گروه بین‌الملل: تنها ۳روز پس از خودداری عربستان سعودی از پذیرش عضویت غیردائم در شورای امنیت، سازمان ملل در گزارشی از عملکرد حقوق بشر در این کشور به‌شدت انتقاد کرد تا بدین‌ترتیب علاوه بر فاصله گرفتن عربستان از شورای امنیت، این کشور عملا با جامعه جهانی هم دچار نوعی گسست و واگرایی شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در هفدهمین دوره خود پرونده 15کشور ازجمله عربستان سعودی را مجددا گشود و از شرایط و اوضاع فعالان سیاسی، زنان و نیروی کار خارجی در این کشور به‌شدت انتقاد کرد. در این دوره شورای حقوق بشر که قرار است تا سوم نوامبر آینده ادامه یابد، انگلستان ضمن انتقاد از شرایط حقوق بشر در عربستان، خواستار بهبود فوری شرایط حقوق بشر در این کشور شد. ایالات متحده هم از ممنوعیت آزادی مذهبی و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در عربستان ابراز نگرانی کرد و آلمان هم خواستار لغو مجازات اعدام در این کشور شد.

انتقاد مقام‌های آمریکایی از عربستان از تریبون‌های مختلف سیگنال‌ها و نشانه‌هایی دال بر تقابل این دو کشور را می‌نمایاند. پیش از این، ‌جفری فلتمن نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و از مقام‌های دیپلماتیک آمریکایی در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل از عربستان سعودی به‌علت سنگ اندازی در تشکیل دولت در لبنان به‌شدت انتقاد کرده و مقام‌های این کشور را گستاخ توصیف کرده بود. پس از آن و در پی خودداری عربستان از پذیرش عضویت غیردائم در شورای امنیت، جین بساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم از اهمیت این اقدام فروکاست و آن را اقدامی مربوط به مقام‌های عربستان توصیف کرد.

جوی ستوک، معاون خاورمیانه‌ای دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها اوضاع نامناسبی در مسائل حقوق بشر دارند، افزود: در این بین، ‌عربستان به‌علت سطح بالای سرکوب‌ها و نیز پایبند نبودن به وعده‌های داده شده به شورای حقوق بشر سازمان ملل، از همه عملکرد بدتری دارد.کشور 28میلیونی عربستان میزبان 9میلیون نیروی کار خارجی است که بنا به گفته بندر العیبان رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان نیاز به حمایت از حقوق خود و تأمین شرایط مناسب دارند. یکی دیگر از انتقادها به عربستان، مربوط به شرایط زنان در این کشور است که بسیاری از مسئولیت‌های آنان به مردان سپرده می‌شود.

در این نشست، انگلیس خواهان حضور بیشتر زنان در سلسله مراتب قدرت و حاکمیت شد و از مقام‌های عربستانی خواست تا به سیستم مردسالاری در کشور پایان دهند. مسائل حقوقی نظیر ازدواج، طلاق، حضانت و نگهداری از کودکان، ارث، مالکیت، تصمیم‌گیری در خانواده و انتخاب محل اقامت از مهم‌ترین چالش‌های حقوق بشری مربوط به زنان در عربستان است.

انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل از عربستان درحالی صورت می‌پذیرد که یک روز پیش از آن سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای، ضمن انتقاد از اوضاع حقوق بشر در عربستان خواستار بازخواست از این کشور شد. در این بیانیه که تحت عنوان «عربستان و وعده‌های محقق‌نشده» منتشر شد، فیلیپ لوتر مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل تصریح کرد که اکنون بر همگان عیان و مبرهن شده است که وعده‌های سابق عربستان ادعاهایی پوچ و توخالی بیش نبوده و عربستان از رهگذر نفوذ سیاسی و اقتصادی خود جامعه جهانی را از انتقاد کردن از کارنامه منفی و سوء عملکرد خود در حقوق بشر منع می‌کند.

وی خواستار بازخواست عربستان به‌علت مشکلات ایجاد شده برای فعالانی شد که بدون هیچ اتهامی بازداشت، شکنجه یا زندانی شده‌اند. آویختن از مچ پا از سقف یا درهای زندان‌ها، وارد کردن شوک‌های الکتریکی به بدن زندانیان، محرومیت از خواب برای مدت زمان طولانی و زندانی‌کردن در زندان‌های سرد ازجمله شکنجه‌های رایج در زندان‌های عربستان است.

کد خبر 235902
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز