همشهری آنلاین: راه اندازی اتحادیه گالری داران، تاکید بر تحرک بخشی به بازار هنر وامید به پویایی جامعه هنری در سایه حضور مدیران آگاه به هنر در دولت جدید مهم ترین محورهای کنفرانس خبری گروه تجسمی هفت نگاه بود.

نشست فرهنگی

به گزارش همشهری‌ آنلاین، کنفرانس خبری ششمین دوره هفت نگاه با حضور مدیران گالری های تشکیل دهنده این گروه تجسمی آریا اقبال شکوهی، الهه جواهری، لیلی گلستان، فریال سلحشور، لی لا ثمری و مژگان والی پور صبح دوشنبه 29 مهر ماه در فرهنگسرای نیاوران برپا شد.

در آغاز این نشست لیلی گلستان، سخنگوی هفت نگاه اعلام کرد: گروه تجسمی هفت نگاه در این کنفرانس خبری پیشنهاد تشکیل اتحادیه گالری ها را می دهد، امیدوارم مسئولان مربوطه کمک کنند تا با تشکیل این اتحادیه کارها بهتر صورت گیرد.

لیلی گلستان افزود: در این دوره بیش از هر بار دیگری وسواس به خرج داده ایم و تلاش کردیم با ارائه آثار کیفی تر و نیز تعدیل بسیار مناسب قیمت ها رویدادی پر فروغ در عرصه اقتصاد هنر را شکل دهیم.

مدیر گالری گلستان خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه دو اثر از طراحی های سهراب سپهری به تماشا درمی‌آید که برای سهراب شناسان آثار قابل ملاحظه ای خواهد بود زیرا آنها می‌دانند که این آثار در پرونده کاری سپهری به چه نقاشی های بزرگی بدل شده اند.

وی تاکید کرد: به موفقیت هفت نگاه ششم بسیار امیدوارم زیرا حال عمومی مردم ما این روزها خوب است و وقتی حال مردم خوب باشد از هنر سراغ می‌گیرند و در همه فضاهای هنری شور و نشاط پدید می‌آید.

آریا قبال مدیر گالری آریا در این کنفرانس خبری به معرفی هنرمندان حاضر در هفت نگاه پرداخت و گفت: در این نمایشگاه 300 هنرمند با ارائه 300 اثر هنری شرکت کردند که از میان آنها می‌توان به اسامی ناصر اویسی، تاها بهبهانی، محمد ابراهیم جعفری، کامبیز درم بخش، پرویز کلانتری، علی شیرازی، رضا بانگیز، افشین پیرهاشمی، محمد علی ترقی جاه، صداقت جباری، ابراهیم حقیقی، بهرام دبیری، حسینعلی ضابطی، سهراب سپهری، ایرج زند، پرویز کلانتری، فرشید مثقالی، حسین محجوبی، بیتا وکیلی، رضا یحیایی و ... اشاره کرد.

فریال سلحشور مدیر گالری دی در این نشست خبری به شمارش اهداف هفت نگاه پرداخت و گفت: سال 85 با تشکیل گروه هفت نگاه در پی ترویج هنر تجسمی بین اقشار مختلف جامعه بودیم، تلاش کردیم مردمی که هیچوقت به گالری ها نمی‌روند و اثر هنری نمی‌خرند را تشویق کنیم تا با این هنر آشنا شوند.

به گمانم در این عرصه موفقیت داشتیم. تحرک بخشی به بازار هنر و تبیین این نکته که هر کسی می‌تواند یک مجموعه دار هنری باشد از دیگر اهداف و دستاوردهای هفت نگاه در هفت سال گذشته است.

سلحشور با تاکید بر ضرورت راه اندازی اتحادیه گالری داران خواستار تاسیس مراکز بزرگ هنری در کشور شد؛ امری که او یادآوری کرد نه از عهده دولت و شهرداری برمی‌آید.

لی لا ثمری مدیر گالری هفت ثمر در ادامه این کنفرانس خبری به تقدیر از کسانی پرداخت که در راه شکل گیری هفت نگاه و برپایی شکوهمند ششمین دوره آن یاری کردند.

مژگان والی پور مدیر گالری والی در این نشست گفت: ما خواهان تقویت و اجرای قوانین حمایتی از بازار هنر هستیم.

سالها پیش از این قانون معافیت مالیاتی گالری داران و هنرمندان تجسمی به تصویب رسیده و اکنون و هر زمان دیگری نباید دستخوش سلایق شخصی شود حتی زمزمه های اعمال سلایق شخصی در این قوانین حمایتی که نقش زیر بنایی در توسعه هنر و رشد بازار هنر دارد می‌تواند صدمات جدی به جامعه هنری وارد کند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر اجرای تمام و کمال قوانین معافیت مالیاتی، مجموعه داران و خریداران بزرگی که خرید های عمده و راهگشا از بازار هنر انجام می‌دهند هم مشمول تشویق های این چنینی شوند تا مثل همه کشورهای توسعه یافته توسعه هنر در ایران هم رشد چشمگیر پیدا کند.

الهه جواهری مدیر گالری الهه از عدم وجود حمایت کننده های مالی در کنار هفت نگاه خبر داد و گفت: برخلاف دوره های نخست ما هیچ اسپانسری در کنار هفت نگاه نداریم و امیدواریم بنگاه های بزرگ اقتصادی و نهاد هایی که دلسوز شرایط هنری هستند با خرید های مناسب از هفت نگاه این فقدان را جبران کنند.

در ادامه این مراسم خبرنگاران سوالات مختلفی در حوزه اقتصاد هنر و نمایشگاه هفت نگاه پرسیدند که هر یک از مدیران پاسخ دادند از جمله اینکه گرانی کاغذ سبب شده است هفت نگاه در چند دوره اخیر کاتالوگ نداشته باشد.

تاثیر شایان توجه اطلاع رسانی رسانه ای به گسترده شدن تعداد خریداران آثار هنری که در این فرآیند گاه اشخاصی که هیچگاه شناختی از هنرهای تجسمی ندارند با اطلاع رسانی رسانه ها جذب این محیط های هنری شدند.

ششمین فروش سال، هفت نگاه، عصر پنجشنبه دوم آبان در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار می‌کند و تا 13 آبان ماه دایر خواهد بود.

کد خبر 235844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز