همشهری‌آنلاین: وزارت کشور آلمان اعلام کرد به گفتگو با ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اسناد محرمانه درباره برنامه جاسوسی گسترده این آژانس را افشا کرده‌است تمایل دارد.

اسنودن

براساس گزارش BBC، به گفته هانس کریستین اشتروبله یکی از اعضای مجلس آلمان اسنودن در ملاقاتی که با وی در مسکو داشته برای کمک به تحقیقات درباره شنود مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان اعلام آمادگی کرده است.

هانس پیتر فردریش وزیر کشور آلمان در هیمن زمینه گفت دسترسی به هرنوع اطلاعاتی درباره این موضوع از سوی مقامات آلمانی بسیار ارزشمند است و اگر اسنودن قصد دارد چنین اطلاعاتی در اختیار آلمان قرار دهد ما با خشنودی پذیرای آن هستیم و اکر اسنودن قصد دارد با آلمان همکاری کند ما راهکاری برای آن خواهیم یافت.

این اظهارات وزیر کشور آلمان درحالی عنوان شده که اسنودن به اتهام افشاگری اسناد محرمانه تحت تعقیب مقامات آمریکایی قرار داشته و آمریکا خواستار استرداد وی شده‌است.

وکیل اسنودن نیز اعلام کرده است که موکلش قادر به سفر به برلین نیست و درصورت نیاز به برگزاری جلسه‌ای،‌این جلسه باید در مسکو برگزار شود. اما اسنودن که پیش از این اعلام کرده‌بود تمایلی ندارد آلمان‌ها برای انجام تحقیقات به مسکو بیایند، این شرط را مطرح کرده که درصورتی که آلمان تضمین دهد وی به آمریکا مسترد نخواهد شد، حاضر است برای کمک به انجام تحقیقات به آلمان سفر کند. با این‌همه هنوز شرایط مصونیت احتمالی اسنودن در آلمان مشخص نیست.

ادوارد اسنودن پس از انتشار اطلاعات محرمانه درباره زوایای گسترده برنامه جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان و مقامات دولتی کشورهای مختلف از روسیه پناهندگی سیاسی دریافت کرده و اکنون در مسکو اقامت دارد. افشاگری‌های وی درباره فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا تنش‌های فراوانی را میان آمریکا و دیگر دولت‌ها، از جمله آلمان که به تازگی به زوایای جدیدی از برنامه جاسوسی آمریکا پی‌برده، به وجود آورده‌است.

قطعنامه حق حریم خصوصی در عصر دیجیتال

در راستای همین‌تنش‌ها آلمان به همراه برزیل از مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست تنظیم پیشنویس قطعنامه‌ای در حمایت از حق حریم خصوصی در عصر دیجیتال کرده‌اند. این درخواست با اشاره به این نکته که جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات خصوصی کاربران به شدت آزاردهنده‌است، در راستای پایان بخشیدن به جاسوسی‌های الکترونیکی آمریکا ارائه شده است.

آلمان و برزیل به شدت نسبت به اتهاماتی که علیه آمریکا درباره برنامه گسترده جاسوسی این کشور مطرح شده‌است،‌خشمگین هستند. درخواست این دو کشور توسط کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این طرح از 193 عضو مجمع درخواست شده تا اوج نگرانی خود درباره تخطی و سوءاستفاده از حقوق بشر که ناشی از اجرای هرنوع برنامه جاسوسی از جوامع مختلف است را اعلام کنند.

این قطعنامه که تصویب آن طی ماه جاری میلادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، از تمامی کشورهای جهان می‌خواهد تا از حق حریم خصوصی خود تحت قوانین بین‌المللی محافظت کنند. باوجود اینکه قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل اجرایی و اجباری نیستند اما درصورتی که توسط کشورهای مختلف مورد حمایت قرار بگیرند بار اخلاقی و سیاسی سنگینی را به همراه خواهند داشت.

این طرح در پی اتهامات علیه آمریکا مبنی بر شنود مکالمات تلفنی رهبران جهان از جمله رئیس‌جمهور برزیل و صدراعظم آلمان ارئه شده است.

کد خبر 237207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز