این منظور از روش پیمایشی به عنوان یک روش پهنانگر که داده‌های مورد نیاز را به طور مستقیم و از طریق مراجعه به اقشار و گروههای متفاوت ساکن در جامعه آماری، گردآوری می‌نماید، استفاده شده است.

در عین حال در این پژوهش تلاش شده است با استعانت از برخی متغیرهای جامعه‌شناختی همچون سن، سواد، جنسیت و منطقه مسکونی، داده‌ها توصیف و مورد تحلیل و آنالیز لایه‌بندی نیز قرار گیرد. به تعبیر دقیق‌تر در توصیف نگرشها و داده‌های کسب شده نوعی لایه‌بندی و گونه‌شناسی از جامعه نیز مدنظر قرار گرفته تا بتوان تفاوتهای دیدگاههای پاسخگویان را فراتر از توصیفهای کلی، مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

جامعه آماری و حجم نمونه
جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه شهروندان تهرانی بالاتر از 18 سال است که در یکی از مناطق 22 گانه شهر تهران ساکن می‌باشند. با در نظر گرفتن حجم جمعیت بلوکهای نمونه، تعداد 1177 نفر به عنوان حجم نهایی نمونه تحقیق انتخاب و مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

روش جمع‌آوری داده‌ها
تکنیک جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه بوده است که شامل سؤالات باز و بسته می‌گردد و از طریق گفتگوی حضوری پرسشگران که نسبت به اهداف پرسشنامه توجیه و قبلاً مراحل آموزش را پشت سر نهاده و در فرایندهای متفاوت تبحر کامل نسبت به فنون پرسشگری یافته‌اند، اجرا شده است.

چکیده
تربیتی: در حالی که 80 درصد از پاسخگویان شرکت در کلاسهای آموزشی برای تربیت فرزندانشان را ضروری می دانند، اما تنها 27 درصد از انها در اینگونه کلاسها شرکت کرده اند. آنها همچنین با حضور همسر و فرزندانشان در این کلاسها نیز بسیار موافقند.

آنها در حالی که اظهار داشتند اطلاعات مورد نیاز در باره مسایل تربیتی را از تلویزیون و کتاب بدست می آورند، اما مطبوعات را نیز از قلم نینداخته و البته نقش فرهنگسراهای شهرداری را نیز در این مورد بسیار مثبت ارزیابی کرده اند.  به همین دلیل با حضور فرزندانشان در کلاسهای تربیتی شهرداری بسیار زیاد موافق هستند.

از نظر 68 درصد از پاسخگویان، روزنامه همشهری می تواند در کمک به تربیت فرزندان نقش زیادی داشته باشد. ضمن اینکه 58 درصد آنها همشهری را در این زمینه موفق دانسته اند.

حفظ سلامتی: بیش از 85 درصد از پاسخگویان آموزش برای حفظ سلامتی را ضروری می دانند و این آموزش را برای همسر و فرزندانشان نیز ضروری تر تشخیص دادند.

پاسخگویان تلویزیون و وزارت بهداشت را برای آموزش حفظ سلامتی مناسب تر از سایر نهادها و ارگان ها تشخیثص داده و البته نقش شهرداری را نیز بسیار مثبت قلمداد کرده و معتقدند شهرداری می تواند در آموزش برای حفظ سلامتی به فرزندانشان بسیار مفید باشد و کمک کند.

سه چهارم پاسخگویان حاضرند در کلاسهای آموزشی حفظ سلامتی شرکت کنند که پاسخگویان مناطق 19، 14 و 22 تمایل بیشتری را ابراز کردند.

پاسخگویان موافق هستند فرزندانشان را برای آموزش سلامتی به فرهنگسراها بفرستند که پاسخگویان مناطق 3، 16، 22 و 14 کاملاً با این اقدام موافق هستند.

سه چهارم از پاسخگویان نقش همشهری را در آموزش حفظ سلامتی مثبت ارزیابی کردند

دینی: تنها یک سوم از یک سوم پاسخگویان تمایل زیادی برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در باره دین و دستورات دینی نشان می دهند. اما نیمی از پاسخگویان گفتند که دوست دارند قرآن، احکام دینی، کلیات دین، زندگی ائمه اطهار، اخلاق و معنویت دینی را فرا بگیرند. ضمن اینکه 38 درصد از پاسخگویان موافق شرکت همسرشان در کلاسهای دینی هستند و قرآن و احکام دینی را برای برای آموزش همسرشان انتخاب کردند.

با اینکه یک سوم از پاسخگویان آشنایی با مسائل دینی را برای فرزندانشان دوست دارند اما 80 درصد آنها تمایل دارند فرزندانشان در این گونه کلاسها شرکت کنند.

پاسخگویان نقش شهرداری و فرهنگسراها را در آشنایی خود و همسرشان با مسایل دینی مثبت ارزیابی کردند که از این میان می توان به پاسخگویان مناطق 14، 6 و 16 اشاره کرد.
پاسخگویان نقش شهرداری را در آشنایی فرزندان با مسایل دینی مثبت ارزیابی کردند که می توان به منطقه 16 به میزان خیلی زیاد و مناطق 5، 13، 14، 17، 18، 19 و 12 در حد زیاد اشاره کرد.

همچنین نقش روزنامه همشهری در آگاهی دادن در باره مسایل دینی مثبت ارزیابی شد. این در حالی است که فقط نیمی از آنها مطالب دینی را می خوانند.

آموزش مسائل مختلف زندگی: پاسخگویان آموزش مسایل مختلف زندگی را برای خود در حالی ضروری می دانند که با این آموزش برای همسر و فرزندانشان بسیار موافقند. ضمن این که مایلند برای تسلط بیشتر بر رفتار و ایجاد رابطه بهتر در زمینه های مختلف آموزش ببینند. پاسخگویان مناطق 3، 6، 10 و 22 تمایل زیادی برای شرکت در این کلاسها دارند.
پاسخگویانی که با آموزش همسرشان در موردمسایل مختلف زندگی موافق هستند، عمدتاً در مناطق 3، 6، 14 و 22 سکونت دارند و تمایل خود را بسیار زیاد ابراز کردند.

پاسخگویانی که  به شرکت فرزندانشان در کلاسهای آموزشی تمایل دارند، اکثراً در مناطق 3، 6، 10، 16، 18، 21 و 22 سکونت دارند.

بسیاری از پاسخگویان نقش شهرداری و فرهنگسراها را بسیار مثبت ارزیابی کردند که در این میان پاسخگویان مناطق 3، 22، 10 و 16 این نقش را کاملاً مثبت ارزیابی کردند.

نقش شهرداری و فرهنگسراها را در آموزش فرزندان مثبت ارزیابی شد که مناطق 10 و 16 آنرا کاملاً مثبت ارزیابی کردند.

ضمن این که اکثریت پاسخگویان منطقه 3 گفتند شهرداری در آموزش فرزندان هیچ نقشی ندارد.

پاسخگویان نقش روزنامه همشهری را در بدست آوردن مطالبی که برای موفقیت در زندگی به آن چه خود و فرزندانشان نیاز دارند کاملاً مثبت ارزیابی کردند.

هنر: نیمی ازپاسخگویان علاقه مندند کارهای هنری یاد بگیرند. از بین هنرها نقاشی، موسیقی و خیاطی بیشتر مورد توجه بوده اند. هر چند که خطاطی، گل سازی، صنایع دستی، سینما و گلدوزی نیز مورد توجه پاسخگویان برای یادگیری بوده است. البته گرافیک، تئاتر و مجسمه سازی هم علاقه مندانی دارد هر چند که تعداد آنها زیاد نیست.

بیش از نیمی از پاسخگویان مایلند همسرشان در آموزش هنر ببینند که اکثر آنها رشته موسیقی را انتخاب کردند. یک سوم از پاسخگویان تمایل دارند فرزندانشان آموزش هنری ببینند که نقاشی را در صدر انتخابهای خود قرار دادند. هرچند که موسیقی و خطاطی نیز علاقه مندانی داشته است.

نزدیک به یک سوم از فرزندان پاسخگویان تاکنون آموزش هنری دیده اند که بالغ بر 70 درصد از پاسخگویان، مکان آموزش را اظهار نکرده اند. با این حال مدرسه با 8 درصد بیشترین پاسخ در این زمینه بوده است.

همچنین حدود 70 درصد از پاسخگویان نگفتند که فرزندانشان در چه رشته ای آموزش دیده اند اما در سایر موارد نقاشی با حدود 9 درصد بیشترین رشته ای است که فرزندان پاسخگویان آموزش دیده اند.

حدود 80 درصد نقش شهرداری را در آموزش هنر مثبت ارزیابی کردند که پاسخگویان مناطق 3، 5، 10 و 17 آن را کاملاً مثبت ارزیابی کردند.

مناطق 5، 10، 16  و 21 کاملاً علاقه دارند فرزندانشان در کلاسهای آموزشی شرکت کنند.
حدود 62 درصد از پاسخگویان از تشکیل کلاسهای آموزشی فرهنگسرا ها مطلع هستند.

ضمن این که نقش همشهری را در معرفی کارهای هنری و آموزش مثبت ارزیابی کردند. اما تنها نیمی از پاسخگویان صفحات هنری روزنامه را می خوانند.

ورزش: حدود نیمی از پاسخگویان به ورزش علاقه دارند و تمایل دارند مهارت ورزشی کسب کنند. 74 درصد اظهار می کنند که ضرورت دارد همسرشان در کلاسهای ورزشی شرکت کنند ولی 67 درصد تمایل ندارند فرزندانشان در رشته های ورزشی شرکت کنند.

پاسخگویان نقش شهرداری را در آموزش خود و همسرشان مثبت ارزیابی کرده اند. این پاسخگویان عمدتاً در مناطق 5، 10، 16، 6 و 14 سکونت دارند.

تمایل پاسخگویان برای شرکت فرزندان در محیط های ورزشی و دوره های آموزشی شهرداری بیشتر مربوط به مناطق 21، 5، 10، 16 و 6 می شود.

پاسخگویان نقش همشهری را در برآوردن نیازهای ورزشی مثبت ارزیابی کردند.

مشخصات پاسخگویان
در جمع بندی پاسخها باید به این نکته توجه کرد که بیش از 53 درصد از پاسخگویان زن، 97 درصد متأهل و 16.2 درصد بین 30 تا 34 سال سن دارند.

40 درصد از آنها تحصیلات دیپلم دارند. تحصیلات یک چهارم از مجموع پاسخگویان بیش از دیپلم و یک سوم کمتر از دیپلم است. بیش از 42 درصد از پاسخگویان خانمهای خانه دار هستند و 75 درصد از پاسخگویان روزنامه همشهری را می خوانند.

مشخصات جنسی پاسخگویان
آمارمندرج در جدول شماره 1 نشان می دهد که تقریباً  53 درصد پاسخگویان این طرح را زنان و 47 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

جدول 1: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس جنس

درصد تعداد جنس
زن 627 53.3
مرد 550 46.7
جمع 1177 100

تربیت فرزندان

تاکنون 27.4 درصد از پاسخگویان برای تربیت بهتر فرزندان خود در کلاسهای آموزشی مرتبط شرکت کرده اند. اما 80 درصد از آنها حضور در اینگونه کلاسها را بسیار ضروری می دانند. 76.5 درصد از پاسخگویان با حضور همسرشان در کلاسهای آموزشی برای تربیت فرزندان موافقند. ضمن اینکه 85 درصد از پاسخگویان شرکت در این کلاسها را برای فرزندان خود نیز لازم می دانند.

پاسخگویان حضور در کلاسهای آموزشی تربیت فرزندان را برای خود، همسر و فرزندانشان ضروری می دانند. فاصلة درصدی بین افرادی که از این دوره های آموزشی استفاده برده اند تا کسانی که مایلند در این کلاسها شرکت کنند، فاصله ای بسیار زیاد است. (بین 27 تا 80 درصد) این فاصله می تواند بنا به دلایلی ایجاد شده باشد:

1. از جمله اطلاع رسانی ضعیف ومحدود از سوی برگزار کنندگان این دوره ها،
2. روشن و واضح نبودن آیتم هایی که قرار است آموزش داده شود،
3. عدم خلاقیت در برگزاری دوره ها که به جذب نامتعادل و ناموفق متقاضیان می انجامد،
4. جدی نگرفتن این گونه دوره ها برای برگزار کنندگان،
5. مسلط نبودن و اشراف نداشتن مربی آموزش دهنده به موضوع بحث.

پاسخگویان اظهارداشتند که اطلاعات مورد نیاز در باره مسائل تربیتی را بیش از همه از تلویزیون و کتاب بدست می آورند و مطبوعات در رده سوم قرار دارند.

نیمی از پاسخگویان گفتند که اطلاعات تربیتی مربوط به فرزندانشان را از فرهنگسراها بدست آورده اند. ضمن این که پاسخگویان مناطق 16،10، 5، 6 و 14 نقش شهرداری را در بالا بردن سطح اطلاعات آنها کاملاً مثبت (با تأثیر خیلی زیاد) ارزیابی کرده اند. به این ترتیب می توان برنامه های آموزشی مطرح شده در فرهنگسراهای این مناطق را مورد بررسی بیشتر قرار داد و از آن به عنوان الگو برای سایر مناطق استفاده کرد.

پاسخگویان مناطق یک، 8، 9، 17، 19، 21 و 22 نیز نسبت به نقش شهرداری نظر مثبت دارند. پاسخگویان مناطق 2، 3، 4، 7، 12، 13، 15، 18 و 20 نقش شهرداری را خوب توصیف کردند.

با مرور در برنامه های فرهنگسراهای مناطقی که نقش فرهنگسراها را مثبت و خوب ارزیابی کرده اند، می توان به نکات مثبت و منفی آنها پی برد و با رفع نواقص احتمالی و تغییر در برنامه ها به نتیجه دلخواه رسید.

80 درصد از پاسخگویان با حضور فرزندانشان در دوره های تربیتی خیلی زیاد موافق هستند. ضمن اینکه پاسخگویان مناطق 5، 6، 10، 12، 14، 16 و 20  تمایل خیلی زیادی برای شرکت فرزندانشان در دوره های تربیتی نشان دادند. همچنین پاسخگویان مناطق یک ، 3، 4، 8، 9، 11، 15، 17، 18، 19 و 21 نیز تمایل زیادی برای شرکت فرزندانشان در دوره های تربیتی ابراز کردند.

باید توجه کرد که این تمایل بسیار زیاد، اشتیاقی را به همراه دارد که برای سیراب کردن آن باید بسیار زحمت کشید.

البته پاسخگویان مناطق 22، 2، 7، و 13 تمایل کمتری برای حضور فرزندانشان در دوره های تربیتی دارند. این آمار نشاندهنده این نیست که فرزندان پاسخگویان در این مناطق به آموزش دوره های تربیتی نیاز ندارند. با مرور پیشینه برنامه دوره های آموزشی می توان نقاط ضعف آنرا یافت و در برنامه ها به گونه ای تغییرات ایجاد کرد که باعث جذب مخاطب شده و پاسخگویان نیاز به این دوره ها واقعاً احساس کنند.

حدود 48 درصد از پاسخگویان اظهار داشتند که شهرداری در آموزش مسایل تربیتی موفق بوده است. 32 درصد از پاسخگویان این موفقیت را بسیار کم ارزیابی کرده اند.

38 درصد از پاسخگویان نقش همشهری را در کمک کردن به تربیت فرزندان زیاد قلمداد کردند.

 58 درصد از پاسخگویان همشهری را در ارائه مطالب تربیتی موفق دانستند.  از دید پاسخگویان، روزنامه همشهری در ارائه مطالب تربیتی موفق بوده است که این قابل تقدیر است.

اما تنها بیش از یک سوم از پاسخگویان اظهار داشتند که همشهری در کمک کردن به تربیت فرزندان نقش مؤثری داشته است. بنابراین روزنامه همشهری می تواند با ارائه مطالب بیشتر در بارة تربیت فرزندان به ابتکاری جدید دست بزند.

منابعی که پاسخگویان اطلاعات مورد نیاز خود رادر مورد مسائل تربیتی بدست می آورند
ازمردم سوال شد:اگر بخواهید اطلاعاتی درباره مسائل تربیتی بدست بیاورید معمولاً از کجا بدست  می آورید؟

آمارمندرج در جدول شماره2نشان می دهد که پاسخگویان از چه منابعی اطلاعات خود را در زمینه مسائل تربیتی بدست می آورند. پاسخگویان در جواب به این سوال حداکثر تا سه منبع را  می توانسته اند بیان کنندومشخص شده است که پاسخگویان اطلاعات تربیتی خود را بیشتر از تلویزیون، کتلب، مطبوعات بدست می آورند.

جدول 2: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس منابع اطلاعاتی درباره مسائل تربیتی

پاسخها تعداد درصد
تلویزیون 533 15
مطبوعات 350 9.9
کتاب 505  14.3
دوستان 148  4.1
اینترنت 60  1.6
اعضای خانواده  199  5.6
معلمین و مدرسه 177 5
روحانیون 44  1.2
مشورت با همسرم 165  4.6
تا به حال موردی پیش نیامده 50  1.4
سایر 93  2.6
اظهار نشده 1207  34
جمع 3531 100

نقش شهرداری  در بالا بردن سطح اطلاعات  پاسخگویان برای تربیت فرزندانشان 
ازمردم پرسیده شد:شهرداری از طریق فرهنگسراها و کارهای فرهنگی که انجام می دهد تا چه حد توانسته است به شما و همسرتان کمک کند تا چیزهایی را که برای تربیت فرزندانتان لازم دارید  به دست بیاورید؟

 بیش از نیمی از پاسخگویان اظهار داشته اند که اطلاعات تربیتی مربوط به فرزندانشان را از فرهنگسراها بدست آورده اند.

جدول 3: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش شهرداری در بالا بردن سطح اطلاعات آنها

پاسخها تعداد درصد
خیلی کم  88  7.5
کم 82 7.0
تاحدی 323 27.4
زیاد 323 27.4
خیلی زیاد 229 19.5
اظهار نشده 132 11.2
جمع 1177 100

نظر پاسخگویان  درباره موفقیت شهرداری در آموزش مسائل تربیتی
و سوال بعدی اینکه: فکر می کنید شهرداری تا به حال چقدر توانسته در آموزش مسائل تربیتی موفق باشد؟

 هدف از این سوال این بوده است که نظر مردم را در موفقیت شهرداری در این زمینه جویا شوند. پاسخگویان معادل 32 درصد موفقیت شهرداری را در این زمینه خیلی کم وکم و26.1درصد تا حدی ارزیابی کرده ا ند و معادل 20.1درصد به این سئوال پاسخی ندادهاند که البته یک پنجم از پاسخگویان را شامل می شود.

جدول 4: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس موفقیت شهرداری در آموزش مسایل تربیتی 

پاسخها تعداد درصد
خیلی کم 229  19.5
کم 147 12.5
تاحدی 307  26.1
زیاد 191  16.2
خیلی زیاد 67  5.7
اظهار نشده 236 20.1
جمع 1177 100

نقش روزنامه همشهری در کمک کردن به  پاسخگویان برای تربیت  فرزندان

از پاسخگویان سوال شد:فکر می کنید روزنامه همشهری چقدر می تواند به شما وهمسرتان در زمینه تربیت بچه ها کمک کند؟

در پاسخ به این سوال بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5 نزدیک به 60 درصد از پاسخگویان نقش روزنامه همشهری را در کمک برای تربیت فرزندان مثبت ارزیابی کرده اند.

جدول 5: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش روزنامه همشهری در تربیت فرزندان

پاسخها تعداد درصد
خیلی کم 76 6.5
کم 84  7.1
تاحدی  393 33.4
زیاد  292 24.8
خیلی زیاد 154 13.1
اظهار نشده  178  15.1
جمع 1177 100

نظر پاسخگویان درباره موفقیت روزنامه همشهری در معرفی مسایل تربیتی

پرسیده شد:فکر می کنید همشهری تا به حال چقدر توانسته مسائل تربیتی را به خوبی معرفی کند؟

هدف از این سوال موفق بودن روزنامه همشهری در معرفی مسائل تربیتی است.حدود 50 درصد از پاسخگویان همشهری را در معرفی مسایل تربیتی موفق ارزیابی کرده اند.

جدول 6: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس موفقیت روزنامه همشهری در معرفی مسایل تربیتی

پاسخها تعداد درصد
خیلی کم 99 8.4
کم 134 11.4
تاحدی 375 31.9
زیاد 230 19.5
خیلی زیاد 79 6.7
اظهار نشده 260 22.1
جمع 1177 100.0

سلامتی

حدود 50 درصد از پاسخگویان موافق آموزش خود برای حفظ سلامتی هستند. 86 درصد موافق آموزش همسرشان و بالغ بر 90 درصد موافق آموزش فرزندانشان برای حفظ سلامتی هستند.

این آمار بالا برای حفظ سلامتی که کاملاً طبیعی به نظر می رسد، نشان از توقعات جامعه دارد که برآورده کردنشان نیاز به برنامه ریزی کارشناسانه و هماهنگی و مدیریت ویژه دارد.

هر چند که بازدهی این توجه و حفظ سلامتی در جامعه بر کسی پوشیده نیست، اما اگر آموزشهای بهداشتی و سلامتی همواره با ابتکار و خلاقیت همراه شود، تأثیری شگرف و ماندگار خواهد داشت.

یک پنجم از پاسخگویان نقش تلویزیون را در آموزش مثبت ارزیابی کردند. البته وزارت بهداشت و روزنامه تقریباً در یک حد و کمتر از تلویزیون مورد توجه هستند. ضمن این که بیش از 80 درصد از پاسخگویان نقش شهرداری را مثبت ارزیابی کردند.

رسانه تلویزیون بنا به ویژگیهای خاص خود همواره بیشتر از سایر رسانه ها مورد توجه عموم بوده است و به تبع آن افرادی که در برنامه های تلویزیونی مشاهده می شوند، نیز از محبوبیت و توجه ویژه ای برخوردارند.

اگر افرادی که در برنامه های تلویزیونی در مورد سلامتی و موارد پزشکی صحبت می کنند به فرهنگسراها دعوت شوند، ارتباطی برقرار می شود که مورد توجه بیشتر ساکنین همان مناطق خواهد بود.

البته پاسخگویان منطقه 21، 6، 10 و 16 نقش شهرداری را کاملاً مثبت؛ مناطق 5، 7، 8، 9، 11، 12، 14، 17، 18، 20 و 22 مثبت و مناطق یک ، 2، 3، 4، 13، 15 و 19 خوب ارزیابی کردند.

باید بین مناطقی که نقش شهرداری را کاملاً مثبت، مثبت یا خوب ارزیابی کردند، تفاوت قائل شد و  آن را پایة برنامه ریزیهای آتی در نظر گرفت.

80 درصد از پاسخگویان معتقدند شهرداری با آموزش برای حفظ سلامتی می تواند به فرزندانشان کمک کند و چهار پنجم از آنها موافقند فرزندانشان را به دوره های آموزشی فرهنگسراها برای حفظ سلامتی بفرستند.

سه چهارم پاسخگویان حاضرند در کلاسهای آموزشی برای حفظ سلامتی شرکت کنند.
پاسخگویان مناطق 19، 14 و 22 کاملاً تمایل دارند در این کلاسها شرکت کنند. پاسخگویان مناطق 4، 5، 9، 12، 16، 18، 20 و 21 تمایل دارند. مناطق 1، 2، 3، 6، 7، 8، 10، 13، 15، 17 و 11 تا حدی تمایل دارند در این کلاسها شرکت کنند.

با توجه به جمعیت مناطقی که تمایل خود را برای شرکت در کلاسهای آموزشی حفظ سلامتی اعلام کردند، برنامه ریزی دوره های جدید در این زمینه را ناگزیر می کند.

سه چهارم از پاسخگویان نقش همشهری را در آشنا کردن خانواده ها برای حفظ سلامتی مثبت ارزیابی کردند. امید است با ارائه مطالب بیشتر در این زمینه بتوان نظر همه پاسخگویان را به روزنامه همشهری جلب کرد.

نظر پاسخگویان درباره ضرورت آموزش آنها  برای حفظ سلامتیشان
ازپاسخگویان سوال شد:برای اینکه بتوانید راههای مناسب و علمی را برای حفظ سلامتی خودتان بشناسید لازم می دانید که در این زمینه آموزش هایی بینید یا خیر؟
آمارمندرج در جدول شماره 7 نشان می دهد بیش از 85 درصد از پاسخگویان  آموزش برای سلامتی خود را ضروری می دانند.

جدول 7: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس آموزش آنها برای حفظ سلامتی خود

پاسخها تعداد درصد
موافقم 670 56.9
تاحدی موافقم 335  28.5
موافق نیستم 128 10.9
نمی دانم 40 3.4
بی جواب . 4 0.3
جمع 1177 100

سازمانهایی که می توانند در زمینه آموزش پاسخگویان برای حفظ سلامتیشان موثر باشند

و سوال بعدی اینکه:فکر می کنید چه سازمانهایی می توانند در این زمینه به شما کمک کنند تا آن چیزهایی را که برای حفظ سلامتی جسمانی و روانی شما لازم است به شما آموزش دهند؟

آمارمندرج در جدول شماره  8 نشان می دهد پاسخگویان به ترتیب رادیووتلویزیون، آموزش و پرورش وزارت بهداشت ، روزنامه ها، شهرداری و مساجد و سایر مکانها را برای حفظ سلامت جسمانی و روانی اظهار کردند.که یک پنجم از پاسخگویان تلویزیون را در آموزش برای حفظ سلامتی مثبت ارزیابی کرده اند و روزنامه ها را تنها 10 درصد شریک دانسته‌اند. (معادل یک دهم) به عبارتی روزنامه ها باید تلاش بیشتری داشته باشند.

جدول8: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سازمانهایی که درزمینه آموزش می توانند موثر باشند

پاسخها  تعداد درصد
بهداشت 393 11.1
رادیو و تلویزیون 722  10.8
روزنامه ها 383  20.4
آموزش و پرورش 462  13
مساجد 90  2.5
شهرداری 186 5.2
سایر 64 1.8
اظهار نشده 54  1.5
جمع  3531 100

نقش شهرداری در آموزش پاسخگویان و همسرانشان برای حفظ سلامتی

سوال شد:شهرداری از طریق فرهنگسراها و دوره های آموزشی ای که برگزار می کند چقدر می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا ‌آن چیزهایی را که برای حفظ سلامتی لازم است بیشتر بشناسید؟

آمارمندرج در جدول شماره  9 نشان می دهد که بیش از 80 درصد از پاسخگویان نقش شهرداری و اقدامات آن را در آموزش شهروندان برای حفظ سلامتی مثبت ارزیابی کرده اند.

جدول9: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش شهرداری در آموزش دادن برای حفظ سلامتی

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 66  5.6
کم 83  7.1
تاحدی 369  31.4
زیاد 366  31.1
خیلی زیاد 209  17.8
اظهار نشده 84 7.1
جمع 1177 100

از مردم پرسیده شد:پاسخگویان چقدربرای حفظ سلامتی خانواده در دوره های آموزشی فرهنگسراها و شهرداری شرکت  می کنند؟   

چقدر حاضرید خودتان و همسرتان در دوره های آموزشی ای که شهرداری و فرهنگسراها  برای آموزش سلامتی برگزار می کنند شرکت کنید؟

در پاسخ به این سوال بیش از 75 درصد معادل سه چهارم پاسخگویان حاضرند برای حفظ سلامتی خانواده در دوره های آموزشی فرهنگسراها شرکت کنند.

جدول 10: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس تمایل شرکت در کلاسهای آموزشی برای حفظ سلامتی

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 99  8.4
کم 106 9.0
تاحدی 388  33.0
زیاد 361  30.7
خیلی زیاد 166  14.1
اظهار نشده 57  4.8
جمع 1177 100

 نظر پاسخگویان درباره نقش روزنامه همشهری در آشنا کردن خانواده ها  برای حفظ سلامتی

سوال شد:روزنامه همشهری چقدر می تواند به آشنایی شما، همسر و فرزندانتان با آنچه برای حفظ سلامتی لازم است، کمک کند؟

 بر اساس ارزیابی سه چهارم از پاسخگویان نقش روزنامه همشهری را در آشنا کردن خانواده ها برای حفظ سلامتی،‌ مثبت ارزیابی کرده اند.

جدول 11: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش روزنامه همشهری در آشنا کردن خانواده ها برای حفظ سلامتی

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 46 3.9
کم 84  7.1
تاحدی 376  31.9
زیاد 360  30.6
خیلی زیاد 140 11.9
اظهار نشده 171  14.5
جمع 1177 100

دینی

60 درصد از پاسخگویان اعلام کردند که خود راه های رفع نیاز به آموزش  در زمینه دین و دستورات دینی را می دانند،  بیش از نیمی از پاسخگویانی اظهار می کنند قرآن، احکام دینی، کلیات دین، زندگی ائمه اطهار، اخلاق و معنویت دینی رامایلند فرا بگیرند.

38 درصد از پاسخگویان موافق شرکت همسرشان در کلاسهای دینی هستند و قرآن و احکام دینی را برای برای آموزش همسرشان انتخاب کردند. شاید بتوان با تشکیل کلاسهای مخصوص همسران از این اتفاق نظر استقبال کرد.

یک سوم از پاسخگویان آشنایی با مسائل دینی را برای فرزندانشان دوست دارند و 80 درصد آنها تمایل دارند فرزندانشان در این گونه کلاسها شرکت کنند.

در حدود 80 درصد از پاسخگویان نقش شهرداری و فرهنگسراها را در آشنایی خود و همسرشان با مسایل دینی، مثبت ارزیابی کردند.  پاسخگویان مناطق 14، 6 و 16 کاملاً مثبت، 22، 5، 17 و 18 مثبت و یک، 2، 3، 4، 7، 8، 9، 10، 13، 15، 20 و 21 خوب ارزیابی کردند.

باید دید برای مناطق 14، 6 و 16 چه برنامه هایی تدارک دیده شده بود که با استقبال آنها روبرو شده است. از این تجربه می توان بخوبی استفاده کرد.

همچنین حدود 80 درصد از پاسخگویان نقش شهرداری را در آشنایی فرزندان با مسایل دینی مثبت ارزیابی کردند. اما پاسخگویان منطقه 16 این نقش را کاملاً مثبت؛ مناطق 5، 13، 14، 17، 18، 19 و 12 مثبت و مناطق 9، 15، 20، 21، 22 و 6 خوب ارزیابی کردند.

با نگاهی به عملکرد و برنامه آموزشی فرهنگسراها در منطقه 16 می توان تفاوت آن را با سایر مناطق دید و از آن تجربه گرفت. بهر حال عملکرد فرهنگسراهای منطقه 16 قابل تقدیراست.

بیش از 70 درصد از پاسخگویان نقش روزنامه همشهری را در آگاهی دادن در باره مسایل دینی مثبت ارزیابی کرده اند. در حالی که فقط نیمی از آنها مطالب دینی را می خوانند. نکته قابل توجه این جاست که فقط نیمی از مطالب دینی روزنامه همشهری خوانده می شود ولی نقش روزنامه مثبت ارزیابی می شود.

شاید یکی از دلایل مطالعه نکردن مطالب دینی روزنامه همشهری، این باشد که مطالب دینی این روزنامه بیشتر همراه با مناسبتهاست. در ایامی که با مناسبتهای مختلف عجین می شوند، تمام رسانه ها اعم از تلویزیون، رادیو، مطبوعات و بویژه روزنامه ها اقدام به پخش برنامه یا چاپ مطالبی در این زمینه می کنند.

در واقع مخاطب در فضای آکنده از مطالب دینی قرار می گیرد که مملو از مطالب یکسان با موضوعی واحد است.

روزنامه همشهری با برنامه ریزی دقیق و منظم و چاپ مستمر مطالب دینی با موضوعات مختلف اخلاقی و اجتماعی می‌تواند نظر تعداد بیشتری از شهروندان را بخود جلب کند و موجبات رضایت آنان را از مجموعه مطالب همشهری افزایش دهد. 

میزان علاقه پاسخگویان برای بدست آوردن اطلاعات دینی
بعضی از مردم می خواهند درباره دین و دستورات دینی اطلاعات بیشتری داشته باشند،‌ شما چقدر علاقمند هستید درباره مسائل دینی اطلاعات بیشتری بدست آورید؟

نتیجه ای که در پاسخ به این سوال بدست آمده است مشخص می کند حدود 60 درصد پاسخگویان نمی خواهند اطلاعات بیشتری درباره دین و دستورات دینی داشته باشند. در مقابل بیش از یک سوم پاسخگویان خیلی زیاد تمایل نشان داده اند.

جدول 12: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس میزان علاقه آنها برای بدست آوردن اطلاعات دینی

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 383  32.5
کم 308  26.2
تاحدی 196  16.7
زیاد 123  10.5
خیلی زیاد 117  9.9
اظهار نشده 50  4.2
جمع 1177 100

پاسخگویان بیشتر علاقه دارند چه چیزهایی از دین را بشناسند؟

از پاسخگویان پرسیدیم: چه چیزهایی از دین را بیشتر علاقه  دارید بشناسید؟ کدامیک از مسائل دینی را؟ قرآن، احکام و دستورات دینی و .....؟

پاسخگویان در پاسخ به این سئوال می توانستند حداکثر سه گزینه را انتخاب کنند. براساس آمار مندرج در جدول شماره  13، پاسخگویان علاقه دارندبه ترتیب قرآن، احکام دینی، کلیات دین، زندگی ائمه اطهار، اخلاق و معنویت دینی، مسائل مربوط به جهان پس از مرگ و خلقت جهان را بشناسندو معادل 46 درصد از پاسخگویان به این سوال جواب نداده اند به عبارتی علاقه ای به دانستن مطالب دینی ندارند. درحالی که مابقی پاسخگویان علاقه خود را به دانستن مسایل دینی به ترتیب  فوق عنوان کرده اند.

جدول 13: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس چیزهایی از دین که علاقه دارند بشناسند

پاسخها  تعداد درصد
کلیات دین 271  7.6
قرآن 508  14.3
احکام دینی 392 11.1
زندگی ائمه اطهار 238  6.7
اخلاق و معنویت دینی 214 6
مسائل مربوط به جهان پس از مرگ 97  2.7
خلقت جهان 65  1.8
شیعه 65  1.8
سایر 59  1.6
اظهار نشده 1622  45.9
جمع 3531 100

ارزیابی نقش شهرداری ( فرهنگسراها) در آشنایی پاسخگویان و همسرشان با مسائل دینی

از مردم پرسیده شد: فکر می کنید شهرداری از طریق فرهنگسراها و کلاسهایی که دارد چقدر می تواند به شما و همسرتان کمک کند که مسائل دینی را بهتر و بیشتر بشناسید؟

نتایج بدست آمده از این سئوال نشان دهنده آن است که حدود 80 درصد از پاسخگویان نقش شهرداری و فرهنگسراها را در آشنایی خود و همسرشان با مسایل دینی مثبت ارزیابی کرده اند.

جدول 14: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش شهرداری در آشنایی آنها و همسرشان با مسائل دینی

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 76 6.5
کم 66  5.6
تاحدی 415  35.3
زیاد 321 27.3
خیلی زیاد 197  16.7
اظهار نشده 102  8.7
جمع 1177  100

 ارزیابی نقش روزنامه همشهری  در آگاهی دادن درباره  مسایل دینی از نظر پاسخگویان
ازمردم پرسیده شد:روزنامه همشهری چقدر می تواند به شما کمک کند تا مسائل دینی را بیشتر بشناسید؟

آمار مندرج در جدول شماره 15 بیانگر آن است که بالغ بر 70 درصد از پاسخگویان نقش روزنامه همشهری را در آگاهی دادن وشناخت مسایل دینی مثبت ارزیابی کرده اند.

جدول 15: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش روزنامه همشهری در آگاهی دادن مسائل دینی

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 74 6.3
کم 90  7.6
تاحدی 403  34.2
زیاد  320  27.2
خیلی زیاد 108  9.2
اظهار نشده 182 15.5
جمع 1177  100

مطالعه  مطالب دینی روزنامه همشهری توسط پاسخگویان

از مردم پرسیده شد: مطالب دینی همشهری را تا به حال مطالعه کرده اید؟

آمارمندرج در جدول شماره  16 نشان می دهد که معادل 24.6 درصد از پاسخگویان مطالب دینی روزنامه همشهری را مطالعه کرده اند. معادل 42.8 تاحدی و معادل 27.2 درصد مطالب دینی روزنامه همشهری را تا به حال مطالعه نکرده اند.

معادل 5.4 درصد نیز به این سئوال جوابی   نداده اند. نیمی از پاسخگویان بهر حال مطالب دینی روزنامه همشهری را مطالعه می کنند حتی اگر همیشه این کار را نکنند.

جدول 16: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس مطالعه مطالب دینی روزنامه همشهری

پاسخها  تعداد درصد
بله 289  24.6
خیر 504  42.8
تاحدی 320   27.2
اظهار نشده 64  5.4
جمع 1177 100

تمایل پاسخگویان برای شرکت در کلاسهای  آموزشی مسایل مختلف زندگی

ازپاسخگویان پرسیده شد:خودتان چقدر دوست دارید که در دوره ها یا کلاسهای مخصوصی که مسائل مختلف زندگی را آموزش می دهند شرکت کنید؟

آمار مندرج در جدول بیانگر آن است که معادل 12.8 درصد خیلی کم و کم،‌ معادل 29.7 تاحدی،‌ معادل 54.9 درصد زیاد و خیلی زیاد مایل هستند که در کلاسهای آموزشی مسائل مختلف زندگی شرکت کنند و آموزش ببینند.

این آمار نشان می دهد که حدود 85 درصد از پاسخگویان مایلند که در زمینه های مختلف برای تسلط بیشتر بر رفتار خود و ایجاد رابطه بهتر با فرزندان و همسر خود آموزش ببینند. معادل 2.6 درصد در این باره نظری نداشته اند.

جدول 17: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس تمایل شرکت در کلاسهای آموزشی مسائل مختلف زندگی

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 76  6.5
کم 74  6.3
تاحدی 350  29.7
زیاد 426 36.2
خیلی زیاد 220  18.7
اظهار نشده 31  2.6
جمع 1177  100

 هنری

نیمی ازپاسخگویان علاقه مندند که کارهای هنری یاد بگیرند.
نقاشی، موسیقی و خیاطی بیشتر مورد توجه بوده است. هر چند که خطاطی، گل سازی، صنایع دستی، سینما و گلدوزی نیز مورد توجه پاسخگویان برای یادگیری بوده است. البته گرافیک، تئاتر و مجسمه سازی هم علاقه مندانی دارد هر چند که تعداد آنها زیاد نیست.

زمان مناسب برای فراگیری کارهای هنری برای فرزندان و مادران تابستان است . چرا که تعطیلی مدارس فرصت خوبی برای تجدید قوای روحی پیش می آید. انجام کارهای هنری به نوعی غذای روح محسوب شده و از تنشها و فشارهای روحی و روانی که در زمان پرکاری مثل پاییز و زمستان بر فرد وارد آمده است، می کاهد.

بیش از نیمی از پاسخگویان مایلند همسرشان در کارهای هنری آموزش ببینند که اکثر آنها رشته موسیقی را انتخاب کردند. یک سوم از پاسخگویان تمایل دارند فرزندانشان آموزش هنری ببینند که نقاشی را در صدر انتخابهای خود قرار دادند. هرچند که موسیقی و خطاطی نیز علاقه مندانی داشته است.

همسران دلسوز مایلند فشار و خستگی کارهای روزانه را از همسرشان بگیرند و در این راه آموزش هنر را مناسبترین راه می بینند. آنها با انتخاب رشته هنری مورد علاقه خود و همسرشان برنامه ریزی را برای فرهنگسراها آسان تر کردند.

نزدیک به یک سوم از فرزندان پاسخگویان تاکنون آموزش هنری دیده اند که بالغ بر 70 درصد از پاسخگویان مکان آموزش را اظهار نکرده اند. با این حال مدرسه با 8 درصد بیشترین پاسخ در این زمینه بوده است.

آموزش هنری فرزندان احتمالاً در آموزشگاههای متفرقه بوده است. اگر فرزندی در فرهنگسرا که مشروعیت بیشتری نزد خانواده ها دارد، آموزش دیده بودند، قطعاً به آن اشاره می شد. تبلیغات فرهنگسراها و  ایجاد امکانات رفاهی بیشتر می تواند فرهنگسراها را نزد خانواده ها مقبول تر سازد.

همچنین حدود 70 درصد از پاسخگویان نگفتند که فرزندانشان در چه رشته ای آموزش دیده اند اما نقاشی با حدود 9 درصد بیشترین رشته ای است که فرزندان پاسخگویان آموزش دیده اند.

محبوبیت نقاشی در بین مردم زیاد است. شاید به دلیل سادگی آن باشد. می توان از این همه محبوبیت نهایت استفاده را برد. کلاسهای آموزشی مختلف نقاشی، می تواند همه گروههای سنی را بخود جلب کند.

حدود 80 درصد نقش شهرداری را مثبت ارزیابی کردند.

پاسخگویان مناطق 3، 5، 10 و 17 کاملاً مثبت ارزیابی کردند. مناطق 7، 8، 9، 12، 14، 17، 18، 19، 21، 22 و 13 مثبت و 1، 2، 4، 6، 15 و 20 خوب ارزیابی کردند.

85 درصد تمایل دارند فرزندانشان در کلاسهای آموزشی شرکت کنند. مناطق 5، 10، 16  و 21 کاملاً علاقه دارند فرزندانشان در کلاسهای آموزشی شرکت کنند. ضمن اینکه مناطق 3، 4، 7، 8، 9، 11،12، 14، 15، 17، 18، 19، 20 و 22 علاقه زیادی دارند و مناطق 1، 2، 6 و 13 تا حدی علاقه دارند که فرزندانشان در کلاسهای آموزشی شرکت کنند.

با توجه به مقبولیت رشته نقاشی خوب است فرهنگسراهای مناطق برای جلب افراد بیشتر در این زمینه نیز برنامه ریزی کنند. .

حدود 62 درصد از پاسخگویان از تشکیل کلاسهای آموزشی مطلع هستند. این آمار اندک نشان از تبلیغات ضعیف فرهنگسراها می دهد.

فرهنگسرایی که در یک منطقه مشغول به کار است، باید با همه منازل آن منطقه ارتباط خوب و منطقی داشته باشد. بگونه ای که همه افراد خانواده ها با فرهنگسراها ارتباط داشته باشند.

70 درصد نقش همشهری را در آموزش مثبت ارزیابی کردند. 65 درصد نقش همشهری را در آموزش فرزندان مثبت ارزیابی کرده اند. بدین ترتیب روزنامه همشهری به عنوان رسانه ای تأثیرگذار در آموزش هنر مقبولیت دارد و می تواند از این فرصت بهره خوبی ببرد.

نیمی از پاسخگویان نقش همشهری را در معرفی کارهای هنری به مردم مثبت ارزیابی کرده اند.

بیش از نیمی از پاسخگویان صفحات هنری روزنامه را می خوانند.  تنوع موضوعات هنری کمک بزرگی در بالابردن کیفیت مطالب هنری است.
 
 رشته های هنری که پاسخگویان علاقه دارند یادبگیرند وآموزش ببینند
ازمردم پرسیده شد:علاقه دارید در کدام یک از رشته ها و کارهای هنری چیز بیشتری یاد بگیرید و یا آموزش ببینید؟

پاسخگویان حداکثر تا 3 پاسخ می توانسته  اند به این پرسش بدهند. بر اساس آمار بدست آمده مشخص شده است بیشترین رشته هنری که پاسخگویان علاقه دارند یاد بگیرند،‌ رشته نقاشی و موسیقی و خیاطی است که حدود 5 درصد را به خود اختصاص داده است و کمترین رشته هنری که پاسخگویان علاقه دارند یاد بگیرند،‌ رشته تذهیب است که معادل 0.3 درصد رابه خود اختصاص داده است.

جدول 18: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس رشته های هنری که پاسخگویان علاقه دارندیادبگیرند

پاسخها  تعداد درصد
سینما 82  2.3
تئاتر 74  1.3
نقاشی 185 5.2
گرافیک 63  1.7
خطاطی 100  2.8
صنایع دستی 88  2.4
تذهیب 14  0.3
مینیاتور 28  0.7
موسیقی 185 5.2
مجسمه سازی 36 1
خیاطی 178 5
گل سازی 85  2.4
گل دوزی 76  2.1
معرق 29 0.8
سایر 119  3.3
اظهار نشده 2161  61.2
جمع 3531  100

 ارزیابی نقش شهرداری از طریق فرهنگسراها در آموزش رشته های هنری به پاسخگویان و همسرانشان

پرسشی که از مردم پرسیده شد:فکر می کنید شهرداری از طریق فرهنگسراها و کلاسهایی که تشکیل می دهد چقدر می تواند به شما و همسرتان برای آموزش رشته های هنری کمک کند؟

نتایج بدست آمده نشان می دهد که پاسخگویان نقش شهرداری ها را در آموزش رشته های هنری به آنها و همسرانشان معادل80درصد ارزیابی کرده اند.

جدول 19: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش شهرداریها از طریق فرهنگسراها در آموزش رشته های هنری به آنها و همسرانشان

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 63 5.4
کم 81  6.9
تاحدی 371  31.5
زیاد 383 32.5
خیلی زیاد 183  15.5
اظهار نشده 96   8.2
جمع 1177 100

میزان علاقه پاسخگویان نسبت به  شرکت فرزندانشان در کلاسهای آموزشی هنر در فرهنگسراها 

از مردم پرسیده شد:چقدر علاقه دارید که بچه هایتان در کلاسهایی که در فرهنگسراها برای آموزش هنر تشکیل می شود شرکت کنند؟

نتایج بدست آمده بیانگر آن است که 85 درصد از پاسخگویان علاقه مندی خود را برای شرکت فرزندانشان در کلاس های آموزشی فرهنگسراها اعلام کرده اند.

جدول 20: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس میزان علاقه آنها برای شرکت فرزندانشان در کلاسهای آموزش هنر در  فرهنگسراها

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 53  4.5
کم 58  4.9
تاحدی 311 26.4
زیاد 462  39.3
خیلی زیاد 227 19.3
اظهار نشده 66   5.6
جمع 1177 100

ارزیابی نقش روزنامه همشهری در یادگیری رشته های هنری از نظر پاسخگویان 

از پاسخگویان سوال شد:روزنامه همشهری چقدر می تواند به شما کمک کند تا بتوانید در زمینه رشته های هنری چیزهای بیشتری را یاد بگیرید؟

 پاسخگویان در پاسخ به این سئوال نقش روزنامه همشهری را در کمک به یادگیری آنها در زمینه رشته های هنری حدود 70 درصد از پاسخگویان نقش روزنامه همشهری را در آموزش رشته های هنری مثبت ارزیابی کرده اند. هر چند که با کمی تلاش بیشتر می توان این درصد را به 100 نزدیک کرد.

جدول 21: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش روزنامه همشهری در یادگیری رشته های هنری 

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 91  7.7
کم 85 7.2
تاحدی 367 31.2
زیاد 310 26.3
خیلی زیاد 137 11.6
اظهار نشده 187   15.9
جمع 1177 100

ارزیابی پاسخگویان‌ ازنقش روزنامه همشهری درکمک  به فرزندانشان دریادگیری رشته‌های هنری 

هزمردم پرسیده شد:روزنامه همشهری چقدر می تواند به بچه های شما کمک کند تا در زمینه هنر و کارهای هنری چیزهای بیشتری یاد بگیرند؟

 نتایج بدست آمده از این سوال نشان می دهد که بیش از 65 درصد از پاسخگویان نقش روزنامه همشهری را در یادگیری رشته های هنری توسط فرزندانشان را مثبت ارزیابی کرده اند. نکته قابل توجه این که تنها 9.7 درصد از پاسخگویان این نقش را در حد «خیلی زیاد» ارزیابی کرده اند.

 چرا که مطالب روزنامه همشهری برای سنین پایین تنظیم نشده است شاید دوچرخه و سه چرخه در این مورد کمک بیشتری بتوانند بکنند.

جدول22: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش روزنامه همشهری در یادگیری رشته های هنری‌ فرزندانشان

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 92 7.8
کم 113 9.6
تاحدی 350 29.7
زیاد 308 26.2
خیلی زیاد 114 9.7
اظهار نشده 200 17
جمع 1177 100 

نظر پاسخگویان درباره نقش روزنامه همشهری در معرفی کارهای هنری به مردم 

سوال شد:روزنامه همشهری تا به حال توانسته کارهای هنری را به خوبی معرفی کند و به مردم بشناساند؟

 نتایج بدست آمده در جدول نشان می دهد نیمی از پاسخگویان نقش روزنامه همشهری را در معرفی کارهای هنری به مردم مثبت ارزیابی کرده اند. تلاش بیشتر در این زمینه این درصد را افزایش خواهد داد.

جدول 23: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش روزنامه همشهری در معرفی کارهای هنری به مردم

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 113 9.6
کم 138 11.7
تاحدی 312  26.5
زیاد 246  20.9
خیلی زیاد 72 6.1
اظهار نشده 296   25.1
جمع 1177 100

مطالعه صفحات و مطالب هنری روزنامه همشهری توسط پاسخگویان

از پاسخگویان پرسیده شد:صفحات و مطالب هنری روزنامه همشهری را مطالعه می کنید؟
در آمار مندرج در جدول شماره 24 پاسخگویان مطالب و صفحات هنری روزنامه همشهری را معادل 19.7 درصد می خوانند و معادل 37.7 درصد تاحدی می خوانند. 

معادل 42.5 درصد مطالب و صفحات هنری روزنامه همشهری را مطالعه نمی کنند. هر چند که بیش از نیمی از پاسخگویان صفحات هنری روزنامه همشهری را مطالعه می کنند ولی قطعاً این درصد کافی نیست. با استفاده از گستردگی و تنوع رشته های هنری، می توان تعداد پاسخگویان را افزایش داد.
 
جدول24: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس مطالعه صفحات و مطالب هنری روزنامه همشهری 

پاسخها  تعداد درصد
بله 232  19.7
تاحدی 444  37.7
خیر 15  42.5
جمع 1177 100

ورزش

حدود 48 درصد از پاسخگویان به ورزش علاقه دارند که 26.7 درصد آنها خیلی زیاد علاقه دارند.

64 درصد از پاسخگویان تمایل دارند مهارت ورزشی کسب کنند. 74 درصد اظهار می کنند که ضرورت دارد همسرشان در کلاسهای ورزشی شرکت کنند.

82 درصد از پاسخگویان نقش شهرداری را در آموزش خود و همسرشان مثبت ارزیابی کرده اند. این افراد در مناطق 5، 10، 16، 6 و 14 سکونت دارند.  پاسخگویان در مناطق 8 ،9 ،12 ،13، 15 ،17 و 18 نقش شهرداری را مثبت ارزیابی کردند. مناطق 1، 2،  3، 4، 7، 19، 20، 21 و 22 خوب ارزیابی کردند.

بنابراین باید به مناطقی که نقش شهرداری را خوب ارزیابی کردند، بیشتر توجه کرد. چه کمبودهایی موجب شده تا پاسخگویان این مناطق نقش شهرداری را تنها خوب ارزیابی کنند و چقدر فاصله دارد تا به نقش مثبت و کاملاً مثبت برسد و برای رسیدن به این نقطه چه باید کرد؟

بیش از 84 درصد نقش شهرداری در کمک به ارتقای مهارتهای ورزشی را مثبت ارزیابی کردند.

مناطق 5، 10، 16، 17 و 21 کاملاً مثبت؛ مناطق 2، 4، 7، 8، 10، 12، 13، 14، 15، 18، 22 و 19 مثبت و مناطق 1، 3، 11، 20 و 6 خوب ارزیابی کردند.

همچنان مناطقی که نقش شهرداری را در سطح خوب ارزیابی کرده بودند، نقش شهرداری را در کمک به ارتقای مهارتهای ورزشی تنها در سطح خوب باور دارند. چه عاملی موجب این باور شده و چگونه می توان این باور را به سطح بالاتری ارتقا داد.

67 درصد تمایل ندارند فرزندانشان در رشته های ورزشی شرکت کنند.

با این که تنها 29 درصد از پاسخگویان علاقه دارند فرزندان در رشته های ورزشی آموزش ببینند، اما 86 درصد از پاسخگویان حاضرند فرزندانشان در محیط های ورزشی شهرداری 86 درصد شرکت کنند. 

البته مناطق 21، 5، 10، 16 و 6 خیلی زیاد موافق این حضور هستند.

مناطق 1، 4، 7، 8، 11، 12، 14، 15، 17، 18، 19 ،20، 22، 9 و 13 زیاد، و مناطق 2 و 3 تاحدی موافقند.

علیرغم تمایل پاسخگویان به آموزش ورزش برای فرزندانشان، ولی باز هم ترجیح می دهند اگر قرار باشد فرزندانشان آموزش ورزشی ببینند، در مراکز وابسته به شهرداری تهران باشد،  چرا که شهرداری تهران بر آن نظارت می کند.

پاسخگویان نقش همشهری را در برآوردن نیازهای ورزشی 65 درصد مثبت ارزیابی کردند. شاید توجه به صفحات ویژه ورزشی روزنامه همشهری درستی این آمار را تأیید کند. چرا که پاسخگویان اکثراً به ورزش به صورت حرفه ای نگاه نمی کنند، و از ورزش برای تفریح و سلامتی استفاده می کنند.

در حالی که صفحات ورزشی روزنامه همشهری مملو از اخبار و حوادث ورزشهای حرفه ای است. به نظر می رسد جای مطالب آموزشی ورزش در لابلای صفحات روزنامه همشهری خالی است.
 
میزان علاقه پاسخگویان به ورزش
ازپاسخگویان سوال شد:چقدر به ورزش علاقه دارید؟
پاسخگویان در پاسخ به این سئوال نیمی از پاسخگویان علاقه چندانی به ورزش کردن ندارند. معادل 2 درصد به این سئوال پاسخ نداده اند.

جدول 25: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس میزان علاقه پاسخگویان به ورزش  

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 277  23.5
کم 313 26.6
تاحدی 250 21.2
زیاد 165  14.0
خیلی زیاد 149 12.7
اظهار نشده  23 2.0
جمع 1177 100

میزان علاقه پاسخگویان برای کسب مهارت در یک رشته ورزشی

از مردم پرسیده شد:چقدر دوست دارید در یک رشته ورزشی مهارت پیدا کنید؟
 در نتایج به دست آمده مشخص شده است که  بیش از 64 درصد از پاسخگویان تمایل خود را برای کسب مهارت در رشته های ورزشی اعلام کرده اند. امید است شرایط لازم برای حصول به آن فراهم آید.

جدول26 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس میزان علاقه برای کسب مهارت در یک رشته ورزشی

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 116 9.9
کم 99 8.4
تاحدی 243  20.6
زیاد 278  23.6
خیلی زیاد 237  20.1
اظهار نشده 204   17.3
جمع 1177  100

 ارزیابی پاسخگویان از نقش شهرداری ها در ارتقای مهارتهای ورزشی آنها و همسرشان  از طریق  پارکها و مراکز ورزشی

سوال شد: شهرداری در پارکها و مراکز ورزشی ای که در اختیار دارد چقدر می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا مهارتهای ورزشی خودتان را بالا ببرید؟

 در نتایج به دست آمده از این سئوال مشخص شده است که. بیش از 82 درصد از پاسخگویان نقش شهرداری را در ارتقای مهارتهای ورزشی آنها و همسرشان مثبت ارزیابی کرده اند.

جدول 27 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش شهرداری از طریق پارکها و مراکز ورزشی اش در کمک به ارتقای مهارتهای ورزشی آنها و همسرشان 

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 76 6.5
کم 76  6.5
تاحدی 341 29.0
زیاد 371  31.5
خیلی زیاد 254 21.6
اظهار نشده 59   5.0
جمع 1177 100

ارزیابی پاسخگویان از نقش شهرداری هادرکمک به ارتقای مهارتهای‌ورزشی فرزندانشان

از مردم سوال شد:شهرداری چقدر می تواند به بچه ها کمک کند تا آنها بتوانند در رشته ورزشی مورد علاقه شان مهارت پیدا کنند؟

 در نتایج به دست آمده از این سوال مشخص شده است که. بیش از 84 درصد از پاسخگویان نقش شهرداری ها را در کمک به ارتقای مهارتهای ورزشی فرزندانشان مثبت ارزیابی کرده اند.

جدول 28: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش شهرداری ها در کمک به ارتقای مهارتهای ورزشی فررزندانشان  

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 65  5.5
 کم 79 6.7
تاحدی 295 25.1
زیاد 429  36.4
خیلی زیاد 267  22.7
اظهار نشده  42  3.6
جمع 1177 100

تا چه اندازه پاسخگویان حاضرند فرزندانشان را به محیطها ی ورزشی و دوره های آموزشی ای که شهرداری برکزار می کند بفرستند

از پاسخگویان سوال شد:چقدر حاضرید بچه ها را به محیطهای ورزشی و دوره های آموزشی ای که شهرداری برگزار می کند بفرستید؟

در نتایج به دست آمده از این سوال مشخص شده است که بیش از 86 درصد از پاسخگویان حاضرند فرزندانشان را به محیط ورزشی شهرداری بفرستند.

جدول 29: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس تمایل آنها برای فرستادن فرزندانشان به دوره های آموزشی که شهرداری برگزار می کند 

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 62 5.3
کم 69 5.9
تاحدی 298 25.3
زیاد 458 38.9
خیلی زیاد 258 21.9
اظهار نشده  32 2.7
جمع 1177 100.0


ارزیابی پاسخگویان از نقش روزنامه همشهری در برآوردن نیازهای ورزشی شان

سوال شد:روزنامه همشهری چقدر می تواند به شما کمک کند تا بتوانید نیازهایتان را در زمینه مسائل ورزشی و رشته های ورزشی بدست بیاورید؟

65درصدازپاسخگویان در پاسخ به این سوال نقش روزنامه همشهری را دربرآوردن نیازهایشان در زمینه مسائل ورزشی مثبت ارزیابی کرده اند.

جدول 30: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس نقش روزنامه همشهری در برآوردن نیازهای آنها در زمینه مسائل ورزشی

پاسخها  تعداد درصد
خیلی کم 120  10.2
کم 94  8.0
تاحدی 364  30.9
زیاد 280  23.8
خیلی زیاد 125  10.6
اظهار نشده  194  16.5
جمع 1177 100

مطالعه روزنامه همشهری

و سوال آخر اینکه:روزنامه همشهری را مطالعه می کنید؟
پاسخگویان در پاسخ به این سوال معادل 38.6  درصد  اظهار داشته اند که روزنامه همشهری را می خوانند و معادل 36.7  درصد بیان کرده اند روزنامه همشهری را تا حدی می خوانند. معادل 24.8 درصد روزنامه همشهری را نمی خوانند. بیش از 75 درصد از پاسخگویان روزنامه همشهری را بهر حال می خوانند.

جدول 31: توزیع فراوانی پاسخگویان بر مطالعه روزنامه همشهری

مطالعه روزنامه همشهری تعداد درصد
بله 454  38.6
تا حدی 432   36.7
خیر 291 24.8
جمع 1177 100.0

کد خبر 23555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز