یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی پرور: چند سالی است که جشنواره‌ها و مسابقات متعددی در حوزه روبات‌ها در ایران برگزار می‌شود.

روبات

یکی از لیگ‌های اصلی این جشنواره‌ها، ‌روبات‌های شهری است. شهرداری تهران نیز از سال گذشته با برگزاری جشنواره روباتیک در چارچوب جشنواره شکوفا به این عرصه ورود پیدا کرده است. شاید زمان ورود روبات‌های شهری به تهران فرا رسیده باشد. دبیر کمیته علمی جشنواره روباتیک شهرداری تهران، رئیس کمیته ملی روباتیک کشور نیز هست.

دکتر مرتضی موسی خانی طی 2 دوره برگزاری جشنواره روباتیک شکوفا مدیریت علمی این مسابقات را در تهران برعهده داشته است. به گفته وی روبات‌ها می‌توانند در فعالیت‌های مختلف شهری که قابلیت مکانیزه و تکرارپذیر دارند مشارکت داشته باشند. به گزارش همشهری، اخیرا نیز جشنواره روباتیک و هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد که در آن یکی از بخش‌های اصلی به روبات‌های شهری اختصاص داشت. شهرداری تهران نیز به‌عنوان حامی این جشنواره در برگزاری آن مشارکت داشت.

تمیز نگه‌داشتن خیابان‌ها و پیاده‌روها همواره یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری‌ها بوده است. به‌ویژه حفظ پاکیزگی مناطق پر رفت‌وآمد شهر مانند پیاده‌روهای مرکز شهر، خیابان‌های تجاری، پارک‌ها و میدان‌ها اهمیت دوچندان دارد. حفظ پاکیزگی آنها نه‌تنها موجب حفظ سلامت شهروندان می‌شود بلکه به زیبایی شهر نیز کمک می‌کند.

تمیز کردن محیط‌های شهری هر روز توسط مأموران شهرداری صورت می‌گیرد. به دلایل واضحی تمیزکردن خیابان‌ها و پیاده‌روها در ساعات مشخصی از روز، معمولا صبح‌های زود و پیش از شلوغ شدن خیابان‌ها انجام می‌شود.راه‌حل ایده‌آل، استفاده از روبات‌های تمیزکننده شهری است. این روبات‌ها زباله را از خیابا‌ن‌ها و پیاده‌روهای شهر جمع‌آوری می‌کنند. همچنین می‌توانند به‌صورت پیوسته و 24ساعته معابر شهر را پاکسازی کنند و به این ترتیب پاکیزگی خیابا‌ن‌ها و پیاده‌روها را در مناطق شلوغ و پر رفت‌وآمد در طول روز حفظ می‌کنند.

روبات‌های تمیزکننده شهری مجهز به تجهیزات الکترونیکی هستند که امکان تمیز کردن معابر را به‌صورت اتوماتیک فراهم کرده و از برخورد با رهگذران و وسایل موجود در معابر مانند صندلی‌ها و سطل‌های زباله جلوگیری می‌کند. هدف این روبات‌ها ارتقای کیفیت زندگی شهری به‌ویژه در مناطق مرکزی شهر است. معابر شهری محل عبور و مرور افراد مختلف است و تمیز نگه‌داشتن این معابر از فرسایش آنها جلوگیری می‌کند و موجب زنده نگه‌داشتن شهر می‌شود. جمعه گذشته برندگان چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی روباتیک و هوش مصنوعی «جام امیرکبیر»(AUTCup2013) معرفی و تقدیر شدند. این مسابقات با حضور 370تیم در 10لیگ برگزار شد.

در این مراسم دکترعلی وطنی معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دکترعلیرضا رهایی رئیس دانشگاه امیرکبیر ورئیس جشنواره بین‌المللی هوش مصنوعی و روباتیک، مهندس مسعود سیرتی معاون فناوری اطلاعات اداره کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت اجتماعی و فرهنگی و دبیرجشنواره شکوفا شهرداری تهران و جمعی از نخبگان این دانشگاه حضور داشتند. دکتر علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس این جشنواره اعلام کرد: طی سال‌های آینده، دانشگاه امیرکبیر در حوزه روباتیک مشارکت گسترده‌تری در سطح بین‌المللی خواهد داشت.

دکتر رهایی حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و به‌ویژه شهرداری تهران را در پیشبرد اهداف علمی، پژوهشی وآموزشی دانشگاه بسیار مؤثر دانست و با تقدیر از این حمایت‌ها افزود: این مسابقات زمینه‌سازی مناسب جهت رشد استعدادها و بالندگی جوانان شایسته این مرز و بوم و دستاوردهای قابل توجهی را در عرصه فناوری به همراه دارد که امیدوارم این حمایت‌ها ادامه داشته باشد.

در ادامه این همایش مهندس مسعود سیرتی، دبیر جشنواره شکوفا طی گفت‌وگو با معاون پژوهشی معاونت علمی ریاست‌جمهوری اعلام کرد: بستر و ظرفیت‌های لازم از سوی شهرداری تهران در محله‌ها به‌وجود آمده و اکنون دومین دوره مسابقات کانون روباتیک جشنواره شکوفا را در محله‌ها با همکاری دانشگاه آزاد قزوین و صنعتی شریف در مرحله برگزاری داریم. سیرتی آمادگی حوزه فناوری اطلاعات معاونت اجتماعی شهرداری تهران را برای استفاده از توان علمی نخبگان دانشگاه امیرکبیر در بخش روباتیک در راستای آموزش و توسعه این صنعت در سرای محلات اعلام کرد.

همچنین دکتر علی وطنی معاون پژوهشی معاونت علمی ریاست‌جمهوری ضمن تشکر از اقدامات محله محوری معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و برگزاری مسابقات کانون روباتیک مجموعه جشنواره شکوفا در 374محله شهر تهران، ضمن حمایت لازم پیشنهاد داد جهت استفاده از ظرفیت‌های به‌وجود آمده در محله‌های شهر تهران جلسه‌ای مشترک با حضور وی برگزار شود.

کد خبر 237481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز