همشهری آنلاین: آیت‌الله دری نجف‌آبادی، مفهوم برائت از مشرکین در حج را معادل تبری از جریانات غاصب، سلطه‌گر، دیکتاتور، استکباری و صهیونیستی دانست و مراحل مختلفی که جوامع اسلامی و بلکه جوامع آزادی‌خواه عالم باید در برابر جریان‌های فاسد و مفسد دنبال کنند را تشریح کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد طلاع رسانی حج 92، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی که در حج امسال حضور دارد، با بیان اینکه توحید و رسالت خاتم‌الانبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و قرآن کریم باید محور حرکت جامعه اسلامی و حتی جامعه بشری باشد، گفت: هر جریانی که مقابل جریان اسلام، و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و و قرآن کریم و آرمان‌های انبیاء عظام مقابله و توطئه و فتنه می‌کند، جریانی است که باید در برابر آن ایستاد، نفوذناپذیر بود و زیر بارش نرفت و تسلیم آن نشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: همچنین تا آنجا که ممکن است باید جریان هدایت اسلامی را گسترش داد و نسبت به عناصر معاند و جنایت‌کار و باندها، جریان‌ها و رژیم‌های جنایت‌کار مقابله نمود تا شر آنها از سر جوامع بشری کوتاه شود. اینها مراحل مختلفی است که جوامع اسلامی و بلکه جوامع آزادی‌خواه عالم باید در برابر جریان‌های فاسد و مفسد دنبال کنند. البته این جزو فطرت و سرشت خدادادی انسان‌ها هم است.

وی یادآور شد که دعوت انبیاء الهی برای برقراری عدالت و در مقابل جریانی بوده که با توحید، عدالت و اخلاق کریمه انسانی مقابله کرده و بحث سلطه‌گری بر بشریت را مطرح می‌کند.

آیت الله دری نجف آبادی خاطرنشان کرد: برائت از مشرکین در حج، دربرگیرنده مفهوم تبری از جریان‌های غاصب، سلطه‌گر، دیکتاتور، استکباری و صهیونیستی است. بنابراین تبری از این جریان‌ها وظیفه شرعی و وجدانی هر مسلمانی است و سفر حج هم یکی از عالی‌ترین تجلیات و مظاهر درس توحید از یک سو و تبری از سوی دیگر است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک افزود: درس توحید، بیعت با ابراهیم خلیل است تا وجود خاتم‌الانبیاء و تبری هم تبری در برابر همه نمرودیان در طول جریان تاریخ تا امروز است. اگر علمای دین و جوانان غیرتمند به این جریان‌شناسی کلی توجه کنند باید در مقابل جریاناتی که با اسلام و آرمان‌های ابراهیمی مقابله می‌کنند بایستند.

آیت الله دری نجف‌آبادی در ادامه، رمی جمار را نمونه‌‎ای از رمی همه جریانات انحرافی، فاسد، مفسد، سلطه‌جو و سلطه‌گر دانست و گفت: در مراسم برائت در عرفات، یک نمایشی از هویت و فرهنگ اسلامی را نشان می‌دهیم و در آن می‌گوییم که امت اسلامی، امتی است که با نشستن پای درس توحید، معرفت و ...، در برابر سلطه‌جویان و زورگویان و جنایتکاران مقابله می‌کند، از آنها تبری جسته و اطهار تنفر و انزجار و برائت می‌نماید.

عضو مجلس خبرگان رهبری، بروز جریان سلطه‌گر، صهیونیستی و استکباری را در آمریکا، اسرائیل، انگلیس و برخی دیگر کشورها دانست و گفت: دین‌هراسی، اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی، راه‌اندازی جریانات انحرافی و افراطی دیگر یا حمایت از جریانات تروریستی، همه جزو برنامه‌های جریان سلطه‌گر، صهیونیستی و استکباری است که می‌خواهند سلطه خود را بر جوامع اسلامی استوار کنند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های مختلف فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی، دین‌سازی، دین‌تراشی، اسلام‌هراسی، توهین به پیامبر اکرم (ص)، قرآن آتش زدن، ساختن فیلم‌های ناجور علیه پیامبر اکرم (ص)، همه در برنامه‌های جریان سلطه‌گر تعریف می‌شود.

کد خبر 235616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز