چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آلمان پس از آن که بشار اسد در سخنرانی روز سه‌شنبه‌اش رژیم صهیونیستی را دشمنی خواند که در جنگ با لبنان مضحکه دیگران شده است، سفر از پیش برنامه‌ریزی شده‌اش به دمشق را لغو کرد.

پایگاه اینترنتی مجله خبری اشپیگل گزارش داد، فرانک والتر اشتاین مایر که سومین سفرش به خاورمیانه را در یک ماه گذشته تجربه می‌کند، در اردن گفت که سخنرانی بشار اسد، رییس جمهور سوریه "حرکتی منفی بود که با چالش‌ها و فرصت‌های جاری در خاورمیانه همخوانی ندارد."
قرار بود اشتاین‌مایر عصر روز سه‌شنبه از امان به دمشق عازم شود تا با اسد ملاقات کند، اما اکنون وی در عین حال که این سفرش را لغو کرده ، از سوریه نیز خواسته است موضعی مثبت و سازنده را در جهت بازیابی اعتماد بین‌المللی به این کشور اتخاذ کند.
وی که اکنون عازم عربستان شده است، گفت: پیش شرط بنیادین برای این امر کاملا روشن است و آن تعهد صریح به حل مناقشات منطقه‌یی از طریق ابزارهای مسالمت‌آمیز است.
اسد در سخنرانی که برای همایش انجمن روزنامه‌نگاران عرب در دمشق داشت، از حزب‌الله تقدیر کرد و گفت که طرح آمریکا برای ایجاد "خاورمیانه جدید" فروپاشیده است. وی گفت که منطقه " به دلیل دستاوردهای مقاومت (حزب‌الله)" دستخوش تغییر شده است و "آن خاورمیانه‌ای که (آمریکایی‌ها) می‌خواستند به وهم تبدیل شده است."
اسد گفت: ما به آنها (اسراییلی‌ها) می‌گوییم که پس از تحقیری که در جنگ‌های اخیر نصیب‌تان شد، دیگر سلاح‌های‌تان، هواپیماهاتان، یا موشک‌ها و حتی بمب‌های هسته‌یی‌تان حافظ شما نخواهد بود. نسل‌های آینده عربی راهی را برای شکست اسراییل خواهند یافت. صلح به بازگردانی سرزمین‌های اشغالی به صاحبانش و بازیابی حقوق‌شان منوط است. اسراییل دشمنی است که بر پایه تجاوز و هژمونی ایجاد شده است.
وی افزود که شش سال ریاست جمهوری جورج بوش هیچ صلحی را برای خاورمیانه ایجاد نکرده و این صلح "در آینده قابل پیش‌بینی" هم ایجاد نخواهد شد.
افتخار حمایت از حزب‌الله
اما اسد از حزب‌الله دفاع کرد و گفت که سوریه در حمایت از حزب‌الله به خود می‌بالد. او همچنین از قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل که حزب‌الله را مسوول اقدامات خشونت‌بار توصیف کرده است، انتقاد کرد.
وی تصریح کرد: اسراییل تنها طرفی است که در این خصوص مسوول است.
اسد همچنین با اشاره به گروه ضدسوری در پارلمان لبنان افزود که حامیان اسراییل در بیروت نیز تا حدی مسوولند.

رییس جمهور سوریه تاکید کرد: مقاومت به همان اندازه ضرورت دارد که طبیعی و مشروع به حساب می‌آید. این جنگ محدودیت‌های قدرت نظامی اسراییل را فاش کرد.
رییس جمهور سوریه گفت: از منظری نظامی، جنگ به نفع مقاومت بود. اسراییل از همان ابتدا شکست خورده بود. آنها مضحکه دیگران شده‌اند.

کد خبر 2357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز