درخشش زلاتان ابراهیموویچ در هفته‌های اخیر در دنیای فوتبال، این سؤال اساسی را مطرح کرده است که جایگاه واقعی این مهاجم سوئدی کجاست.

فوتبال - زلاتان

 چند روز پیش آرسن ونگر سرمربی آرسنال گفت که از نظر او، زلاتان بهتر از کریستیانو رونالدو مهاجم تیم رئال و لیونل مسی مهاجم تیم بارسلونا است. سرمربی فرانسوی که سال‌های زیادی در سطح اول فوتبال دنیا بوده و با یک نگاه می‌تواند سره را از ناسره تشخیص بدهد، ‌درباره این بازیکن 32ساله گفت: «در حال حاضر او از مسی و رونالدو بهتر است. در 32سالگی، او به خوبی می‌داند که چطور از استعدادش استفاده کند.»

آیا واقعا اینطور است؟ زلاتان هر گلی را که بگویید زده است. نمونه تازه‌اش شوت اعجاب‌انگیزی است که در پیروزی 5بر صفر تیمش برابر اندرلشت وارد دروازه حریف کرد؛ استثنایی، مهارنشدنی، فراموش‌نشدنی و درک‌نشدنی. واقعا چطور یک فوتبالیست می‌تواند چنین گلی بزند؟ او آنقدر هم جام برده که می‌تواند یک وانت را با آنها پر کند. اما آیا این برای اینکه بهتر از مسی یا رونالدو باشد کافی است؟

مسی یکی از بااستعدادترین بازیکنانی است که تاریخ به‌خودش دیده است. تسلط او روی توپ آنقدر زیاد است که اگر یک روز بگوید یک بیگانه فرازمینی است که آمده انسان‌ها را بررسی کند و دست بر قضا، فوتبالیست شده، شاید حرفش را باور کنیم. اینکه در ابتدای جوانی، از مشکل هورمونی هم رنج می‌برده شاید یکی از عوارض انتقال به بدن یک زمینی بوده باشد.

رونالدو در مقابل یک پدیده فیزیکی است، یک بدن استثنایی که اگر آجر را به آن پرت کنید، بدون گذاشتن هیچ اثری، به سمت خودتان برمی‌گردد. برتری مسی شاید این باشد که واقعا یک انسان نیست و برتری رونالدو شاید این است که او هرچیزی را که بدن انسان پتانسیلش را دارد که به آن برسد، دارد.زلاتان هم استعداد ذاتی دارد و هم یک بدن که مثل سنگ است. او کارهایی را با توپ می‌کند که هیچ عقل سلیمی حتی به آنها فکر هم نمی‌کند و دلیل اینکه این کارها توسط زلاتان انجام می‌شوند، شاید همین باشد که او واقعا عقل سلیم ندارد. او 10جام (اگر 2 جام قهرمانی یوونتوس را هم که پس گرفته شد درنظر بگیریم) در 4کشور گرفته است درحالی‌که رونالدو 4 جام در 2 کشور و مسی 6جام در یک کشور گرفته است. با این حال، کمتر از او در جایگاهی که مسی و رونالدو قرار دارند یاد می‌شود.دلیل آن این است که خود زلاتان هم خیلی کمک نمی‌کند تا در این جایگاه بست بنشیند. اگر گاهی نبوغ رونالدو به‌خاطر کج‌خلقی‌هایش نادیده گرفته می‌شود، درباره تکبر زلاتان چه باید بگوییم؟

زلاتان مردی است که یک‌بار که از او پرسیده بودند برای تولد همسرت چه می‌خری جواب داده بود: «هیچ‌چیز. او همین حالا زلاتان را دارد.» هیچ‌کس در ایتالیا، پاسخی را که زلاتان به یک خبرنگار زن دادکه از او انتقاد کرده بود فراموش نخواهد کرد. زلاتان همان مردی است که پپ گواردیولا را یک بزدل خواند و وقتی که بارسلونا از بازیکنان درخواست کرد تا با ماشین‌های معمولی به تمرین بروند، فراری انزوی 400هزار دلاری‌اش را دقیقا در کنار در ورودی زمین تمرین پارک کرد.زلاتان واقعا خوش‌شانس است که استعداد فوتبالی دارد و گرنه فرصت‌های شغلی کمی در زمینه‌های کاری دیپلماتیک و روابط عمومی به‌دست می‌آورد.

او به‌معنای واقعی کلمه، ضد‌قهرمان فوتبال اروپاست. با این حال مثل خیلی از بازیکنان دیگر، زیر درخشش لالیگا و ستاره‌هایش، نور زیادی برای تابیدن ندارد. زلاتان بدون شک یکی از قوه‌های قهریه طبیعت است اما ماجرای مسی و رونالدو چیز دیگری است. این دو بازیکن، برای چندین سال پیاپی برای 2 تا از بزرگ‌ترین باشگا‌ه‌های جهان، بیشتر از یک گل در هر بازی زده‌اند. زلاتان اما در یک فصلی که در فوتبال اسپانیا بود، به‌سختی به آمار یک گل در هر بازی رسید. شاید او یک مرد هیجان‌انگیز باشد اما رونالدو و مسی بازیکنان هیجان‌انگیزتری هستند.

شاید اشتباه از ماست که بازیکنانمان را رتبه‌بندی می‌کنیم. شاید باید عقب بنشینیم و از جادوی آنها در زمین لذت ببریم. زلاتان هم نباید خیلی نگران باشد. رونالدو و مسی موفق‌ترین کارنامه‌ها را دارند اما وقتی که کار به پایان برسد، زلاتان در جایگاهی خواهد بود که تنها متعلق به‌خودش است.

کد خبر 237391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز