دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انسان برای قرنها در آرزوی فتح آسمان در تلاش برای تقلید از حرکات پرندگان و حشرات بوده‌است، اما این‌بار مهندسان روباتیک ماشین‌های پرنده‌اس ابداع کرده‌اند که برخلاف دیگر ماشین‌های پرنده در ساخت آن از حرکات عروس‌های دریایی تقلید شده‌است.

روبات

براساس گزارش NBC، محققان دانشگاه نیویورک با زیرنظر گرفتن دقیق حرکات آرام و ملایم عروس‌های دریایی روباتی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند خود را با حرکاتی مشابه با شنای عروس‌های دریایی در ارتفاع نگه دارد.

این عروس‌دریایی پرنده از چهار باله برخوردار بوده و مستقیما به منبع انرژی متصل است. این چهار باله مانند چتر باز و بسته می‌شوند و با پایین راندن هوایی که در زیر باله‌ها قرار گفته می‌توانند به بالا پرواز کنند.

روبات

به گفته مخترعان این روبات،‌تاکنون چنین سیستمی با الهام از طبیعت ساخته نشده و حتی در خود طبیعت نیز جانداری با چنین توانایی وجود ندارد، اما این روبات با کمک گرفتن از حرکات عروس‌های دریایی به راحتی می‌تواند پرواز کند.

به گفته محققان، هوا و آب هردو جاری هستند،‌از این رو قوانینی که برروی حرکات اجسام در میان آنها وجود دارند نیز مشابه هستند. به گفته محققان خاصیت شناور بودن به بالا ماندن روی سطح آب کمک می‌کند، اما اصلی‌ترین مشکل برای شناور ماندن در هوا ایجاد نیروی بالابرنده‌‌ای است که بتواند وزن جسم را تعدیل کند.

این روبات پرنده از قدرت جهت‌یابی،‌موقعیت‌یابی و تطبیق دادن حرکات متناسب با جریان هوا برخوردار است. به گفته محققان از این روبات‌های کوچک که ابعاد آنها از چند سانتیمتر تجاوز نمی‌کند،‌می‌توان برای ایجاد گروه‌هایی از روبات‌های تجسسی برای بررسی کیفیت آب و هوا در مناطق مختلف جهان استفاده کرد.

کد خبر 240054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز