یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه اقتصادی- رضا کربلایی: هتل آزادی در تهران روز گذشته شاهد جشن موفقیت دیپلماسی انرژی ایران بود و وزرای نفت و انرژی کشورهای حاضر در پانزدهمین نشست وزرای کشورهای صادرکننده گاز طبیعی جهان پس از چند ساعت رایزنی فشرده، با رأی اکثریت، محمد حسین عادلی را شایسته دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز جهان اعلام کردند

انرژی

تا او جانشین لئونید بوخانوفسکی از روسیه شود و تا 2سال آینده بازار جهانی گاز با مدیریت یک ایرانی فصل تازه‌ای از همکاری مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گاز طبیعی را تجربه کند. بیژن زنگنه، انتخاب عادلی به‌عنوان دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز را نشان‌دهنده نقش مهم ایران در بازار جهانی انرژی دانست و دبیر کل ایرانی مجمع یادشده هم تأکید کرد: سازمان جی‌ای‌سی‌اف به سکوی معتبر جهانی تبدیل می‌شود.

دیپلماسی انرژی وزیر نفت دولت یازدهم در حالی به ثمر نشست که پیش از این تلاش ایران برای دبیر کلی و یا استقرار دبیرخانه این نهاد بی‌نتیجه مانده بود و دبیرخانه دائمی برای همیشه به قطری‌ها رسید. سرگئی تامکاراتف از روسیه، عبدالرحمان دنیزا از لیبی و سیدمحمدحسین عادلی از ایران، نامزدهای احراز پست دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز بودند که با انصراف نماینده روسیه، رای‌گیری بین نمایندگان ایران و لیبی در دور نخست بدون اجماع نظر پایان یافت و در دور دوم رأی‌گیری 6عضو به نماینده ایران و 5عضو دیگر به نماینده لیبی رأی دادند.عادلی از سال 68 تا سال 73رئیس‌کل بانک مرکزی بوده و سابقه سفیر ایران در انگلستان، ژاپن و کانادا را در کارنامه خود دارد.

توافق بزرگ غول‌های گازی جهان

به گزارش همشهری در پایان نشست وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز جهان، وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه توافق بیشتر اعضای جی‌ای سی اف بر این است که قیمت گاز باید وابسته به قیمت نفت باشد، گفت: قراردادهای طولانی مدت با فرمول‌هایی که براساس پیوستگی قیمت نفت و گاز تنظیم شده است، ادامه می‌یابد.

عمان بازاریاب گازی ایران می‌شود

زنگنه با اشاره به مذاکرات خود با همتای عمانی‌اش تأکید کرد: هنوز درباره جزئیات قیمت گاز صادراتی به عمان توافق نکرده‌ایم، اما براساس اهداف برنامه‌ریزی شده، با صادرات گاز به عمان به‌دنبال بازاریابی در این کشور و همچنین در سطح منطقه خواهیم بود.

کد خبر 237505
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز